Statut Samodzielniego Publicznego ZOZ w Myszkowie określa w art. 13, że „kompetencje i obowiązki Naczelnego Lekarza Szpitala określa Regulamin Organizacyjny Zespołu”. W Biuletynie Informacji Publicznej SP ZOZ widnieje regulamin, w którym ostatnia zmiana nastąpiła 24 marca 2020 roku. Z ostrożności, czy aby na pewno jest to aktualny Regulamin, a z ostrożności jeszcze większej, czy po ujawnieniu sprawy wygaśnięcia mandatu radnego Pichety, w zapisach regulaminiu ktoś nie próbowałby, mówiąc kolokwialnie „kombinować”, radny Rafał Kępski zwrócił się do Dyrektora SP ZOZ Myszków Adama Miśkiewicza o udzielenie informacji publicznej jaka jest aktualna treść Regulaminiu Organizacyjnego SP ZOZ Myszków. 6 kwietnia otrzymał odpowiedź, że w PIP jest aktualny regulamin.
Art. 59 określa obowiązki i uprawnienia Naczelnego Lekarza Szpitala. Do obowiązków Wojciecha Pichety należy: KIEROWANIE Zespołem oraz reprezentowanie go we wszystkich czynnościach FAKTYCZNYCH i PRAWNYCH związanych z działalnością Zespołu w okresie nieobecności Dyrektora Zespołu.
To oznacza, że radny Picheta przyjmując stanowisko Naczelnego Lekarza Szpitala uzyskał, co prawda tylko pod nieobecność dyrektora SP ZOZ, ale uzyskał uprawnienia do zarządzania jednostką powiatu!
Piotr Kołodziejczyk Starosta Myszkowski otrzymał już -za pośrednictwem samego zainteresowanego, czyli Przewodniczącego Rady Powiatu Myszkowskiego Wojciecha Pichety- interpelację radnych Rafała Kępskiego, Doroty Kaim-Hagar i Anny Socha-Korento o opinię prawną, czy radny Picheta nie naruszył zakazu łączenia mandatu radnego powiatowego z zarządzaniem jednostką powiatu:
„O zlecenie i przedstawienie opinii prawnej dotyczącej możliwości łączenia stanowiska radnego Rady Powiatu w Myszkowie Wojciecha Pichety z funkcją Naczelnego Lekarza Szpitala Powiatowego w Myszkowie. Naszym zdaniem został naruszony art. 23 ust.2 ustawy o samorządzie powiatowym, który to mówi:
“Radny nie może pełnić funkcji kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy”.
Podstawą do postawienia takiej tezy jest zakres obowiązków Naczelnego Lekarza Szpitala. Zgodnie
z regulaminem organizacyjnym SP ZOZ-u obowiązki Dyrektora podczas nieobecności przyjmuje Naczelny Lekarz Szpitala. Określa to § 49.ust.4.pkt. 3 ww. regulaminu:
“Do obowiązków Naczelnego Lekarza Szpitala należy w szczególności:
3. Kierowanie Zespołem oraz reprezentowanie go we wszystkich czynnościach faktycznych
i prawnych związanych z działalnością Zespołu w okresie nieobecności Dyrektora Zespołu”.
Dowodem na wykonywanie tych czynności jest zatwierdzenie wyboru oferenta oraz rozstrzygnięcie konkursu ofert na świadczenia medyczne (protokół z posiedzenia komisji konkursowej z dnia 17.03.2021 r.) Naczelny Lekarz Szpitala Wojciech Picheta podczas nieobecności Dyrektora, który przebywał na L4, zastępował go w jego obowiązkach podpisując, a tym samym zatwierdzając prace komisji konkursowej. W kręgach kadry szpitala powszechnie znana jest opinia, o pełnieniu roli kierownika jednostki przez Przewodniczącego Rady Powiatu Wojciecha Pichetę. Powyższe dowody tylko potwierdzają tę opinię.
Uważamy, że łączenie tych stanowisk jest naruszeniem ustawy o samorządzie powiatowym i powinien zostać uruchomiony zapis art. 23.ust.4, który mówi:
„ Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
Ustawodawca słusznie uniemożliwił łączenie funkcji radnego powiatowego z funkcją dyrektora jednostki powiatowej. Takie łączenie stanowisk jest niedopuszczalne, gdyż dochodzi do konfliktu interesu
i negatywnie wpływa na realizację podstawowych zadań powiatu. W tym wypadku na funkcjonowanie Szpitala Powiatowego w Myszkowie.
Informujemy również o przekazaniu naszego stanowiska do organu prawnego Wojewody Śląskiego, który to pełni funkcję nadzorczą nad prawidłową realizacją ustawy o samorządzie powiatowym. Powyższe dane pozyskano z Biuletynu Informacji Publicznej SP ZOZu oraz odpowiedzi na zapytanie publiczne.” - piszą radni.
O sprawie został też powiadomiony Wojewoda Śląski, który będzie musiał zająć się sprawą, w przypadku braku reakcji Rady Powiatu w Myszkowie . Obowiązkiem radnych jest stwierdzić w uchwale wygaśnięcie mandatu radnego Wojciecha Pichety, gdyż stan prawny w jego przypadku wydaje się być oczywisty. Jako Naczelny Lekarz Szpitala, wg aktualnego Regulaminu Organizacyjnego SP ZOZ ma uprawnienia zarządcze w szpitalu, a zatwierdzenie protokołu z konkursu jest dowodem, że z tych uprawnień korzysta.
Czy Rada Powiatu dobrowolnie wygasi Pichecie mandat?
Jest to obowiązek radnych. Ale jeżeli większość w radzie, należąca do PiS-u, postanowi swojego radnego -przypomnijmy oskarżonego o popełnienie 64 przestępstw wyłudzenia środków z NFZ za fikcyjne świadczenia medyczne- ta większość postanowi Pichety bronić i uchwały o wygaśnięciu mandatu radnego Pichety nie przyjmie, obowiązkiem Wojewody Śląskiego będzie wydanie Zarządzenia Zastępczego o wygaśnięciu mandatu radnego. Pichecie będzie jeszcze przysługiwało zaskarżenie decyzji wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. W przypadku jego odrzucenia przez WSA Gliwice kariera Wojciecha Pichety, jako radnego powiatowego dobiegnie definitywnie końca. Przynajmniej w tej kadencji.
Napisz komentarz
Komentarze