Twórczy księgowy zawsze wygra z AI
Tylko 5% wszystkich badanych skłania się ku apokaliptycznej iluzji, gdzie sztuczna inteligencja całkowicie wyrzeka się ludzkiego eksperta. 97% księgowych i 92% przedsiębiorców jest w stanie wskazać obszary, w których księgowego nie zastąpi żaden algorytm. Na prowadzenie wysuwają się trzy:
- budowanie relacji z klientem – obszar księgowości zarezerwowany dla człowieka wg 50% badanych (60% księgowych i 41% przedsiębiorców)
- kreatywność w rozwiązywaniu problemów – obszar księgowości zarezerwowany dla człowieka wg 39% badanych (47% księgowych, 31% przedsiębiorców)
- negocjacje – obszar księgowości zarezerwowany dla człowieka wg 31% badanych (34% księgowych, 29% przedsiębiorców).
– Nie bójmy się używać określenia „kreatywny” w odniesieniu do księgowych. Pejoratywny wydźwięk tego określenia jest „zasługą” niefachowych mediów, które szukają taniej sensacji, nie rozumiejąc, na czym polega praca księgowych. Bardzo podoba mi się odpowiedź „kreatywność w rozwiązywaniu problemów”, ponieważ to sformułowanie w dużym stopniu określa specyfikę naszej pracy. Księgowi mają w swoim DNA wpisany „gen stałego rozwoju” związany z koniecznością stałego dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości. Ten gen wiąże się również z dużą otwartością na technologię, szczególnie wówczas, gdy może ona usprawnić naszą pracę. W możliwość zastąpienia księgowych przez technologię mogą uwierzyć tylko osoby nierozumiejące biznesu, postrzegające księgowych stereotypowo. Technologia silnie wpływa na zawód księgowego, ale zdecydowanie go rozwija, a nie zwija – mówi w raporcie prof. dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.
Z tym zdaniem zgadzają się badani księgowi. Nowoczesne technologie to dla nich ogromne wsparcie - ponad 61% z nich sądzi, że największymi atutami automatyzacji pracy są oszczędność czasu (35%) i zwiększenie efektywności (27%). Jednakże według przedsiębiorców najpierw wysuwa się redukcja błędów (40% wskazań w grupie przedsiębiorców vs 21% w grupie księgowych). Ważniejszego - aniżeli dla księgowych - znaczenie ma także lepsza analiza danych (zdanie 28% przedsiębiorców vs 12% księgowych). Dwie strony do najistotniejszych zalet technologii zaliczają te same cechy, choć w różnym znaczeniu: oszczędność czasu, zwiększenie efektywności, redukcję błędów.
Więcej niż księgowy: doradca
– Biura rachunkowe obecnie można nazwać centrami dowodzenia po obszarach związanych z prowadzeniem biznesu. Oferują one pomoc już na etapie pomysłu na biznes, a następnie towarzyszą podczas jego prowadzenia, informują o nadchodzących zmianach, konsultują różne pomysły biznesowe, są zawsze o krok przed rewolucjami podatkowymi i z reguły przyjmują na siebie pierwsze testy związane z tymi zmianami – zwraca uwagę w raporcie Beata Boruszkowska, prezes Krajowej Izby Biur Rachunkowych.
Księgowy staje się w dzisiejszych czasach aktywnym graczem w biznesowym życiu firmy - przewodnikiem po naprawdę skomplikowanym systemie podatkowym, a także tłumaczem liczb, pojęć, czy ekonomicznych kontekstów. Prawie w 70% przypadków księgowi dzielą się z przedsiębiorcami swoją wartościową wiedzą co najmniej raz na kwartał, a co czwarty przedsiębiorca może być przekonanym na to, iż jego doradca podzieli się swoją radą nawet raz w miesiącu.
Dla prawie 40% przedsiębiorców księgowi: są gwarantem rzetelności i dokładności w firmie, są ważni, potrzebni, pełnią funkcję doradców finansowych czy podatkowych. Oprócz tego przedsiębiorcy doceniają swoich księgowych przede wszystkim za to, że:
- posiadają szeroką wiedzę i kompetencje (31%),
- łączą umiejętności miękkie z twardą wiedzą branżową (29%),
- zapewniają profesjonalne wsparcie niezbędne w zarządzaniu firmą (27%).
Ciemna strona medalu – dwuznaczny stosunek do zawodu
Za co polscy księgowi najbardziej doceniają swój zawód? W pierwszej kolejności za: możliwość rozwoju (14% wskazań), wynagrodzenie (11%), poczucie stałości zatrudnienia (9%), okazję do działania analitycznego (9%) oraz działania różnorodnego/kreatywnego (6%). 5% swojej pracy nie ceni, a 20% z nich nie potrafi określić żadnych płynących z niej pozytywnych cech. Przytłoczenie szybko zmieniającymi się przepisami? Najprawdopodobniej, bo wg badań stąpanie po grząskim, prawniczym gruncie to wyzwanie dla prawie 60% księgowych.
Jednak zdystansowane podejście do pracy może także wiązać się z mało przychylną postawą części przedsiębiorców: aż 24% z nich nie podziela pozytywnych opinii na temat księgowych. Widzi w nich: jedynie koszt; osobę, która ogranicza swobodę w zarządzaniu finansami; kogoś, kto nie rozumie biznesu i hamuje innowacje.
– Księgowość w firmach może odgrywać strategiczną rolę – dostarczać analizy, optymalizować procesy finansowe oraz doradzać w kwestiach związanych z rentownością i zarządzaniem ryzykiem. Brak świadomości tych aspektów może prowadzić do redukcji roli księgowego do „kosztu” lub „technicznego specjalisty”– szczególnie w małych firmach, w których księgowość stanowi stały wydatek nieprzynoszący bezpośrednich przychodów. Warto też zauważyć, że księgowi często są silnie skoncentrowani na kontroli kosztów i stabilności finansowej firmy, w mniejszym stopniu skupiając się na wspieraniu innowacyjnych działań. Gdy księgowi odradzają podejmowanie ryzykownych inwestycji, może to być odbierane jako działanie ograniczające rozwój i swobodę decyzyjną przedsiębiorcy. Kolejnym aspektem wpływającym na nieprzychylną ocenę księgowych przez ich pracodawców jest brak odpowiedniej komunikacji na linii przedsiębiorca–księgowy – wspomina w raporcie Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.
Jak w pełni wykorzystać potencjał księgowego w firmie, a przy tym zwiększyć jego satysfakcję z pełnionej funkcji? Trzeba położyć w polskim środowisku biznesowym większy nacisk na edukację i komunikację strategicznej roli księgowych.
Napisz komentarz
Komentarze