Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 23 lutego 2025 13:39
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

W Trzebini zapadł się cmentarz. Stowarzyszenie z Zawiercia straszy, że tak może być u nas, jeżeli powstanie kopalnia

W Trzebini, mieście położonym w Małopolsce, bliżej stamtąd do Krakowa niż Zawiercia zapadła się ziemia na cmentarzu. Od wielu lat w Trzebinia zmaga się z mniej lub bardziej spektakularnymi zapadliskami i to na cmentarzu może robić wrażenie. Jej głębokości kilkunastu metrów na cmentarzu pochłonął około 40 grobów. Stowarzyszenie „Nie dla kopalni cynku i ołowiu” z Zawiercia od razu na swoim profilu porównało sytuację z Trzebini z rejonem Zawiercia, gdzie firma Rathdowney prowadzi badania złoża rud cynku i ołowiu i deklaruje chęć budowy kopalni. Zestawienie zapadlisk w Trzebini z planami budowy kopalni w Łazach czytelne: tam się zapada, zapadnie się i na Jurze. To jednak ze strony stowarzyszenia manipulacja, nie mająca nic wspólnego z wiedzą i faktami.
W Trzebini zapadł się cmentarz. Stowarzyszenie z Zawiercia straszy, że tak może być u nas, jeżeli powstanie kopalnia
W Trzebini zapadł się cmentarz. Lej ma kilkanaście metrów głębokości. Cmentarz powstał na terenach wcześniej niezabudowanych gdzie w XIX i XX wielu eksploatację prowadziła kopalnia Siersza, wcześniej znana jako Nowa Izabela
Podziel się
Oceń

W rejonie Trzebini od 1861 roku działała kopalnia Nowa Izabela, jedna  z najstarszych kopalni węgla w regionie. Współcześnie znana jako Siersza, ostatecznie zamknięta w 1999 roku. Kopalnia, tu stowarzyszenie ma  rację, należała do kopalni płytkich, co niestety skutkowało przez dziesiątki lat eksploatacją złoża w sposób, jakiego dzisiaj już nikt nie używa. Bardzo niszczącą środowisko, choć tanią metodą „na zawał”. Miejsca po wykopanym węglu po prostu się porzuca. Jedne pustki wypełnią się wcześniej, inne później, ale skutek musi być kiedyś widoczny na powierzchni gruntu. Czasem będą to zmiany rzędnych terenu, popękają domy, za czasem zapadnie się cmentarz. Dlaczego o tak tragicznych zdarzeniach nie słychać na Górnym Śląsku, gdzie eksploatacja górnicza była i jest dużo intensywniejsza? 
Powodów, dla których sytuacja w Trzebini jest specyficzna, jest kilka. Najważniejszy, to długa eksploatacja pokładów węgla metodą na zawał. Tak powstały pustki i dziury. Druga, to sposób zamykania kopalni. Szyby zasypano, a kopalnię po prostu porzucono, pozwalając na jej powolne zatopienie przez wody gruntowe. Pisał o tym Państwowy Instytut Geologiczny:
„Decyzję o samozatopieniu kopalni umożliwiało jej szczególne, odmienne położenie, w porównaniu do większości kopalń w Zagłębiu Górnośląskim. Kopalnia była całkowicie izolowana od innych zakładów górniczych i nie graniczyła z żadną kopalnią czynną lub zamkniętą - informuje Państwowy Instytut Geologiczny-PIB.”
Cały artykuł dostępny jest tu: https://nettg.pl/gornictwo/190128/gornictwo-leje-i-z-zapadliska-wystepowaly-wczesniej-w-trzebini 
Kopalnię Siersza dało się porzucić i pozwolić na jej zatopienie, gdyż nie była połączona z innymi kopalniami, jak to jest zwykle na Górnym Śląsku. Tu (Górny Śląsk) kopalnie są zwykle dużo głębsze, skutki na powierzchni nie będą więc tak spektakularne jak w Trzebini. Poza tym w gęsto zurbanizowanym terenie dużo wcześniej odchodzono od rabunkowego wydobycia „na zawał”. 
Oczywiście na Górnym Śląsku też były płytkie kopalnie, z węglem niemal pod samą powierzchnią terenu, z najciekawszą, dzisiaj jest to atrakcja turystyczna, czyli kopalnią Luiza w Zabrzu. Schodzi się do niej do najstarszych, najpiękniejszych części kopalni ledwie kilkanaście metrów pod ziemię.
Wracają do Trzebini. Kopalnia Siersza bardzo mocno eksploatowana po II Wojnie Światowej, mogła sobie pozwolić na wydobycie tanią metodą „na zawał”, gdyż były to tereny słabo zurbanizowane. To się przez kilkadziesiąt lat zmieniło i dzisiaj region zbiera tego skutki. Na polach i łąkach powstały osiedla. Ludzie tu żyją i umierają, więc powstał i cmentarz. Którego fragment właśnie, dokładnie 20 września, się zapadł.
Trzebinia i rejon Zawiercia. Czy to może się powtórzyć? 
Stowarzyszenie „Nie dla kopalni cynku i ołowiu” nie wdaje się w analizy, tylko wali jak pałką prostym zestawieniem faktów:
„-Zapadliska powstają w następstwie płytkiej eksploatacji i obecnego podnoszenia się poziomu wód gruntowych. Niestety, nie mamy możliwości przewidzenia czasu i miejsca powstania takiego zdarzenia - mówi Wojciech Jaros, rzecznik prasowy Spółki Restrukturyzacji Kopalń, któremu podlega teren, obejmujący m.in. ogródki działkowe przy ul. Jana Pawła II w Trzebini, gdzie w miniony wtorek po południu powstał wielki krater - mówił pan Jaros w grudniu 2021.” cytuje stowarzyszenie, linkując tekst z gazetakrakowska.pl. Takiej wypowiedzi w tekście Gazety Krakowskiej jednak nie widzimy, jest inny cytat, który my z kolei drukujemy dosłownie:
- Z takim nasileniem zdarzeń nie spotkaliśmy się. Mierzymy się z problemem, z którym nie mieliśmy do czynienia. Zakładamy, że przyczyną powstawania zapadlisk jest podnoszenie się poziomu wód gruntowych. Likwidacja kopalni poprzez jej zalanie, a więc zaprzestanie odpompowywania wody, sprawiło, że woda wypełniła pustki poeksploatacyjnie i wypłukuje materiał -mówi Wojciech Jaros, rzecznik prasowy Spółki Restrukturyzacji Kopalń, odpowiedzialnej za pokopalniane tereny.
Stowarzyszenie ma rozwiązanie: płytko, czyli to się powtórzy
„Planowana kopalnia cynku i ołowiu w regionie zawierciańskim ma być płytka i znajdować się jakieś 80÷250 metrów pod ziemią. Patrząc na zdjęcia z Trzebini chyba nie jest potrzebny żaden komentarz” czytamy we wpisie na fb stowarzyszenia z 20 września.  Otóż komentarz jest bardzo potrzebny, gdyż proste, wręcz łopatologiczne zestawienie: kopalnia płytka=zapadliska  jest tak prymitywna, że ociera się o manipulację. 
Złoża rud cynku i ołowiu w rejonie Łaz leżą faktycznie na głębokości od 100-250 m. Gdyby powstała, rzeczywiście będzie to płytka kopalnia. Rathdowney, co już wiele lat temu pisałem na łamach Kuriera Zawierciańskiego i Gazety Myszkowskiej, zapowiadał, że w zakład górniczy jaki może kiedyś powstanie, nie będzie miał szybów jak na Górnym Śląsku, tylko pochylnie. Kluczowy jest jednak sposób eksploatacji. Rathdowney zapowiada wydobycie z wypełnieniem górotworu skałą, czyli metodą „na podsadzkę”. Doświadczenia z Górnego Śląska ostatnich 60 lat pokazują, że osiadanie terenu wtedy nie występuje, lub jego oddziaływanie na powierzchni jest minimalne. Stowarzyszenie „Nie dla kopalni cynku i ołowiu” woli jednak straszyć ludzi zapadającymi się cmentarzami, z jawną sugestią, że w Zawierciu będzie jak w Trzebini. 
O zapadliskach  w Trzebini i ich przyczynach pisała Wirtualna Polska:
To już kolejne zapadlisko w Trzebini
Kopania węgla kamiennego Siersza wTrzebini działała od połowy XIX wieku. Na początku eksploatacja węgla prowadzona była płytko, na głębokości 20-25 metrów. Potem podziemne chodniki schodziły coraz niżej, do 60 metrów. Po tych eksploatacjach pozostały pustki, które - jak zakładano - natura miała sama wypełnić.
Grunty w Trzebini są jednak ilasto-piaszczyste, a fragmenty skalne okazały się zbyt słabe. Po latach woda doszła do poziomu płytkich wyrobisk. Do tego -jak opisywał rzecznik -pojawiły się silniejsze deszcze. Woda zaczęła przepływać przez płytsze miejsca i tam zapada się ziemia. 
W sierpniu 2021 r. na tutejszych ogródkach działkowych pojawiło się zapadlisko. Od tego czasu, według szacunków SRK, na terenie Trzebinii kontrolowanym przez SRK, ziemia zapadła się 10 razy.
 W poprzednim tygodniu w pobliżu parafialnej nekropolii, na os. Gaj, w rejonie garaży i szkoły, również pojawiła się dziura. Została zabezpieczona i zakopana -pisze WP. 
Cały artykuł możecie przeczytać: https://wiadomosci.wp.pl/horror-w-trzebini-mieszkancy-obawiaja-siekolejnych-zapadlisk-6814452254686048a
Przyczyny zapadlisk w Trzebini sięgać mogą końca XIX wielu (płytka kopalnia, bez zabezpieczania wyrobisk) i późniejsza jeszcze intensywniejsza eksploatacja „na zawał” w latach 50-tych i 60-tych XX wieku. I skomplikowana budowa geologiczna, gdzie pokłady gliny i piachu występują w obok siebie, co teraz ułatwia ich wymywanie, po zalaniu kopalni. 
Jedna sytuacja Trzebini jest nieporównywalna z tym, co może się dziać w rejonie Zawiercia, gdzieś pomiędzy Łazami i Zawierciem, gdyby powstała tam kopalnia. Proces budowy kopalni od uzyskania decyzji na eksploatację górniczą do jej uruchomienia może trwać10 lat.  A jeszcze nie zakończyły się badania złoża. Mówimy więc o perspektywie kilkunastu lat do otwarcia kopalni i później okresu 50-80 lat jej eksploatacji. Firma Rathdowney kilka lat temu pisała, że kończą raport o środowisku. Powstanie kopalni, jeżeli kiedykolwiek się to stanie, to czas jeszcze bardzo odległy. Warto więc o temacie rozmawiać posługując się faktami, a nie strachami rodem z horrorów o zombie, którzy pewnie teraz wyjdą z zapadliska w Trzebini…
Stowarzyszenie „Nie dla kopalni rud cynku i ołowiu wykorzystuje jednak każdą okazję, żeby mieszkańców regionu nastraszyć. Od początku istnienia stowarzyszenia widać, że najważniejsze w nim osoby to pracownicy CMC lub spółek zależnych, tam też należałoby szukać źródeł finansowania Stowarzyszenia, choć to nie zgodziło się na ujawnienie listy i kwot od sponsorów. Wiele wskazuje na miejscowy przemysł hutniczy. Na koniec więc warto odnieść się do bieżącej sytuacji branży hutniczej, która przeżywa spory kryzys, w Dąbrowie Górniczej AccelorMittal wygasza 8 października kolejny już wielki piec. Sytuacja hutnictwa ma na związek z mniejszym zapotrzebowaniem na stal, narastającym na świecie kryzysem, a przemysł hutniczy dobijają wysokie ceny gazu i prądu. Pytaliśmy czy podobne zagrożenie jest w Zawierciu, minął już ponad miesiąc, CMC nie odpowiedziało na nasze pytania. 
Branża hutnicza jest bardzo potrzebna w Zawierciu i okolicy. Pół miasta żyje z CMC lub kooperacji z hutą. Ale jak to padnie, może przydałaby się na granicy Zawiercia kopalnia, której nie da się przenieść do Chin, ponieważ złoże jest tu i nigdzie indziej?
Zapadliska na Pustyni Błędowskiej: to efekt działalności innej kopalni


W ciągu ostatnich tygodni podobne jak w Trzebini, zapadliska pojawiły się w rejonie Olkusza, dokładnie na terenie Pustyni Błędowskiej i okolicznych lasów. To opóźniony o kilkadziesiąt lat efekt eksploatacji rud cynku i ołowiu przez niedawno zamkniętą kopalnię ZGK „Bolesław”. Choć w Trzebini działała kopalnia węgla, w rejonie Olkusza rud cynku i ołowiu, to nie wydobywany surowiec, tylko metoda wydobycia ma tu znaczenie. Pod Pustynią Błędowską wydobycie zakończyło się w latach 80-tych XX wieku, a rudę wydobywano tam metodą „na zawał”. Co ważne, było to w zgodzie z ówczesnymi przepisami górniczymi, zatwierdzone przez Główny Urząd Górniczy, instytucję państwową. O prostu na terenach leśnych i pustynnych przyjęto, że skutki eksploatacji górniczej, wydobycia rudy metodą na zawał nie będą bardzo uciążliwe. Zdecydowanie można powiedzieć, że te zapadliska musiały wystąpić, wręcz wkalkulowano, że wystąpią. Wystąpiły akurat teraz, w zmożonej ilości, ponieważ eksploatacja kopalni ZGH Bolesław jest realizowana taką samą metodą jak w Trzebini, przez stopniowe zalewanie kopalni. Nieczynne korytarze np. pod pustynią, wyłączone z eksploatacji kilkadziesiąt lat temu, zapewne częściowo zawalone, teraz są podtapiane, gdy likwidowana kopalnia zaprzestała pełnego jej odwadniania. Następuje przyśpieszone podnoszenie się poziomu wód gruntowych, i niekontrolowane wymywanie starych wyrobisk. Efekty widzimy na powierzchni, w formie lejów. Lasy Państwowe dla bezpieczeństwa np. grzybiarzy, wprowadzają zakazy wstępu do tych aktywnych obszarów, gdzie wystąpiły zapadliska.
Czy można porównywać stare kopalnie z Trzebini, Olkusza  zakładem górniczym, który mógłby powstać w rejonie Łaz?
Plany budowy kopalni rud cynku i ołowiu w Łazach, które dla tej miejscowości mogłyby być potężnym motorem rozwoju, od kilkunastu lat mają mocnych przeciwników w postaci lobby hutniczego w Zawierciu. Podnosi się głównie „zagrożenia dla środowiska”, zwykle zmyślone a na pewno przesadzone, jakby pomijając, jakie zagrożenia generuje właśnie bardzo uciążliwy przemysł hutniczy. O lobby polityczno-hutniczym zwalczającym plany budowy kopalni pisaliśmy np. w artykule:
Rathdowney dostaje dalsze 5 lat na złoże „Zawiercie” publikowanym w 2020 roku. Można go znaleźć w archiwum na kurierzawiercianski.pl
Czy po negatywnych doświadczeniach, jakie teraz dotykają Trzebinię i rejon Olkusza, które mierzą się ze skutkami rabunkowej eksploatacji górniczej z lat 60-80 XX wieku można te obawy przenosić na zakład górniczy który ma szanse powstać w XXI wieku jako pierwsza od kilkudziesięciu lat budowana od podstaw kopalnia w Polce?
Jako odpowiedź zacytujemy fragment artykułu, który przypomnieliśmy w tym tekście z 2020 roku, a pochodzi wywiadu jakiego w Lgocie Murowanej w Zajeździe Hetman udzielili Kurierowi Zawierciańskiemu prezesi firm Hunter Dickinson i Rathdowney. 
„SĄ DOBRE I ZŁE KOPALNIE”- mówił wtedy Bruce W. Jenkins w 2010 roku:
Kurier Zawierciański: -Z okien zajazdu, w którym się spotykamy, widać piękną Jurę, w oddali Okiennik Wielki. Chcecie to zniszczyć?
Bruce W. Jenkins, szef strategicznych projektów w Hunter Dickinson na to pytanie uśmiecha się: - „Gdyby nasza działalność miała doprowadzić do negatywnych zmian w środowisku, to taki zakład nigdy nie powstanie. Na świecie są po prostu dobre i złe kopalnie. Nasza firma działa respektując kanadyjski protokół o Odpowiedzialnym Poszukiwaniu Surowców Mineralnych.” 

Cały artykuł oczywiście też jest dostępny w naszym archiwum.: /artykul/341,radnych-strach-przed-wierceniem
Ale mamy rok 2022, w Trzebini ziemia się zapada, na terenach dawnej eksploatacji górniczej, na terenach wtedy niezamieszkałych, ale dzisiaj są tam domy, cmentarze. Zapadliska pojawiły się na, na szczęście niezamieszkałych, terenach Pustyni Błędowskiej. Przyczyny te same, dobrze znane i zbadane. Zapadliska w tym terenie musiały wystąpić, ponieważ Główny Urząd Górniczy zatwierdziła taką  a nie inną metodę likwidacji kopalni w Trzebini i Bolesławiu przez ich zatopienie. Rathdowney Polska sp. z o.o. uzyskała rozszerzenie koncesji na dokończenie badań w rejonie Łaz, ale decyzja jest nieprawomocna. Oprotestowało ją Stowarzyszenie „Nie dla kopalni rud cynku i ołowiu”. Jest nowa sytuacja, mieszkańcy mogą bać się zapadlisk i pojawia się oczywiste pytanie, czy sytuacja za 50, 80 lat może powtórzyć się w Łazach?
O odpowiedź poprosiliśmy Bartosza Władimirowa z Rathdowney Polska, firmy która od kilkunastu lat prowadzi badania złoża rud cynku i ołowiu:
-Problemy poeksploatacyjne, które obecnie obserwujemy w rejonie Trzebini oraz w rejonie Olkusza w postaci zapadlisk są wynikiem wydobycia pokładów metodą na tzw. „zawał”, a nie na podsadzkę. Metoda wydobycia jest tutaj kluczowa. Wielokrotnie informowaliśmy, iż jeśli dojdzie do budowy kopalni w rejonie powiatu zawierciańskiego, to będzie to nowoczesna kopalnia, w której pokłady będą wydobywane systemem filarowo-komorowym na tzw. podsadzkę hydrauliczną, co wyklucza występowanie takich problemów jak zapadliska, zarówno podczas eksploatacji, jak i po jej zakończeniu -mówi B. Władimirow z Rathdowney Polska sp. z o.o.


Napisz komentarz

Komentarze

Irracjonalizm 18.11.2022 15:21
KGHM ( Spółka Skarbu Państwa ) ma kopalnie miedzi w Kanadzie. Czyli my u nich możemy, a oni u nas już nie ?

Tadzio 17.11.2022 14:10
Wiecie, gdzie teraz powstają kopalnie? W biednych krajach Trzeciego Świata. Kraje wysokorozwinięte albo stawiają na nowoczesne technologie, albo na recykling, Z tego, co jest już w obiegu, można odzyskać surowce, w tym ołów i cynk. Tak robi ta niedobra huta w Zawierciu. Produkuje stal z odzyskanego złomu, a nie ze świeżo wydobytych surowców. A Kanadyjczycy to hipokryci. Z jednej strony zabraniają Chińczykom przejmować przemysł górniczy w swoim kraju, a z drugiej - chcą budować kopalnie w Polsce. Bo jesteśmy dla nich, jak Trzeci Świat. Za takie traktowanie ja bardzo dziękuję. https://www.wnp.pl/hutnictwo/chinczycy-latami-po-cichu-wykupywali-gornictwo-rzad-kanady-mowi-basta,644498.html

Wafel 17.11.2022 10:03
Brawo "Kurier Zawiercianski"!

ona 15.11.2022 14:35
Nie wiem czy jestem za budową kopalni czy też jestem przeciwna ale jedno jest pewne-stowarzyszenie straciło moje zaufanie. Na mieście chodzą słuchy że to stowarzyszenie jest inspiracją lokalnej huty. Cieszę się że Kurier Zawierciański obiektywnie i merytorycznie opisuje otaczającą nasz rzeczywistość w powiecie- czy to się komuś podoba, czy też się nie podoba.

Monika 16.11.2022 12:17
Dokładnie, ja też to słyszałam od znajomych. Jak i od osób, które pracują w Hucie... więc to wiarygodna informacja.. Nie ufam stowarzyszeniu, myślę że mają w tym interes i to spory.

Tomasz B. 14.11.2022 16:47
Ja też jestem ZA budową kopalni. To dla nas szansa rozwoju. Jest wielka różnica między wydobyciem na 'zawał' , a wydobyciem filarowo-komorowym.

Andrzej 14.11.2022 16:31
Popieram budowę kopalni.

on 14.11.2022 12:04
Powinniśmy uniezależnić się i sięgać po własne surowce, szczególnie w obecnej sytuacji geopolitycznej. Cynk to podstawa transformacji energetycznej. Bez budowania nowych kopalń transformacja energetyczna (OZE) skazana jest na porażkę. Potrzeba będzie m.in bardzo dużo cynku, miedzi itp. (wiatraki, baterie, fotowoltaika).

ZAWIERCIANIN 14.11.2022 11:18
A dlaczego stowarzyszenie nie zajmie się hutą i jej wpływem na środowisko? Myślę że byłoby co pisać!

GórnikJSW 14.11.2022 10:55
Dokładnie.Stowarzyszenie sieje ferment - straszy ludzi. W ogóle są nieobiektywni, bo gdyby byli, to by uczciwie napisali, że chodzi tutaj o metodę wydobycia. Faktycznie, kiedyś głównie wydobywało się metodą na zawał, nikt tego nie pilnował, było inne prawo i teraz są efekty. Dzisiaj mamy inną rzeczywistość.

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: wojtasTreść komentarza: stać ich na sponsoring a nie stać na ekrany/osłony na oświetlenie, które przeszkadza mieszkańcom ulicy Myśliwskiej. To wiele pokazuje o intencjach kierujących tym przedsiębiorstwem. A do tego jakby prezentowali podejście w postaci -"wybudowaliśmy wam zakład na 200 miejsc pracy więc morda w kubeł"Data dodania komentarza: 21.02.2025, 12:36Źródło komentarza: Elemental został sponsorem szczypiornistów CMC Virtu VIRET. To tę firmę mieszkańcy ulicy Myśliwskiej zamierzają pozwać o odszkodowanie J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Czyta pan to w internecie na smartfonie z Androidem, więc proszę ostrożnie te buty pucować bo jeszcze ekran się zaryzuje! A tak na poważnie to można jeszcze dodać, że mówił jeszcze Mentzen, że nie zgadza się na wysyłanie polskich żołnierzy na Ukrainę. Typowy pacyfizm rosyjski typu: nie nasza wojna, przestępcy z Ukrainy zabierają nam pracę i kobiety i podobne bzdury. Niedawno jeden z konfederatów chciał zostać radnych w Żarkach, bez powodzenia, a na ulotce pisał, że będzie łapał pedofili uczących w żareckich szkołach (wyśmiano go w szkole za te pomysły), straszył wzrostem przestępczości powodowanej przez "obcych". Poprosiliśmy o dane policji, ta nie odnotowała żadnego wzrostu w gminie Żarki przestępczości której sprawcami byliby obcokrajowcy. O pacyfiźnie wielu osób, zwykle z Konfederacji, którzy "nie będą umierać za Kijów" pisałem w innym artykule, niestety też tylko w sieci, więc do "podcierania" musi Pan użyć ponownie smartfona. Było tam o chlubnych tradycjach polskiego oręża, gdy pogoniliśmy Ruskich do Moskwy (1610) i pod Kijów (25.041920). To fakty historyczne. A teraz spekulacja: z rządzami tchórzy i ruskich agentów spod różnych pacyfistycznych partyjek w Polsce to raczej Putin nas zajmie do Odry lub dalej.Data dodania komentarza: 7.02.2025, 10:40Źródło komentarza: Sławomir MENTZEN ODWIEDZIŁ Myszków i Zawiercie jako pierwszy z kandydatówAutor komentarza: DamianTreść komentarza: Kurier Zawierciański nadaje się jedynie do wytarcia ubłoconych butówData dodania komentarza: 6.02.2025, 22:01Źródło komentarza: Sławomir MENTZEN ODWIEDZIŁ Myszków i Zawiercie jako pierwszy z kandydatówAutor komentarza: DamianTreść komentarza: kandydat, m. in. atakując osoby LGBP, konkurenta Rafała Trzaskowskego nazwał „Tęczowym Trzaskowskim”. Popiera dobrowolny ZUS (a więc i dobrowolność życia bez emerytury i bezpłatnej służby zdrowia), uproszczenie podatków. (JotM) Ktoś kto streścił Sławomira Mentzena to ignorant i bezmózg, kurier Zawierciański nadaje się jedynie do wytarcia ubłoconych butówData dodania komentarza: 6.02.2025, 16:50Źródło komentarza: Sławomir MENTZEN ODWIEDZIŁ Myszków i Zawiercie jako pierwszy z kandydatówAutor komentarza: krisTreść komentarza: gdzie tu są bluzgi w pozostałej części. Jako człowiek operujący zawodowo słowem pisanym raczej powinien pan znać definicję wyrazu "bluzgi, bluzgać". I na koniec zupełnie bezpodstawnie przyrównuje mnie pan prawicowych zacofanych prymitywów. Czyli chce mnie obrazić i jednocześnie zarzucić coś co nie ma miejsca. Mógłbym powiedzieć tym samym manipulacyjnym, zaczepnym, pasywno-agresywnym sposobem - że postępując w ten sposób widzi pan tylko lewicowy wykolejony punkt widzenia, czegoś czego niema, który teoretycznie walczy o wolność dla każdego i różnorodność, ale w praktyce... pod warunkiem że ta różnorodność jest z naszej lewicowej bańki i odpowiada tylko naszym poglądom. A resztę należy cenzurować, bo to prymitywy zacofane. Jak łaskaw był pan to podkreślić.Data dodania komentarza: 5.02.2025, 09:50Źródło komentarza: Wicepremier Gawkowski myli się w ocenie zagrożeń bezpieczeństwaAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Troszkę pogubili się zwolennicy wspólnoty. Jak się podejmuję budowy domu to myślę czy ją dowozić będę beczkowozem czy z wodociągu pod warunkiem, że podejmę wysiłek i udam się do RPWiK aby uzyskać przyłącze. Światło, gaz , podobnie. Chyba,że dogadam się z sąsiadem, który użyczy mi dostępu do swoich ujęć. Ale kto ma takie rzeczy podpowiedzieć jak się całe życie mieszka w bloku gdzie wszystko załatwia Spółdzielnia. A swoją drogą ciekawe dlaczego połowa sąsiadów nie przyswoiła sobie argumentacji wspólnotowców.Może warto przedstaawić czytelnikom inne argumenty. No chyba że ktoś uważa że ich już słuchać nie wartoData dodania komentarza: 4.02.2025, 23:55Źródło komentarza: Nie chcą spółdzielni, założyli pierwszą w wieżowcu wspólnotę. SM Hutnik kara ich zapowiedzią odcięcia wody
Reklama
Reklama
Reklama