Okoliczne miasta mają różne, nieraz bardzo rozbieżne ceny wywozu odpadów komunalnych lub budowlanych. Niektóre w naszej okolicy, na przykład Częstochowa, wynagradzają mieszkańcom podwyżki wywozu odpadów komunalnych, które nastąpiły w ubiegłym roku i oferują pewne usługi za darmo. Takimi usługami są na przykład wywóz odpadów budowlanych, bezpłatny odbiór elektrośmieci lub odpadów ponadgabarytowych. W Zawierciu można oddać do PSZOK tylko 240 kg gruzu na osobę rocznie, i to pod warunkiem, że zawieziemy odpad samodzielnie. Z odbiorem, może to kosztować aż 950 zł! Boleśnie o tym przekonał się pan Stanisław z Zawiercia, który dodatkowo poczuł się oszukany. Twierdzi, że telefonicznie w ZKG Zawiercie podano mu kwotę 450 zł. A fakturę dostał na 950zł!
Zawiercie nawet kilkusetkrotnie droższe!
Do redakcji Kuriera Zawierciańskiego zgłosił się ostatnio pan Stanisław – mieszkaniec Zawiercia, emeryt. Około miesiąc temu, wynajmował on tzw. kolebę na odpady budowlane, mieszczącą 5,5m3 odpadów. Od dyspozytora Biura Obsługi Klienta w Zawierciu w rozmowie telefonicznej usłyszał, że usługa wynajęcia tejże koleby na okres 4 dni kosztuje 450 zł. Jednak na fakturze wystawionej za usługę wynajęcia pojemnika, widnieje kwota faktyczna, zgodna z cennikiem, czyli 950,40 zł. To bardzo wysoka cena! Dla porównania w Częstochowie miasto bezpłatnie, raz do roku odbierze od mieszkańca miasta Częstochowa 5m3 odpadów budowlanych zupełnie za darmo. Bezpłatną usługą w Częstochowie jest również odbiór elektrośmieci lub odpadów ponadgabarytowych.
W Zawierciu każdy mieszkaniec może raz do roku, samodzielnie oddać do PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) przy ul. Krzywej 240 kg odpadów budowlanych , 10 kg styropianu lub 20 kg papy na 1 mieszkańca. Dla domu jednorodzinnego lub mieszkania przysługuje możliwość oddania 8 sztuk opon na rok. Jeśli chcemy oddać większe ilości – musimy zapłacić. To zupełnie inna sytuacja niż w zdecydowanej większości okolicznych gmin! Przykładowo w Myszkowie wszelkie odpady przywożone do PSZOK przez mieszkańców (elektrośmieci, meble, okna itp.) spółka komunalna przyjmuje za darmo, pod warunkiem, że przywieziemy je własnym transportem, samochodem maksymalnie do 3,5 tony.
W Zawierciu koszt wynajęcia koleb o wielkości od 4-7m3 to od 529 do nawet 1198 zł za cztery dni korzystania z kontenera. Cennik nie jest upubliczniony i można dostać go tylko indywidualnie.
Sytuacja w innych miastach
Myszkowski PSZOK odpady budowlane, segregowane, ponadgabarytowe itp. przyjmuje bez opłat. Wystarczy samodzielnie przywieźć posegregowane odpady. Warunek jest jeden – gruz i odpady budowlane możemy przywieźć samochodem o masie do 3,5 tony. Co więcej, w Myszkowie PSZOK może udostępnić raz na rok kontener na odpady budowlane dla każdego gospodarstwa domowego, nie naliczając dodatkowych opłat.
W Porębie MPWiK oferuje odebranie worka z gruzem o pojemności 1m3 za 120 – 135 złotych lub z papą za 200 – 216 zł. Wyższa cena jest dla tych klientów, którzy muszą nabyć nowy worek od MPWiK. Tą samą ilość odpadów budowlanych można oddać samodzielnie do PSZOK w Porębie bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Dobrym przykładem w zakresie gospodarowania odpadami jest miasto Katowice. Tam w ramach opłaty za wywóz i gospodarowanie odpadami komunalnymi każdy mieszkaniec może dostarczyć 500 kg odpadów budowlanych oraz 1m3 odpadów biodegradowalnych na dzień do Gminnego Punktu Zbierania odpadów. W Dąbrowie Górniczej do punktów zbierania odpadów każdy mieszkaniec może oddać 1000 kg odpadów budowlanych i rozbiórkowych w ciągu roku.
Kolejne podwyżki na horyzoncie
Niektóre miasta i gminy na sierpień 2020 zapowiedziały podwyżki opłat za wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Skąd wynikają? Wiąże się to przede wszystkim ze wzrostem kosztów jakie ponoszą firmy odpowiadające za wywóz i gospodarowanie odpadami.
Urząd Gminy Łazy, który niedawno poinformował o podwyżkach opłat od 1 sierpnia 2020 roku, wyjaśnia wzrost kosztów jakimi obciążony jest zakład przetwarzania odpadów.
„Wyższe ceny paliw i energii elektrycznej, wzrost wymagań technicznych w stosunku do miejsc magazynowania odpadów, w tym -uruchomienie systemów przeciwpożarowych i monitoringu jako reakcja na liczne pożary na wysypiskach śmieci, ustawowe ograniczenie magazynowania odpadów do 1 roku (było 3 lata), konieczność zwiększenia poziomu odzysku odpadów do 50% w roku 2020 (…), wzrost opłaty za składowanie odpadów (Opłata Marszałkowska ) do 270 zł w roku 2020 (…), spadek cen i popytu na surowce wtórne i brak odpowiedniej liczby instalacji do zagospodarowania odpadów, wprowadzenie przez ustawodawcę systemu Bazy Danych Odpadowych (BDO)” – to główne składniki kosztów ponoszonych przez zakłady gospodarujące odpadami.
W okolicznych miastach takich jak Łazy, Myszków lub Poraj ostatnie podwyżki wywindowały ceny wywozu śmieci na naprawdę wysoki poziom. W Myszkowie opłata za mieszkańca wynosi 29,4 zł, w Łazach to 25 zł, z kolei w Poraju 23,5 zł. Równie wysokie kwoty mogą pojawić się w większości okolicznych miast. W Zawierciu kwota nieuchronnej podwyżki byłą już tematem dyskusji na wielu sesjach i komisjach, ale ciągle obowiązuje mieszkańców kwota 19,50 zł za odpady segregowane. Ile dokładnie wyniosą podwyżki? – o tym powinniśmy dowiedzieć się w najbliższych tygodniach. Wśród radnych najczęściej wymieniana była kwota w granicach aż 28 zł /osobę.
Choć Zawiercie na dzień dzisiejszy nie ma najwyższej kwoty za odbiór odpadów segregowanych, to podwyżka jest nieuchronna. Mieszkańcy Zawiercia zdecydowanie mają jednak najgorsze warunki usług dodatkowych, polegających na tym, co i na jakich warunkach mogą oddać do PSZOK. Przykład pojemnika na gruz jest tu najbardziej rażącym przykładem. To, co w Częstochowie mieszkańcy mają gratis, w Zawierciu kosztuje minimum 950 zł!
Napisz komentarz
Komentarze