(Zawiercie –Las Palmas) W ramach programu Comenius czworo uczniów z Gimnazjum nr 1 w Zawierciu: Katarzyna Koniorczyk, Agnieszka Łazarowicz, Anna Lewandowska i Michał Stefaniak pod opieką Małgorzaty Paligi, Barbary Czajkowskiej oraz dyrektora szkoły Katarzyny Jaworskiej, spędziło pierwszy tydzień lutego w miejscowości Las Palmas na wyspie Gran Canaria. Wyprawa dla gimnazjalistów była nie tylko wspaniałą przygodą, ale także nagrodą za największe zaangażowanie w działania na rzecz projektu.
Do udziału w projekcie zgłosiło się ponad 60 gimnazjalistów z „jedynki”. Niestety tylko 12 osób ma szansę wziąć udział w zagranicznym wyjeździe. By nikt nie czuł się pokrzywdzony, dyrekcja zdecydowała, że w wymianie wezmą udział ci uczniowie, którzy wykażą się największym zaangażowaniem.
Pierwszy bilet przypadł Agnieszce Łazarowicz, której praca okazała się najlepszą spośród ok. 70 prac i została wybrana logiem projektu Comenius.
- Następne bilety także były nagrodami, zbadaliśmy, które dzieci systematycznie brały udział w poszczególnych zajęciach tematycznie związanych z wyjazdem do danego kraju. Michał Stefaniak był jedynym chłopcem, który brał udział w tych zajęciach, Kasia Koniorczyk wykazała się stuprocentową frekwencją i zajęła IV miejsce w międzypowiatowym konkursie językowym w Żarkach, Ania Lewandowska natomiast uczęszczała na największą liczbę zajęć i najlepiej napisała test wiedzy o Wielkich Kanarach i z języka angielskiego – wyjaśnia dyrektorka szkoły Katarzyna Jaworska.
Dla gimnazjalistów biorących udział w wymianie, emocje rozpoczęły się już od samej podróży, bo był to ich pierwszy lot samolotem, a właściwie trzy loty, bo by dostać się na wyspę trzeba było pokonać trasę Warszawa – Frankfurt – Madryt – Las Palmas.
Po przybyciu na miejsce uczniowie od razu rozpoczęli zwiedzanie wybrzeża wyspy Gran Canaria.
- Widzieliśmy sady bananowe przykryte na okres zimy ogromnymi namiotami, przepiękne wydmy i spichlerze skalne, a także muzeum, gdzie obejrzeliśmy prezentację o pierwszych ludach, które zamieszkiwały wyspę. Nasze najpiękniejsze wspomnienia związane są jednak z pobytem na plaży, gdzie mnóstwo młodych ludzi uczyło się surfować – opowiadają gimnazjaliści.
Mieszkańcy wyspy Gran Canaria okazali się niezwykle przyjaźni i mimo, że różnica wieku pomiędzy gimnazjalistami z „jedynki”, a ich zagranicznymi partnerami była dość duża (nawet 7 lat) nie przeszkodziło im to w nawiązaniu się przyjaźni.
- Już dwa miesiące wcześniej korespondowałam z Martą, dziewczyną u której mieszkałam podczas pobytu na wyspie. Zaprzyjaźniłyśmy się wirtualnie, a gdy się spotkałyśmy nasza przyjaźń stałą się realna. Teraz cały czas piszę z nią i jej rodziną – mówi Ania Lewandowska.
Hiszpanie, którzy gościli naszych gimnazjalistów bardzo starannie przygotowywali się do ich wizyty.
- Kolega pytał mnie czy film „Katyń” pokazuje prawdę, bo u nich mówiono, że to była wina Niemców, a nie Rosjan – mówi Michał.
Wizyta w Las Palamas nie była tylko wycieczką, ale także realizacją kolejnych zadań w ramach programu Comenius, w którym Gimnazjum nr 1 uczestniczy już od 3 lat.
Tegoroczna edycja przebiega pod hasłem „The School Conflicts Mediators”, czyli „Mediatorzy konfliktów szkolnych”, dlatego działania prowadzone przez międzynarodową grupę skupiały się przede wszystkim wokół tematu zapobiegania przemocy i walki z agresją.
- Młodzież z poszczególnych krajów przedstawiła wyniki badań na temat problemów agresji w ich szkołach. Wyniki ankiet w każdym kraju były podobne i pokazały, że najbardziej popularną formą agresji, często nienazywaną agresją, jest przemoc słowna i psychiczna. Okazuje się, że w poszczególnych krajach są różnice w traktowaniu tego problemu i możliwościach, jakie stwarza prawo – dodaje Jaworska.
Podczas tego wyjazdu uczniowie mieli także warsztaty terapeutyczne z psychologiem z Rumuni, a dyrektorzy w tym czasie prowadzili debatę poświęconą problemowi zapobiegania przemocy w ich placówkach.
- Przystąpienie do tego projektu i zaakceptowanie tej problematyki, która została zaproponowana przez głównego koordynatora – Rumunię była pierwszym krokiem do poważnej dyskusji na temat tego problemu. Comenius bardzo dużo daje nauczycielom. Konfrontacja tego problemu z innymi środowiskami pokazała nam, że nie jesteśmy osamotnieni. Naszym zadaniem jest poznanie problemu, zidentyfikowanie go i nauczenie się radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi –przyznaje dyrektorka.
Co w tym zakresie mogą zrobić uczniowie?
- Jako mediatorzy konfliktów powinniśmy wysłuchać dwóch stron i starać się je zrozumieć i rozmawiać o konfliktach – mówią solidarnie.
Tym razem młodzież ze wszystkich partnerskich krajów (Rumunii, Bułgarii, Grecji, Włoch, Hiszpanii i Polski) oprócz omawiania metod rozwiązywania szkolnych konfliktów musiała także przedstawić prezentacje multimedialne o muzyce i tańcach narodowych. Agnieszka zaśpiewała piosenkę „Szła dzieweczka”, a Kasia zaprezentowała się w ludowym krakowskim stroju uszytym przez swoją babcię.
- Nasza reprezentacja była najmłodsza, ale muszę z dumą powiedzieć, że zebraliśmy duże pochwały za przygotowanie językowe i prezentacje – mówi z dumą K. Jaworska.
- Wiele zawdzięczamy naszej nauczycielce pani Małgorzacie Palidze. Dzięki temu, że jest bardzo wymagająca uzyskaliśmy swobodę mówienia. Gdy znaleźliśmy się w Las Palmas od razu zaczęliśmy mówić po angielsku – mówią zgodnie uczestnicy wymiany.
- Wyjazdy w ramach Comeniusa są najcenniejszą zdobyczą Unii Europejskiej. Dają możliwość otwarcia się na świat, a jednocześnie mobilizują do własnego, indywidualnego rozwoju – mówi Katarzyna Jaworska.
Justyna Banach
Napisz komentarz
Komentarze