Przebudowa DW 791 to duża inwestycja, obejmująca odcinek drogi o długości ponad 24 kilometrów. Inwestycja podzielona jest na pięć odcinków:
- od Kolonii Poczesnej do ronda w Poraju
- od skrzyżowania z ulicą Północną w Poraju do skrzyżowania z DW 789
- od skrzyżowania z DW 789 do obwodnicy Myszkowa
- od obwodnicy Myszkowa do ronda przy strefie ekonomicznej
- od ronda przy strefie ekonomicznej do skrzyżowania z DK 78.
Należy jednak podkreślić, że powyższy podział ma znaczenie tylko w organizacji pracy. Cały remontowany odcinek drogi wojewódzkiej to jedna inwestycja. Jej zakończenie obecnie planowane jest na sierpień 2022 roku.
Wzdłuż remontowanych odcinków DW 791, na przykład pomiędzy Myszkowem a Zawierciem (ulice Zawiercka i Mrzygłodzka), pomiędzy Myszkowem a Postępem, w miejscowościach Żarki Letnisko i Masłońskie, znajdują się głębokie rowy. Mieszkańcy już kilkukrotnie zwracali nam na nie uwagę. Obawiają się np. tego, że w przypadku niebezpiecznej sytuacji na drodze, kierowca chcący uniknąć zderzenia z innym pojazdem nie ma gdzie „uciec” - zjeżdżając z drogi wpadnie do głębokiego rowu. Niebezpiecznie może być również zimą, jeśli samochód wpadnie z poślizg lub najedzie na zaspę.
Na odcinku między Myszkowem a Zawierciem, gdzie nie zostały jeszcze zakończone wszystkie prace związane z przebudową drogi, nie ma jeszcze znaków poziomych – np. linii wyznaczających pasy ruchu. Przy drodze nie ma oświetlenia ulicznego i po zmroku lub w czasie, gdy jest mgła, kierowcy muszą bardzo uważać, by nie wjechać w głęboki rów, bo nie widać gdzie jest skraj jezdni.
Zapytaliśmy Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach m.in. o to, czy przy DW 791 pojawią się barierki i czy przydrożne rowy muszą być tak głębokie. Rzecznik prasowy ZDW podkreśla, że przebudowa trwa, a to oznacza, że droga wciąż jest terenem budowy. Kierowcy mogą z niej korzystać, ale jest to uprawnienie warunkowe. Konieczne jest więc zachowanie szczególnej ostrożności.
- Wszystkie elementy konstrukcji nowej drogi będą podlegały ocenie zgodności wykonania względem projektu i obowiązujących przepisów. Dotyczy to barierek, oznakowania pionowego i poziomego.
Głębokość rowów została opisana w projekcie i wynika z potrzeb odwodnienia drogi. Zostały zaprojektowane zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną. Wszędzie tam, gdzie z przepisów wynika potrzeba instalacji barier energochłonnych, takie urządzenia będą umieszczone – przekazuje rzecznik prasowy ZDW w Katowicach Ryszard Pacer.
Jak dodaje, układanie mas bitumicznych ma się zakończyć w czerwcu 2022 roku, a cała przebudowa w sierpniu ‘22 r.
Głębokich rowów obawiają się niektórzy kierowcy. Doszło już do kilku zdarzeń drogowych na różnych odcinkach DW 791, w wyniku których samochody w nich „lądowały”. Oczywistym wydaje się to, że każdy kierujący powinien kierować się zdrowym rozsądkiem. Rowy nie przyciągają samochodów jak magnes i nie powodują wypadków. Wśród najczęstszych przyczyn zdarzeń i wypadków drogowych Policja wskazuje nadmierną prędkość, czy też wymuszanie pierwszeństwa. Jazda pod wpływem alkoholu lub brawura nie polepszają sytuacji – przykładem może być zdarzenie z 19 października, do którego doszło między Zawierciem a Myszkowem. 50-letni kierowca miał prawie 3 promile i zasnął za kierownicą. Uderzył w inny samochód, po czym wjechał do rowu.
Przydrożne rowy nie powodują wypadków, ale mogą mieć wpływ na ich skutki. I właśnie tego obawiają się niektórzy.
ROWY ŚMIERTELNIE NIEBEZPIECZNE
(powiat myszkowski, powiat zawierciański) Nadal trwa remont drogi wojewódzkiej 791 na odcinku od skrzyżowania z DK 1 w miejscowości Kolonia Poczesna do skrzyżowania z DK 78 w Zawierciu. Niektórzy mieszkańcy zastanawiają się, dlaczego przy remontowanej drodze tworzone są głębokie rowy – czy pojawią się barierki, czy rowy nie mogą być płytsze? Jak informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich, prace prowadzone są zgodnie z projektem, a głębokość przydrożnych rowów wynika z potrzeb odwodnienia drogi.
- 08.05.2021 13:14 (aktualizacja 08.08.2024 13:17)
Napisz komentarz
Komentarze