Same ,,Zetki’’ jako główną przyczynę swojego poczucia osamotnienia wskazują social media. Jednak pomimo tego, to właśnie technologia może okazać się kluczem do rozwiązania tego problemu. We współpracy z przedstawicielami młodzieży powstaje chatbot, który udzieli wsparcia ich odczuwającym samotność rówieśnikom.
Polskiej młodzieży w szkołach i na uczelniach doskwiera samotność. Aż 72% uważa, że nie może liczyć na wsparcie ze strony psychologów czy pedagogów. Najczęściej samotne w placówkach edukacyjnych czują się 13- i 14-letnie dziewczęta, a także młodzi mężczyźni powyżej 21. roku życia. Jako przyczynę dręczącego ich poczucia osamotnienia sami młodzi ludzie najczęściej wskazują wpływ Internetu i social mediów, a także brak akceptacji, tolerancji oraz zrozumienia. Z tego powodu polska młodzież pracuje nad chatbotem.
W Polsce już 72% populacji korzysta z Internetu, a ponad 66% z social mediów, w których spędza średnio ok. 2 godzin dziennie. Ponad połowa użytkowników na świecie, jako powód używania platform społecznościowych wskazuje możliwość utrzymywania za ich pośrednictwem kontaktów ze znajomymi i rodziną, a prawie ¼ możliwość nawiązywania nowych znajomości. Jednakże to właśnie Internet i social media są najczęściej wymienianą przez samych młodych ludzi przyczyną ich poczucia samotności, jak wynika z badania samotności pokolenia Z (osób urodzonych po 1995 r.), przeprowadzonego przez twórców projektu MindGenicAI, polskiej aplikacji wspierającej młodych ludzi w radzeniu sobie z ich problemami z pomocą sztucznej inteligencji. W dalszej kolejności młodzi ludzie wymieniają brak akceptacji, tolerancji i zrozumienia.
Przedstawiciele pokolenia Z są świadomi swojej samotności i zdają sobie sprawę z tego, że nie są jedyni. Zdaniem aż ⅓ naszych ankietowanych z samotnością boryka się od 26% do 50% ich rówieśników. Niestety rzeczywistość wygląda jeszcze gorzej. Aż 60% Polaków w wieku od 12 do 24 lat czuje się osamotniona, zaledwie 3% deklaruje, że ten problem w ogóle ich nie dotyczy - mówi Joanna Trojak, CEO MindGenicAI - Samotność to smutna rzeczywistość naszych czasów, dotychczas jednak rzadko kojarzono ją z młodymi ludźmi. Postanowiliśmy więc sami przyjrzeć się bliżej temu problemowi i poszukać sposobu na jego rozwiązanie. Pracujemy nad chatbotem, który będzie w stanie zmniejszyć poczucie osamotnienia młodzieży, zachęcić ich do aktywności pozacyfrowej i poznawania nowych znajomych. Do udziału w tym projekcie zaprosiliśmy samych przedstawicieli pokolenia Z.
Młodzi ludzie nie otrzymują wsparcia w placówkach edukacyjnych
Ponad połowa młodych ludzi czuje się samotnie we własnych domach, a niewiele lepiej wygląda sytuacja w placówkach edukacyjnych. Aż 43% deklaruje, że samotność w szkole lub na uczelni doskwiera im często, a 28% odczuwa ją sporadycznie. Najczęściej na problem zwracają uwagę 13- i 14-letnie dziewczęta (ponad 52% z nich) oraz młodzi mężczyźni w wieku powyżej 21 lat (53% z nich). Najrzadziej osamotnienie w szkole odczuwają 15- i 16-latki mieszkający na wsi, chociaż nadal dotyka ono ponad ⅓ z nich.
Niestety samotne ,,Zetki’’ nie mogą liczyć na wsparcie w placówkach edukacyjnych - aż 72% czuje, że przeważnie nie może podzielić się swoimi problemami z pedagogami ani psychologami, 34% deklaruje, że od nikogo nie może tam spodziewać się żadnego wsparcia. Najgorzej jednak wygląda sytuacja w miastach od 200 tys. do 500 tys. mieszkańców, gdzie problem dotyczy nawet 79% młodzieży. Aż 70% dziewcząt i kobiet oraz 63% chłopców i mężczyzn ocenia brak wsparcia w szkołach i na uczelniach jako poważny problem.
Technologia lekiem na samotność Zetek?
Technologia może pomóc młodym ludziom w budowaniu cennych relacji i poczucia wartości, a nie tylko im szkodzić - wszystko zależy od tego, do czego się ją wykorzysta. Poza tym ci młodzi ludzie to pierwsze pokolenie, które od dziecka funkcjonuje w cyfrowym świecie i jest do niej przyzwyczajone. Próby odcięcia ich od technologii do niczego nie doprowadzą. Istotne jest uczenie ich świadomego z niej korzystania i przypomnienie o tym, jak ważna jest aktywność w realnym świecie - i to właśnie m.in. będzie robił nasz chatbot - dodaje Joanna Trojak, CEO MindGenic AI.
Elementem projektu jest Akademia MindGenic, oferująca darmowe kursy dla młodych osób, które chcą nabyć nowe umiejętności w zakresie technologii sztucznej inteligencji, uczenia botów i konstruowania zaawansowanych dialogów z wykorzystaniem elementów psychologicznych. Kursanci pod okiem psychologów i pedagogów mają możliwość współtworzenia wspomnianego chatbota. Na zakończenie zajęć otrzymują certyfikat trenera botów/designera komunikacji AI. Najbliższa edycja Akademii startuje już 13 lutego i będzie trwać 2 tygodnie.
Pełny raport na temat samotności pokolenia Z zostanie przedstawiony podczas otwartego dla wszystkich zainteresowanych webinaru, który odbędzie się 8 marca o godzinie 18 na Facebooku MindGenicAI.
Napisz komentarz
Komentarze