(Zawiercie - Częstochowa) Pod koniec lipca PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych na odcinku Częstochowa – Zawiercie. Będzie to ostatni zmodernizowany odcinek „Wiedenki”, czyli linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Katowic. Inwestycja ma ruszyć w przyszłym roku, a jej zakończenie zaplanowano na 2020r. Co remont oznacza dla pasażerów? Przebudowane perony, nowe wyposażenie przystanków, udogodnienia dla niepełnosprawnych, a co najważniejsze – o około 10 minut krótszy czas przejazdu między Zawierciem a Częstochową.
W ramach umowy podpisanej 20 lipca w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim, zmodernizowany zostanie ostatni odcinek Wiedenki o długości 44 km. Koszt inwestycji to ponad 370 milionów złotych. - Podpisana umowa na modernizację linii kolejowej Częstochowa - Zawiercie ma bardzo duże znaczenie dla Śląska. Kolej zwiększa komfort i bezpieczeństwo na trasie ważnej dla regionu i Polski. Dzięki temu mieszkańcy skorzystają z lepszych podróży i wygodnych stacji m.in. w Myszkowie i Poraju. Sprawniejszy będzie, tak ważny dla regionu, przewóz ładunków - ocenia Mariusz Trepka, wicewojewoda śląski.
Dla PKP umowa na remont odcinka Wiedenki za 370 milionów to tylko część wszystkich prac prowadzonych przez Polskie Linie Kolejowe. - Podpisaliśmy już w tym roku umowy na ponad 11 miliardów złotych. Każda z nich, podobnie jak umowa za ponad 370 mln zł na odcinek Częstochowa - Zawiercie, oznacza lepsze podróże w Polsce i sprawny przewóz ładunków. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają komfort obsługi pasażerów i tworzą - szczególnie na Śląsku - lepsze warunki do przewozu towarów - zapewnia Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
NOWE PERONY I PRZEJŚCIA PODZIEMNE
W ramach nadchodzącej inwestycji mają zostać przebudowane perony w Myszkowie i Poraju. Nowe wiaty, ławki, oświetlenie, monitoring i system informacji pasażerskiej pojawić się mają na 8 przystankach takich jak Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Żarki Letnisko, Korwinów oraz Częstochowa Raków. Jak zapewnia przewoźnik, w Żarkach Letnisku, Mrzygłodzie oraz Poraju większe bezpieczeństwo mają zapewnić nowe przejścia podziemne.
Remont ma na celu nie tylko zwiększenie estetyki okolicznych stacji i przystanków kolejowych oraz wzrost bezpieczeństwa, ale przede wszystkim na usprawnić ruch na odcinku Zawiercie - Częstochowa. Jak informuje PKP, inwestycja ma skrócić czas przejazdu na tym 44-kilometrowym odcinku o około 10 minut. Ponadto ma pozwolić na szybszy przejazd nie tylko pociągów pasażerskich (do 160 km/h), ale też towarowych (do 120 km/h).
- Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa - Zawiercie” realizowany będzie w formule „projektuj i buduj” i finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zaplanowana do realizacji w latach 2018-2020r. Wartość całkowita przedsięwzięcia wg Krajowego Programu Kolejowego wynosi 503,1 mln zł w tym dofinansowanie unijne - 384,9 mln zł - informuje PKP.
Odcinek, którego remont ma rozpocząć się w przyszłym roku to ostatni modernizowany odcinek linii Warszawa – Katowice. Dotychczasowe prace na tej linii kosztowały ponad 3 miliony złotych. (es)
Napisz komentarz
Komentarze