Wg Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca br. za organizację e-nauczania odpowiada dyrektor szkoły, który o nowych zasadach powinien powiadomić rodziców, uczniów i nauczycieli, określić formy kontaktu nauczyciela z uczniami, a także uzgodnić z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas.
Nauczyciele mają dokonać weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do metody kształcenia na odległość. Nauka na odległość może być realizowana m.in. z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela lub platform edukacyjnych.
Dla szkół zawodowych nowe regulacje wprowadzają taką modyfikację programu, aby część niemożliwa do zrealizowania podczas nauki zdalnej mogła być realizowana w kolejnych latach nauki, a część zajęć przewidzianych na kolejne lata w obecnym roku szkolnym.
Jak widać największe kompetencje w kwestii funkcjonowania konkretnej placówki oświatowej przekazano dyrektorom szkół, którzy za prawidłowe realizowanie rządowych rozporządzeń odpowiadają przed Kuratorem Oświaty, dlatego z podstawowymi pytaniami dotyczącymi obecnych wymogów edukacyjnych zwróciliśmy się do dyrektor Wydziału Jakości Edukacji Kuratorium Oświaty w Katowicach pani Anny Kij:
Kurier Zawierciański: -Jak wygląda obecnie e-nauka, czy jest obowiązkowa?
Anna Kij, dyrektor Wydziału Jakości Śląskiego Kuratorium Oświaty w Katowicach: - Nauka jest obowiązkowa. W okresie od dnia 25 marca 2020 r. do dnia 10 kwietnia 2020 r. zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. W przypadku gdy zadania w nie mogą być realizowane w sten sposób, dyrektor, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, ustala inny sposób realizowania tych zadań i informuje o tym organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
KZ: -Ile trwa e-lekcja i każdy dzień zajęć szkolnych?
-Dyrektor ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych, uwzględniając w szczególności:
a) równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
b) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
c) możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
d) łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
e) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
W przypadku przedszkoli i uczniów klas I-III szkoły podstawowej nauczyciel ma obowiązek poinformowania rodziców o dostępnych materiałach, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.
KZ: -Jak sprawdzana jest frekwencja uczniów?
-Dyrektor przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły, ustala również sposób dokumentowania. Sposób ustalenia monitorowania frekwencji należy do dyrektora szkoły.
KZ: -Czy nauczyciel może zadawać zadania domowe i je oceniać?
-Nauczyciel realizuje proces dydaktyczny w różnych formach, w tym może również zlecić pracę do wykonania, choć nie może to być jedyna forma prowadzenia nauczania. Dyrektor ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach.
KZ: -W niektórych domach jest problem z internetem, uczniowie nie mają poczty elektronicznej - jak można ich ocenić, jak się kontaktować, nauczać?
-Dyrektor może ustalić - w uzgodnieniu z organem prowadzącym - inny sposób realizacji zajęć.
KZ: -Ilu uczniów zgłasza problem z dostępem do internetu/poczty elektronicznej?
-Kuratorium monitoruje sytuację w szkołach, natomiast diagnozowania indywidualnych problemów uczniów dokonują dyrektorzy.
KZ: -Ile szkół przeszło na video-nauczanie? Jakich szkół to dotyczy?
-W woj. śląskim na dzień 24 marca 96% szkół prowadziło tzw. „zdalne nauczanie”.
KZ: -Czy uczniowie zgłaszają z tą formą nauczania problemy - np. gdy w rodzinie jest kilku uczniów?
-Tak, zgłaszane były takie przypadki. Organizując tzw. zdalne nauczanie, nauczyciel powinien wziąć to pod uwagę. Niezbędne jest zdiagnozowanie sytuacji każdego ucznia.
KZ: -Zbliża się czas egzaminów ósmioklasistów i maturzystów. Czy znany jest ich termin i forma ich przeprowadzenia?
-Na razie terminy egzaminów nie zostały zmienione.
Kuratorium - Informacje dodatkowe:
Polecamy korzystanie ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl
Platforma www.epodreczniki.pl to narzędzie informatyczne, na którym są umieszczone bezpłatne materiały edukacyjne. Zachęcamy uczniów, rodziców i nauczycieli do odkrywania znajdujących się tam zasobów i ich szerokiego wykorzystywania.
Wszystkie treści dostępne są przez przeglądarkę internetową i nie wymagają instalacji dodatkowego oprogramowania. Dodatkowo na platformie udostępniony jest moduł do śledzenia postępów w nauce dla zalogowanych użytkowników, czyli wszystkich uczniów i nauczycieli, którzy stworzą konto na platformie.
Dyrektor szkoły lub placówki, który zdecyduje się na korzystanie z platformy może utworzyć na niej konta dla uczniów i nauczycieli. Przepisy pozwalają na przetwarzanie danych uczniów i nauczycieli szkoły lub placówki w celu utworzenia kont. Aby usprawnić korzystanie z platformy dyrektor wykorzysta do tego celu System Informacji Oświatowej.
rozmawiała: Natalia Mądry
Napisz komentarz
Komentarze