Przypomnijmy, że CPK ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią. Ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Program CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii kolejowych, które z 10 kierunków mają prowadzić do Portu Lotniczego Solidarność i do Warszawy. W naszym województwie zbudowanych ma zostać 100 kilometrów nowych linii kolejowych, z czego jako priorytetowe wskazuje się dwie linie dużych prędkości. Pierwsza z nich to linia nr 111, która ma być przedłużeniem Centralnej Magistrali Kolejowej oraz linia nr 113 Katowice – Kraków. Na mapach załączonych do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, które przedstawiają przebieg korytarza kolejowego w naszym rejonie, zaprezentowano trzy warianty orientacyjnego przebiegu nowych linii kolejowych. Do 10 marca trwały konsultacje społeczne. Swój sprzeciw wyraziły już Łazy, Zawiercie, Włodowice i Ogrodzieniec.
Burmistrz Anna Pilarczyk spotkała się z managerem Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. Kazimierzem Perytem, by przedstawić stanowisko gminy i wypracowaną przez Zespół Konsultacyjny skorygowaną koncepcję przebiegu linii kolejowej.
Jak informuje burmistrz Ogrodzieńca Anna Pilarczyk, skomunikowanie poszczególnych regionów kraju z Centralnym Portem Komunikacyjnym jest słuszne, ale nie może odbywać się kosztem mieszkańców Ogrodzieńca i obszaru Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Na mocy zarządzenia burmistrz Ogrodzieńca powołany został Zespół Konsultacyjny, którego zadaniem było wypracowanie stanowiska wobec zaproponowanego w ramach CPK przebiegu linii kolejowych. W Zespole znaleźli się radni, urzędnicy, sołtysi oraz kierownicy jednostek organizacyjnych gminy. Zespół postuluje zmianę zaproponowanej koncepcji w taki sposób, by linia kolejowa poprowadzona została z jak najmniejszą szkodą dla mieszkańców, środowiska, turystyki i dziedzictwa kulturalnego.
- W swoim postulacie zaproponowaliśmy zaprojektowanie linii kolejowej wzdłuż realizowanej inwestycji budowy obwodnicy Miasta Zawiercie, której proces budowy został już rozpoczęty. Przyjęcie proponowanego rozwiązania pozwoli uniknąć ingerencji w tereny zabudowane, jak również zminimalizuje negatywny wpływ na obszary o dużym znaczeniu krajobrazowym i turystycznym – wyjaśnia burmistrz Anna Pilarczyk.
Propozycja Ogrodzieńca ma również zmniejszyć koszty odszkodowań, ze względu na jednoczesną konieczność wykupu gruntów zajętych przez obwodnicę Zawiercia. Do postulatu stworzonego przez Zespół Konsultacyjny dołączona została petycja, pod którą podpisało się ok. 400 mieszkańców, w sprawie wyrażenia sprzeciwu wobec budowy linii kolejowych na terenie Ryczowa. Pismo wraz z dołączoną petycją skierowane zostało do Urzędu Transportu Kolejowego.
- Naszym priorytetowym celem jest obrona interesów naszych mieszkańców i idziemy za ich głosem. Zgłosiliśmy chęć pracy w zespole roboczym ds. CPK. W przypadku otrzymania jakichkolwiek informacji dotyczących wyżej poruszanego tematu, niezwłocznie poinformujemy o tym społeczeństwo – zapewnia burmistrz Anna Pilarczyk.
Zespół Konsultacyjny w swoim stanowisku, które przekazano do spółki CPK, zwrócił uwagę na szczególne walory krajobrazowe i przyrodnicze gminy, wskazując niektóre rośliny chronione i rzadkie gatunki zwierząt, które występują na terenie gminy Ogrodzieniec.
Zaproponowano zmiany koncepcji przebiegu linii kolejowych zaprezentowanych przez Centralny Port Komunikacyjny. Pierwszy wariant linii kolejowej przebiega przez zabudowania w Ryczowie i Gieble. Narusza też strefę ochronną cmentarza parafialnego i ingeruje w stanowiska archeologiczne, ostańce skalne, średniowieczne ruiny Strażnicy Jurajskiej z XIV wieku, Obszary Natura 2000 oraz Park Krajobrazowy Orlich Gniazd.
Drugi wariant poprowadzono przez zabudowę w Fugasówce i Józefowie oraz stawy śródleśne na Potoku Ogrodzienieckim.
Trzeci wariant jest najmniej inwazyjny, ale przebiega przez tereny zabudowane przy ul. Markowizna na granicy Ogrodzieńca i Zawiercia.
Propozycja, jaką wysunął Zespół Konsultacyjny to rozwinięcie trzeciego wariantu w kierunku drugiego. Ogrodzieniec proponuje, by linię kolejową poprowadzić wzdłuż mającej powstać obwodnicy Zawiercia. Zdaniem zespołu konsultacyjnego, dzięki takiemu rozwiązaniu uniknie się ingerencji w tereny zabudowane i zminimalizuje negatywny wpływ na obszary o dużym znaczeniu krajobrazowym i turystycznym.
Jeszcze w pierwszej połowie marca Urząd Miasta i Gminy informował, że w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach ma się odbyć spotkanie władz gmin, na terenie których wytyczono trasy linii kolejowych.
(es)
Foto i grafika: UMiG Ogrodzieniec
Reklama
OGRODZIENIEC WYSUWA SWOJĄ PROPOZYCJĘ NOWEJ LINII KOLEJOWEJ
(Ogrodzieniec) Ogrodzieniec to kolejna gmina, która nie oceniła pozytywnie planów przedstawionych przez Centralny Port Komunikacyjny. Anna Pilarczyk spotkała się z managerem Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o., by przedstawić nową, skorygowaną koncepcję gminy. Pomysł opracowany został przez Zespół Konsultacyjny, który na początku marca powołała burmistrz. Ogrodzieniec proponuje, by nowa linia kolejowa przebiegała wzdłuż mającej powstać obwodnicy Zawiercia. Trzy warianty, które zostały zaprezentowane przez CPK przebiegają między innymi przez zabudowania, ingerują w stanowiska archeologiczne, Obszary Natura 2000 oraz Park Krajobrazowy Orlich Gniazd.
- 02.04.2020 16:45 (aktualizacja 24.09.2023 04:27)
Reklama
Napisz komentarz
Komentarze