Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 24 grudnia 2024 19:14
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

ŚMIERĆ PKS-u – W LIPCU ZNIKNIE WIĘKSZOŚĆ POŁĄCZEŃ

(Zawiercie) Znajdujące się tuż nad grobem Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Zawierciu nie doczekało się pomocy od lokalnych władz. Nikt nie zdecydował się na zakup przewoźnika, choć dług PKS-u to zaledwie dwa miliony złotych. 1 marca właściciel, czyli Ministerstwo Skarbu Państwa ogłosiło likwidację zakładu. Od lipca z rozkładu jazdy zniknąć ma 70 procent kursów (wszystkie połączenia szkolne). Pracę straci  86 osób (część z kierowców już odeszła). Trwająca od dwóch lat agonia zakładu właśnie dobiega końca.
Podziel się
Oceń

(Zawiercie) Znajdujące się tuż nad grobem Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Zawierciu nie doczekało się pomocy od lokalnych władz. Nikt nie zdecydował się na zakup przewoźnika, choć dług PKS-u to zaledwie dwa miliony złotych. 1 marca właściciel, czyli Ministerstwo Skarbu Państwa ogłosiło likwidację zakładu. Od lipca z rozkładu jazdy zniknąć ma 70 procent kursów (wszystkie połączenia szkolne). Pracę straci  86 osób (część z kierowców już odeszła). Trwająca od dwóch lat agonia zakładu właśnie dobiega końca.

 

Od ponad roku ciągle debatowano na temat przyszłości PKS-u. Ministerstwo Skarbu Państwa zwróciło się nawet do Marszałka Woj. Śląskiego o przejęcie udziałów przewoźnika, ale nic z tego nie wyszło. Na podobny opór napotkał zarząd przedsiębiorstwa, który chciał nieodpłatnie przekazać spółkę starostwu. Upadła także koncepcja utworzenia związku komunalnego, ponieważ gminy nie były zainteresowane dopłatami do nierentownych połączeń. Do tego dodać trzeba rosnącą ilość przewoźników prywatnych na najbardziej opłacalnych trasach, tragiczną sytuację finansową PKS-u i niekoniecznie zdrową konkurencję na rynku.

 

- Na obecną sytuację wpływ miał przede wszystkim brak jakiejkolwiek polityki transportowej na terenie powiatu. Wszystko odbywa się na zasadzie wydania zezwolenia i dostaje je ten, kto chce. Jeden z przewoźników został przyłapany na przystankach, na które nie miał nawet zezwolenia – mówi Zygmunt Bulka były już prezes PKS-u w Zawierciu, a obecnie jego likwidator.

 

Bulka twierdzi, że przedsiębiorstwa takie jak PKS w Zawierciu zawsze będą miały trudności z przetrwaniem, choćby ze względu na brak dodatkowej formy dofinansowania.

 

- Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu realizuje przewozy na podobnym obszarze. Robi to na rzecz miasta i miasto dopłaca firmie do wysokości kosztów. Dlatego ZKM lepiej egzystuje. Gdyby miał się utrzymać tylko z biletów byłoby ciężko – tłumaczy Bulka.

 

Po raz pierwszy zawierciański PKS chciano sprzedać 14 grudnia 2009 roku. Jednak na specjalną aukcję Ministerstwa Skarbu Państwa w Warszawie nikt się nie zgłosił. Wadium uprawniające do udziału w grudniowej aukcji miało wynosić ponad 437 tys. 605 zł, czyli 10 proc. ceny wywoławczej. Firmę chciano początkowo sprzedać za prawie 4,5 miliona złotych.

 

Nowym pomysłem na pozyskanie właściciela była sprzedaż 85 procent akcji w drodze negocjacji. Ta forma różniła się od poprzedniej tym, że inwestor mógł wynegocjować cenę nabycia korzystniejszą dla siebie. Zainteresowani kupnem mieli zgłaszać się do godziny 15.00, 8 lutego 2010 roku do siedziby Ministerstwa Skarbu Państwa. Po raz kolejny nikt się nie zgłosił.

 

- Po dwóch nieudanych próbach sprzedania przedsiębiorstwa ministerstwo podjęło decyzję o likwidacji zakładu. Odwołano zarząd spółki i powołano likwidatora w mojej osobie. Plan działania ma zostać opracowany w ciągu tygodnia. Stopniowo będziemy ograniczać usługi przedsiębiorstwa i sprzedawać majątek. Z umów, które zostały zawarte na przewóz dzieci i młodzieży będziemy się wywiązywać jedynie do końca czerwca – informuje Zygmunt Bulka.

 

Zdecydowana większość kursów na zawsze zniknie z rozkładu jazdy. Cięciom ulegną połączenia szkolne stanowiące 70 procent wszystkich kursów w PKS- ie.

 

- Nie umiem powiedzieć, kiedy zwolnimy ostatniego pracownika, ale już w tym miesiącu zacznie się rozwiązywanie umów o pracę. Nie chcielibyśmy korzystać z zapisu w kodeksie pracy mówiącego, że w przypadku postawienia przedsiębiorstwa w stan upadłości okres wypowiedzenia można skrócić do jednego miesiąca. W ten sposób uczniowie do czerwca będą mieli zapewniony dojazd do szkół. Radykalnego zdejmowania kursów w najbliższych dniach nie przewidujemy– zapewnia Bulka.

 

Na razie PKS chce dotrzymać umów zawartych z KZK GOP i umów z zakresu przewozów okazjonalnych. Na radykalnej redukcji kursów najbardziej ucierpią pasażerowie z Ogrodzieńca, Pilicy i Kroczyc. Busy nie dotrą wszędzie. Szczególnie tam, gdzie im się to po prostu nie opłaca.

 

- Do Zawiercia nie będzie się dało dojechać w inny sposób niż tylko samochodem. Prywatne busy do nas nie docierają. Nasza wieś będzie odcięta od świata, a my razem z nią. Mamy nadzieję, że nie zostaniemy pozostawieni sami sobie, bo i tak tych kursów jest bardzo mało – mówi jedna z mieszkanek Dzibic w gminie Kroczyce.

 

- Mam nadzieję, że firma do końca czerwca będzie świadczyć usługi na przewóz uczniów. Jak co roku ogłosimy przetarg. Gdyby PKS nie wywiązał się z umowy, to poszukamy innego przewoźnika. Dzieci muszą dojeżdżać do szkoły – przyznaje burmistrz Ogrodzieńca Andrzej Mikulski.

 

Gmina Pilca dowozi do szkół około 500 uczniów. W ubiegłym roku w odpowiedzi na ogłoszony tu przetarg na dowóz młodzieży do placówek oświatowych odpowiedział tylko zawierciański PKS. Czy jesienią znajdą się inni przewoźnicy?

 

Z ofertą na rynek zawierciański już zapowiada, że wystąpi PKS Myszków. Prezes Mariusz Zaczkowski nie ukrywa, że interesuje go transport dzieci do szkół: -Jesteśmy w stanie zapewnić transport dzieci do szkół dla gmin Kroczyce, Ogrodzeniec i wielu innych. Choć nasza firma też ma kłopoty finansowe, wkrótce sprzedamy atrakcyjne nieruchomości zbędne firmie, a pieniądze przeznaczymy na zakup autobusów.

 

W odróżnieniu do Zawiercia, PKS z Myszkowa ma szansę zostać przejęty przez Starostwo Powiatowe w Myszkowie.

 

Tragedia pasażerów to także tragedia kierowców, którzy od lat pracują w zawierciańskim PKS- ie i od jakiegoś czasu nie dostają wynagrodzeń.

 

- Na obecną chwilę zalegamy z płacami dla pracowników za trzy miesiące. Nie mogę wypłacać wynagrodzeń, bo wszystkie rachunki bankowe mam zajęte przez dwóch komorników i ZUS –mówi główna księgowa Jolanta Machura.

 

- To kłamstwo. Wypłaty nie widzieliśmy od czterech miesięcy. Nie wiem, z czego mam żyć i za co utrzymać rodzinę. Płakać się chce, bo pracuję tu od wielu lat. Czy naprawdę nikt się nami nie interesuje? Politycy dyskutują o wszystkim, ale nie o PKS- ie. Trudno uwierzyć, że tak duże przedsiębiorstwo zostało zniszczone i to na oczach pasażerów – mówi zdenerwowany kierowca.

 

Choć pieniądze na koncie przewoźnika są i wystarczyłyby na jedną wypłatę dla wszystkich pracowników, to konto jest zablokowane. Nie pomogły tu liczne pisma o zwolnienie środków na cele wynagrodzeń.

 

86 osób (około połowa to kierowcy) starci pracę. 50 pojazdów, które do tej pory jeździły po naszym powiecie trzeba będzie sprzedać.

 

-Jeśli ktoś z naszych bliskich jest ciężko chory, to przyzwyczajamy się do tego i uważamy, że będzie żył wiecznie. Tak też było w przypadku PKS-u – podsumowuje ze smutkiem Zygmunt Bulka. Na naszych oczach PKS Zawiercie przechodzi do historii.

 

Monika Polak-Pałęga


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: oloTreść komentarza: ale co złego zrobiła Ania Rybicka? tutaj to już raczej przesadziliście. Wygląda to tak, jakby wskazywała, lekko ironicznie, temu "Patryk Ka", że Bartosz jest z Zawiercia (wiec po co wysyłać go do Kanady)Data dodania komentarza: 23.12.2024, 10:44Źródło komentarza: PRZECIWNICY KOPALNI ZACZĘLI NĘKAĆ PRACOWNIKÓW RATHDOWNEYAutor komentarza: XyzTreść komentarza: Zawierciański SOR to patologia i piszę to jako mieszkaniec Zawiercia, który miał do czynienia z nikiData dodania komentarza: 20.12.2024, 01:01Źródło komentarza: KTÓREMU Z RADNYCH NIE PODOBA SIĘ „TĘCZOWY PIĄTEK”?Autor komentarza: RealTreść komentarza: Precz z hejtem. Internetowi hejterzy to tchórze. Za maską internetu obrażają. Tylko to potrafią - taka forma dowartościowania się.Data dodania komentarza: 19.12.2024, 20:49Źródło komentarza: PRZECIWNICY KOPALNI ZACZĘLI NĘKAĆ PRACOWNIKÓW RATHDOWNEYAutor komentarza: Anna KowalskaTreść komentarza: Świetny artykuł! Umowy o dzieło często są mylone z umowami zlecenia, co powoduje wiele niejasności dla freelancerów. Warto wiedzieć, że można wystawiać faktury VAT bez własnej firmy, co znacznie ułatwia prowadzenie działalności. Polecam przeczytać więcej na ten temat tutaj: https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/Data dodania komentarza: 16.12.2024, 11:47Źródło komentarza: Nowe przepisy mają zmienić sytuację, w jakiej znaleźli się ludzie zatrudnieni przez platformy cyfrowe. Wprowadzają domniemanie stosunku pracyAutor komentarza: abcTreść komentarza: no cóż zrobić, lata lecą, kilkadziesiąt lat przemian, a edukacja w Polsce, haha, leży... ważniejsze są tik toczki i pół dnia z nosem w smartfonie.Data dodania komentarza: 27.11.2024, 08:43Źródło komentarza: Masz IPhone? W ING z niektórych usług nie skorzystasz! J Autor komentarza: RedakcjaTreść komentarza: Mamy rok 2024, jak Pan (lub Pani) raczył odszukać w historii, bank działa od 1991r, to już 33 lata, czyli kilkadziesiąt. W dla liczb w przedziale 20-90 liczebniki główne wszystkie można nazwać, że to jest "kilkadziesiąt". Ale nie każdy, haha, to zrozumie. PozdrawiamyData dodania komentarza: 26.11.2024, 09:11Źródło komentarza: Masz IPhone? W ING z niektórych usług nie skorzystasz!
Reklama
Reklama