Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 5 kwietnia 2025 19:21
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

Bezpłatna komunikacja. Czy eksperyment się udał?

Reklama
Dworzec- Żabki- Dworzec czyli nowa linia nr 13. Od 3 czerwca autobusy miejskie kursują na trasie: Dworzec - Żabki – Dworzec. Jak po prawie 10 miesiącach sprawdza się bezpłatna komunikacja?
Reklama
Podziel się
Oceń

Nowa linia autobusowa komunikacji miejskiej w Zawierciu, od 3 czerwca jeździ na trasie Dworzec PKP- Żabki- Dworzec PKP. O taką trasę wnioskowali mieszkańcy. Zakład Komunikacji Miejskiej sp. z .o.o w Zawierciu jest spółką w 100% należącą do Gminy Zawiercie. Od 1 stycznia 2024 komunikacja miejska w Zawierciu jest bezpłatna.

Reklama

System bezpłatnej komunikacji miejskiej w Zawierciu był wprowadzany w pośpiechu, przed wyborami samorządowymi. Mimo tej ewidentnej kiełbasy wyborczej, Łukasz Konarski nie został ponownie wybrany. Anna Nemś Prezydent Zawiercia po wygranych wyborach zapowiedziała przegląd działania bezpłatnej komunikacji, ale jednocześnie zapowiedziała, że eksperyment będzie na razie kontynuowany.

Michał Wacławik Prezes ZKM Zawiercie współpracujący z Konarskim jako ostatni z prezesów gminnych spółek stracił posadę. Choć poza wyrzucaniem z autobusów dzieci z hulajnogą, albo problemy (w innych miastach niespotykane) z przewozem rowerów, ogólnie ZKM Zawiercie działalność spółki nie budziła większych kontrowersji.

Obecnie prezesem ZKM Zawiercie, już powołanym przez Radę Nadzorczą powołaną przez Prezydent Annę Nemś jest Mariusz Wasik

Bezpłatna komunikacja. Na początku to była „kiełbasa wyborcza”

Uruchomiona od 1 stycznia 2024 ruszyła bez dobrego przygotowania, konsultacji społecznych czy konsultacji z sąsiednimi gminami. Typowa kiełbasa wyborcza, którą chciał się przypodobać mieszkańcom Prezydent Zawiercia Łukasz Konarski. Ale wybory przegrał, mimo rozdawnictwa pieniędzy, pikników i darmowej komunikacji. A miasto zostawił swojej następczyni Annie Nemś zadłużone, i z przerośniętymi wydatkami. 

Darmowa komunikacja ruszyła w konflikcie z sąsiednimi gminami, dla których ZKM Zawiercie był przewoźnikiem łączących ich gminy sąsiednie z Zawierciem: Ogrodzieniec, Włodowice, Poręba i Siewierz. Poręba ostro protestowała, ale ostatecznie jej burmistrz zgodził się na darmową komunikację jaką mu narzuciło Zawiercie. Podobnie Siewierz. Włodowice się nie zgodziły, co stworzyło sytuacje śmieszne, ale i potencjalnie groźne dla pasażerów. Gdy autobus ZKM (darmowy) jechał z Zawiercia do Zawiercia, ale przez gminę Włodowice, to na tych odcinkach teoretycznie obowiązywał bilet. Teoretycznie, bo nikt tego nie sprawdzał. Gdy linia kończyła się jeden przystanek już na terenie Włodowic, też powinno się na ten 1 odcinek wykupić bilet. Niepewność: będą kontrole biletów czy nie? 

Gmina Włodowice na zasadzie eksperymentu zgodziła się płacić za darmowe przejazdy od 1 lipca 2024. Ogłoszono, że to na próbę, do końca września. I jak widać, Włodowice się z Zawierciem nie porozumiały, 13 września Urząd MiG Włodowice ogłosił: „od1 października 2024 r. nastąpią zmiany w transporcie publicznym na terenie Gminy Włodowice. ZKM Zawiercie zostaje zastąpiony przez Związek „Jedźmy Razem” z powodu BRAKU OFERTY BILETOWANEJ ze strony ZKM Zawiercie. Przewoźnik z „Jedźmy Razem” zapewnia kontynuację wszystkich dotychczasowych linii komunikacyjnych oraz wprowadzenie nowych, które zastąpią obecne "czerwone autobusy". Trwają negocjacje na temat wprowadzenia ulg, które zapewnią tańszy transport. Po ustaleniu ulg mieszkańcy zostaną niezwłocznie z nimi zapoznani. Ponadto informujemy, że jesteśmy otwarci na ponowną ofertę biletowanego transportu ze strony ZKM Zawiercie.”

Bezpłatna komunikacja. Ktoś wie ile to kosztuje? 

ZKMZawiercie sp. z o.o. w sprawozdaniu finansowym za 2023 rok ogłosiło, że wydatki przedsiębiorstwa wyniosły w 2023 roku 15,3 mln. Ponieważ nie ma wpływów z biletów, niewielką część do funkcjonowania komunikacji dopłacają sąsiednie gminy, wychodzi nam, że z budżetu gminy Zawiercie, czyli po prostu płacą to mieszkańcy, ZKM dostaje kilkanaście milionów złotych. Nie ma wpływów z biletów, spółka poza niewielkimi przychodami własnymi, musi być utrzymywana z dotacji miasta. A budżet Zawiercia jak się okazało jest bardzo przeciążony. O kosztach funkcjonowania bezpłatnej komunikacji w Zawierciu przygotujemy osobny artykuł.

Co ciekawe, praktycznie nie ma miast największych, metropolii, w których funkcjonowałaby komunikacja bezpłatna. Bardo dobry i nie tani dla mieszkańców, turystów system komunikacyjny mają Warszawa, Wiedeń, Londyn. Komunikacja bezpłatna do domena miast małych lub co najwyżej średnich. Są miasta w których już z tego rozwiązania zrezygnowano (ogromne koszty, niska jakość). Ale są i takie gminy, jak Olsztyn Jurajski koło Częstochowy. Olsztyn, który uzyskał prawa miejskie (podobnie jak Włodowice) rozwija dalej sieć bezpłatnych połączeń. 

Co sądzą mieszkańcy Zawiercia i okolic o bezpłatnej komunikacji po 10 miesiącach?

Każdy lubi jeździć gratis, ale trzeba pamiętać, że „bezpłatne” autobusy wcale nie są bezpłatne. Zawiercie, Poręba i Siewierz, a Zawiercie najwięcej wydaje na jej utrzymanie kilkanaście mln zł rocznie. Czy jednak korzyści przeważają nad kosztami? Co mieszkańcy sądzą o tym rozwiązaniu, ciągle określanym jako eksperyment? Liczymy na wasze komentarze i udział w ankiecie

O linii do Siewierza pisaliśmy w 2010 roku:

 

Reklama
Ankieta: Komunikacja bezpłatna w Zawierciu. Czy eksperyment się udał?

Od 1 stycznia 2024 w Zawierciu, ale też w Porębie i Siewierzu miejska komunikacja autobusowa jest bezpłatna dla pasażerów. Nie ma biletów, ale to nie znaczy, że ona nie kosztuje. Utrzymują ją gminy, głównie Zawiercie. Jak oceniasz funkcjonowanie komunikacji bezpłatnej po 10 miesiącach? Czy eksperyment powinien być kontynuowany. Po ledwie 3 miesiącach z tego rozwiązania wycofała się gmina Włodowice. W pytaniach staramy się spojrzeć na najważniejsze aspekty funkcjonowania komunikacji bezpłatne: wygoda, koszty, czy mieszkańcy korzystają z bezpłatnych autobusów częściej, niż gdy były płatne. Odpowiedzi można udzielić raz na 5 minut, co pozwala zabrać głos wybierając różne nasze pytania.

Powinno się utrzymać komunikację bezpłatną, mimo jej kosztów ponoszonych przez wszystkich
24%   (16 głosów)
Nie każdy korzysta z komunikacji, więc ponoszenie w bilecie części jej kosztów przez pasażera jest lepszym rozwiązaniem
18%   (12 głosów)
Korzystam z autobusów częściej, od kiedy jest bezpłatna
20%   (13 głosów)
Korzystam z autobusów tak samo często, jak wtedy gdy były bilety
2%   (1 głos)
Jakość połączeń od kiedy nie ma biletów się poprawiła
3%   (2 głosy)
Jakość połączeń od kiedy nie ma biletów się pogorszyła
3%   (2 głosy)
Jestem za dalszym rozwojem siatki połączeń bezpłatnych, mimo tego, że koszty jeszcze wzrosną
17%   (11 głosów)
Zawiercie powinno wrócić do komunikacji płatnej, a miliony z biletów przeznaczyć na jej dalszy rozwój
14%   (9 głosów)
Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

BobMars39 27.10.2024 18:13
Powiem tak-jeżdżę autobusami już kilkanaście lat. Byłbym za odpłatnymi kursami gdyby ktoś dał gwarancję poprawy usług. Zimą ogrzewane autobusy (przynajmniej pierwsze kursy) a latem klimatyzacja (a nie: otwórzcie sobie okno). tandardy zachowania dla wszystkich kierowców! I możliwość zmiany godzin odjazdu niektórych autobusów (w końcu to dla pasażerów jest komunikacja miejska). Słuchajcie ludzi i bierzcie przykład od innych. Powodzenia.

Reklama
Zawiercianin 25.10.2024 23:15
Jeszcze trochę i po mieście będą jeździć prywaciarze 30 letnimi kopciuchami i bilet będzie kosztował 9 zł .

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ziuutekTreść komentarza: Monika Netwig nowa wspólniczka - siostra Marty Kolasy-Synowiec :)Data dodania komentarza: 27.03.2025, 22:39Źródło komentarza: Projekt „Park Paderewskiego” z nowym prezesem. Obwiniany o malwersacje zarząd zawieszonyAutor komentarza: ParanojaTreść komentarza: https://www.gazetamyszkowska.pl/artykul/3291,czy-kozieglowski-zeaos-wyludzal-falszywe-zaswiadczenia Nadeszło PO, i mamy co mamyData dodania komentarza: 25.03.2025, 20:39Źródło komentarza: Nauczyciele: to sparaliżuje szkoły i przedszkola! J Autor komentarza: RedakcjaTreść komentarza: Znamy historię Intergem. Firma posiada wielomilionowe długi, należała do (udziałowcy): Magdalena Szczepańczyk (żona prokurenta Kamila Szczepańczyka w DHD sp. z .o.o), Marcin Zając (prezes w DHD) i Marta Kolasa-Synowiec, później zastąpiona przez Kamila Szczepańczyka. W Krajowym Rejestrze Zadłużonych przy spółce Intergem jako dłużnicy pojawiają się też Marek Synowiec i Kamil Szczepańczyk. K. Szczepańczyk był w Intergem prokurentem, podobnie jak w DHD budującej Park Paderewskiego. Generalnie wygląda na to, że gdzie pojawią się w spółkach te nazwiska, to zostają po nich długi i upadłości. Opinie na gowark.pl o firmie formułowane przez byłych pracowników, wiele mówią: https://www.gowork.pl/opinie_czytaj,21541239Data dodania komentarza: 27.02.2025, 11:33Źródło komentarza: Projekt „Park Paderewskiego” z nowym prezesem. Obwiniany o malwersacje zarząd zawieszonyAutor komentarza: KarolTreść komentarza: Konfederacja domaga się likwidacji obowiązkowych składek ZUS. Czyli rozumiem, że jak dostaną raka to będą się leczyć za swoje, że jak ich kobieta będzie rodzić to zapłacą około 10.000 zł za poród. Za opiekę nad noworodkiem. Jak złamią np. nogę to też sobie zapłacą, chyba, że pójdą do znachora do będzie taniej ale bez znieczulenia. ha..ha Nic nie jest doskonałe ale jak w Ameryce bez opieki zdrowotnej nie chciałbym żyć.Data dodania komentarza: 27.02.2025, 10:30Źródło komentarza: Sławomir MENTZEN ODWIEDZIŁ Myszków i Zawiercie jako pierwszy z kandydatów J Autor komentarza: Dane do wiadomości redakcjiTreść komentarza: Dzień dobry, zapoznałem się z Pana artykułem na temat DHD w Zawierciu. Jesteśmy firmą wynajmującą luksusowe samochody w formule długoterminowej, i mieliśmy styczność z P. Zając oraz P. Szczepańczyk (spółka Intergem). Wynajmowali od nas łącznie 6 pojazdów: 2 x BMW X5, 2 x Mercedes GLE, BMW serii 5 oraz Audi A4. Pojazdy zostały ostatecznie odebrane z powodu zaległości przekraczających 3 miesiące. Sprawa w sądzie wygrana, mimo prawie 2-letniej batalii gdzie przesyłane były niezgodne z prawdą umowy i protokoły. Spółka nie spłaciła swoich zobowiązań mimo prowadzonej egzekucji komorniczej. Wystarczy przejrzeć wpis w KRS, oraz przejrzeć Krajowy Rejestr Długów. Kamil Szczepańczyk jest kilkukrotnie skazany prawomocnym wyrokiem sądu, dlatego nie może zasiadać w zarządzie ani prowadzić sp. z o. o., dlatego figuruje tylko jako prokurent. Kilkukrotnie byliśmy wzywani do prokuratury celem złożenia wyjaśnień o zależnościach biznesowych miedzy naszymi firmami. Pracownicy w Intergem z posiadanych informacji również pozostali bez ostatnich wypłat, opłaconych zaliczek na podatek dochodowy, zusów oraz pitów (polecam profil gowork Intergem).Data dodania komentarza: 27.02.2025, 09:35Źródło komentarza: Projekt „Park Paderewskiego” z nowym prezesem. Obwiniany o malwersacje zarząd zawieszonyAutor komentarza: DamianTreść komentarza: Kombinatorzy murem za kombinatorem brawooooooData dodania komentarza: 26.02.2025, 14:20Źródło komentarza: RUSZA AKCJA SAMORZĄDOWCY ZA TRZASKOWSKIM
Reklama
Reklama
Reklama