Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 29 listopada 2024 10:29
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

JEST JUŻ PROJEKT UCHWAŁY KRAJOBRAZOWEJ

(Zawiercie) Władze Zawiercia chcą uporządkować teren miasta i sprawić, by przestrzeń publiczna była bardziej estetyczna. Ponad rok temu rozpoczęły się prace nad przygotowaniem projektu uchwały krajobrazowej, która regulować ma zasady sytuowania obiektów małej architektury, reklam i ogrodzeń. Uchwały takie funkcjonują np. w Cieszynie, Krakowie, Warszawie i Świnoujściu. Przykłady innych miast, w których przepisy regulujące umieszczanie reklam już funkcjonują, udowadniają jakie pozytywne efekty przynieść może nowe prawo lokalne. Dzięki takim uchwałom budynki dotychczas zakryte banerami zaczynają być znowu widoczne, reklamy znikają z balkonów, nie przysłaniają już okien i drzwi do lokali, a miasta przestają przypominać trójwymiarowy folder reklamowy.
JEST JUŻ PROJEKT UCHWAŁY KRAJOBRAZOWEJ
Szpecące miasto reklamy to zmora nie tylko Zawiercia. Poradziły sobie już tym największe metropolie. Małe miasta zaczynają brać z nich przykład.
Podziel się
Oceń

Pod koniec stycznia 2020 roku Rada Miejska przyjęła uchwałę w sprawie przygotowania projektu tzw. uchwały krajobrazowej. Ma to być dokument, w którym zawarte zostaną zasady i warunki umieszczania w mieście małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
Trzy miesiące temu (w grudniu 2020 r.) miasto przekazało projekt uchwały krajobrazowej w celu zaopiniowania do Marszałka Województwa Śląskiego, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowej Straży Pożarnej oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Obecnie trwa wyłożenie do publicznego wglądu projektu, z którym mieszkańcy mogą zapoznać się do 9 kwietnia. Nieco dłużej, bo do 26 kwietnia będzie można przesyłać uwagi do Prezydenta Miasta Zawiercie.
UJEDNOLICONA MAŁA ARCHITEKTURA
Projekt uchwały zakłada między innymi nakaz stosowania ujednoliconego typu: koszy na śmieci, ławek, wyposażenia przystanków komunikacji zbiorowej, stojaków rowerowych, lamp (dopuszcza się: przyjęcia odrębnego typu obiektów dla każdej ulicy, dworca, każdego parku, skweru, placu zabaw, placu i wnętrza blokowego/podwórka); sytuowania koszy na śmieci w ilości 1 szt. na 1 lokal handlowy; sytuowania przed lokalami handlowymi stojaków na rowery, minimum 2 stanowiskowych, trwale umieszczonych w podłożu; stosowania standardów jakościowych obiektów małej architektury  (do których zalicza się utrzymanie obiektów w sposób trwały, bez braków tj. śruby, gwoździe i bez zniekształceń; utrzymanie obiektów w kompletności, tj. bez brakujących desek, bez odprysków farby, tynków).
Zakazane będzie między innymi umieszczanie obiektów małej architektury w sposób kolidujący z zachowaniem ciągłości przejść dla pieszych i stosowanie koszy na zwierzęce odchody w kształcie zwierząt. Pojemniki na odzież będą mogły być ustawiane tylko przy istniejących wiatach śmietnikowych.
Do lakierowania wyposażenia placów zabaw dopuszczone będzie wykorzystywanie koloru żółtego, czerwonego, niebieskiego i zielonego. Na terenach historycznych skwerów, parków, cmentarzy i wokół zabytkowej zabudowy dopuszczalne będzie wykorzystywanie małej architektury nawiązującej do formy pierwotnie funkcjonującej w danym miejscu.
Obiekty małej architektury nie będą mogły mierzyć więcej, niż 6 metrów wysokości. Kosze na śmieci będą w kolorze czarnym, grafitowym, szarym lub srebrnym (kosze na odpady zbierane selektywnie pozostaną żółte, zielone i niebieskie), kosze przy latarniach i przystankach będą mogły być w kolorystyce odpowiadającej latarniom i przystankom, kosze od odchody zwierzęce będą brązowe. Projekt uchwały określa również jaki kolor będą miały słupki odgradzające jezdnię (czarny, grafitowy oraz kolor zgodny z przepisami dot. bezpieczeństwa ruchu drogowego) oraz jak mają wyglądać parasole i markizy w ogródkach gastronomicznych (mogą być białe lub jasnobeżowe, a napisy będą dopuszczalne tylko na lambrekinach).
OGRODZENIE BĘDZIE MUSIAŁO SPEŁNIAĆ KRYTERIA
W przypadku ogrodzeń nakazana ma być ochrona zabytkowych ogrodzeń, zachowanie istniejących ogrodzeń zabytkowych (możliwe będzie ich odtworzenie), stosowanie materiałów wysokiej jakości (np. kamień naturalny i jego imitacje, cegła, metal, szkło, drewno lub materiały drewnopodobne, metal, aluminium, beton). Ogrodzenia nie będą mogły mieć ubytków, a na całej długości ogrodzenia na froncie działki trzeba będzie stosować jednolitą kolorystykę (max. 3 barwy).
Ogrodzenia z paneli betonowych na frontach działek będą mogły być stosowane tylko przy cmentarzach, terenach produkcyjnych oraz miejscach zbierania i magazynowania odpadów. Zakazane mają być też ogrodzenia wykończone w kolorach jaskrawych lub odbijających światło. Na terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej ogrodzenia będą mogły występować tylko w miejscach przeznaczonych do zbierania odpadów czy też bezpośrednio przy placach zabaw.
Tymczasowe ogródki gastronomiczne będą mogły być ogrodzone rattanem, drewnem, metalem, a minimum przy co drugim przęśle ma być donica z zielenią. Ogrodzenia tymczasowych ogródków działkowych będą mogły mierzyć do 1 metra wysokości.
REKLAMY Z OKIEN, BUDYNKÓW I BALKONÓW MOGĄ ZNIKNĄĆ
Co projekt uchwały mówi o tablicach reklamowych i urządzeniach reklamowych? Nie mogą mieć braków w elementach mocujących, zniekształceń, ubytków, odprysków. Rozmyte i wypłowiałe też nie będą dozwolone. W obrębie ściany w przypadku montażu więcej niż jednego nośnika, trzeba będzie zachować spójną kompozycję (z uwzględnieniem osi pionowych i poziomych), a elementy konstrukcyjne będą miały określone kolory (naturalne barwy drewna i metali, odcienie szarości, bieli, czerni, beżu i brązu).
Na przystankach autobusowych reklamy nie będą mogły zajmować więcej niż 25% powierzchni wszystkich ścian wiaty, niedozwolone będą w mieście murale reklamowe, banery reklamowe, reklamy mobilne, umieszczanie tablic i urządzeń reklamowych zasłaniających okna, detale architektoniczne (np. gzymsy, parapety, balustrady). Plakaty, naklejki, ogłoszenia itp. będą mogły być umieszczane tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Na ogrodzeniach nieruchomości będzie można zamieszczać tylko tablice służące reklamie działalności prowadzonej na danej nieruchomości (maksymalna powierzchnia reklamy to 1,5 m2).
Tablice i urządzenia reklamowe nie będą mogły się znajdować między innymi na terenach cmentarzy, na barierkach oddzielających jezdnie, na mostach i wiaduktach, na balustradach balkonów, czy też na terenach rodzinnych ogródków działkowych, parków, zieleni i skwerów miejskich.
Projekt uchwały określa również szczegółowo, gdzie dopuszczone będzie stosowanie tablic i urządzeń reklamowych wraz z określeniem ich wielkości - np. dopuszczone będzie ustawienie jednej wolnostojącej tablicy o pow. do 6 m2 reklamującej działalność prowadzoną na danej nieruchomości; tablice wolnostojące służące do ekspozycji reklamy działalności prowadzonej na danej nieruchomości będą mogły znajdować się co najmniej 3 metry od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi wewnętrznej; wolnostojące billboardy o pow. ekspozycyjnej do 18 m2 będą mogły mieć wysokość całkowitą 17 m, ale dolna krawędź billboardu nie będzie mogła znajdować się niżej niż 3 m od poziomu terenu, a minimalne odległości pomiędzy billboardami muszą wynosić co najmniej 50 metrów.
Powierzchnia reklam naklejanych na oknach i drzwiach wejściowych do lokali nie będzie mogła przekroczyć 20% powierzchni przeszkleń, na których są naklejane. Minimalna odległość między słupami ogłoszeniowo-reklamowymi to 40 metrów. W mieście dopuszczone będą również maszty flagowe do 12 metrów i maksymalnych wymiarach flagi 6x2 m. W granicach jednej nieruchomości będzie można ustawić jeden maszt lub grupę masztów (od 3 do 6).
Stojaki reklamowe (potykacze, koziołki reklamowe) będą mogły być ustawione maksymalnie 1 metr od wejścia do lokalu w obszarze chodnika nie węższym niż 1,5 metra. Jeśli w jednym miejscu będzie funkcjonował więcej niż jeden lokal, wówczas treści reklamowe będą miały być umieszczane na jednym, wspólnym stojaku.

ROK LUB DWA LATA NA DOSTOSOWANIE DO NOWYCH ZASAD
Na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych (innych niż szyldy) do zasad i warunków, które określa projekt uchwały, będzie rok od dnia jej wejścia w życie. Na dostosowanie szyldów będą 2 lata. Nie trzeba będzie dostosowywać ogrodzeń już istniejących (wyjątkiem będą ogrodzenia z banerów reklamowych, plandek, remontowych siatek ochronnych, mat z wikliny – czas na ich dostosowanie do przepisów uchwały wynosić będzie rok). Dostosowania do uchwały nie będą też wymagały obiekty małej architektury już istniejące w dniu jej wejścia w życie.

MOŻNA ZGŁASZAĆ SWOJE ZMIANY DO PROJEKTU
Na razie jest to dopiero projekt uchwały, z którym wszyscy zainteresowani mogą się zapoznać. Projekt będzie wyłożony do publicznego wglądu do 9 kwietnia. Można się z nim zapoznać w siedzibie Urzędu Miejskiego (wizytę trzeba wcześniej umówić telefonicznie lub mailowo), w Biuletynie Informacji Publicznej (w zakładce „Prawo lokalne”). Odpowiedzi na pytania dotyczące projektu można uzyskać dzwoniąc do Wydziału Zagospodarowania Przestrzennego (numery telefonów: 32 67-225-34, 32 494-12-54, 32 494-12-53) lub wysyłając zapytanie mailowo na adres [email protected].
Po zapoznaniu się z projektem, można składać uwagi do Prezydenta Miasta Zawiercie. Termin na zgłaszanie uwag upływa 26 kwietnia. Jak to zrobić? Można je wysłać tradycyjną pocztą na adres Urzędu Miejskiego w Zawierciu (ul. Leśna 2) lub mailowo na adres [email protected]. Ponadto, uwagi można złożyć ustnie do protokołu z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy oraz adresu zamieszkania lub siedziby. Wzór druku służącego do przedstawienia swoich uwag można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej UM przy projekcie uchwały krajobrazowej.
Konsultacje społeczne projektu uchwały prowadzone są też na stronie zawiercie.konsultacjejst.pl, gdzie znajdziemy projekt uchwały krajobrazowej i formularz konsultacyjny. (es) Foto: UM Zawiercie



Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: abcTreść komentarza: no cóż zrobić, lata lecą, kilkadziesiąt lat przemian, a edukacja w Polsce, haha, leży... ważniejsze są tik toczki i pół dnia z nosem w smartfonie.Data dodania komentarza: 27.11.2024, 08:43Źródło komentarza: Masz IPhone? W ING z niektórych usług nie skorzystasz! J Autor komentarza: RedakcjaTreść komentarza: Mamy rok 2024, jak Pan (lub Pani) raczył odszukać w historii, bank działa od 1991r, to już 33 lata, czyli kilkadziesiąt. W dla liczb w przedziale 20-90 liczebniki główne wszystkie można nazwać, że to jest "kilkadziesiąt". Ale nie każdy, haha, to zrozumie. PozdrawiamyData dodania komentarza: 26.11.2024, 09:11Źródło komentarza: Masz IPhone? W ING z niektórych usług nie skorzystasz!Autor komentarza: ha_haTreść komentarza: od kilkudziesięciu lat !!! hahaha... Bank Śląski jest u nas od 1991 r a ing od 1996... od kiedy to kilkadziesiąt?Data dodania komentarza: 25.11.2024, 13:53Źródło komentarza: Masz IPhone? W ING z niektórych usług nie skorzystasz!Autor komentarza: TomaszTreść komentarza: Pytający mieszkańcy to rynsztok ? Kim jest ten gość ?Data dodania komentarza: 24.11.2024, 08:24Źródło komentarza: Porębianie za śmieci zapłacą więcej. A miasto liczy na podatki z więzieniaAutor komentarza: Zdzichu z PKSTreść komentarza: Klatka schodowa i winda w szpitalu za milionów🫢To może pan Jorg poszuka jeszcze lekarzy. Myszy plotkują, że zaden lekarz dyzurujacy na OIOM nie zgodzi się na dyzury w Zawierciu nawet za podwójną ustawkę. Ciekawe dlaczego? 🤦Data dodania komentarza: 22.11.2024, 00:21Źródło komentarza: KTÓREMU Z RADNYCH NIE PODOBA SIĘ „TĘCZOWY PIĄTEK”?Autor komentarza: AntoninaTreść komentarza: Link do sierpniowej sesji z podsumowaniem przez Burmistrza Spyrę osób pytających i komentujących "porębską fuszerkę": https://esesja.tv/transmisja/56596/iii-sesja-rady-miasta-poreba-w-dniu-poniedzialek-26-sierpnia-2024.htm?fbclid=IwY2xjawGqe_hleHRuA2FlbQIxMAABHa763Pf-UB0IP7jKvX85vrHIGEj6BIU6VRn-eYwS-KEDoD2VFPrHsVLb-g_aem_fu2tMvmzUA76ESLBrZyoRw Godzina 11.25 lub 2 godzina 8 minuta sesji. Oceńcie to sami.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 09:26Źródło komentarza: Porębianie za śmieci zapłacą więcej. A miasto liczy na podatki z więzienia
Reklama
Reklama