(Łazy, Zawiercie, Myszków) Od 1 października cała trasa Częstochowa - Gliwice będzie obsługiwana przez nowego przewoźnika -Koleje Śląskie. Jego właścicielem jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.
Przewozy Regionalne nie będą w Łazach prowadzić już kasy biletowej. Z początkiem nowego miesiąca przez to miasto mają kursować tylko dwa pociągi PR: codzienny „Orlik” - interRegio relacji Częstochowa - Kraków – Częstochowa, a w weekendy „Czantoria” relacji Częstochowa - Wisła - Częstochowa.
Koleje Śląskie sp. z o.o. zostały powołane do życia na mocy uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego w lutym 2010 roku. Akt założycielski spółki podpisano 8 kwietnia 2010 roku. Trzon floty stanowić mają pojazdy EN75 „FLIRT” oraz EN76 „ELF”.
- Czyniliśmy zdecydowane starania w porozumieniu z PKP Cargo, aby na terenie lokomotywowni w Łazach stacjonowały nowoczesne składy kolejowe Kolei Śląskich, gdzie będą one również czyszczone i uzupełniane zapasamy wody. Doprowadziliśmy do kilku trójstronnych spotkań i wszystko wskazuje na to, że Koleje Śląskie sp. z o.o. będą odstawiać swoje składy na bocznicę. Ponadto, jeśli się okaże, że spełnimy wszystkie warunki dotyczące infrastruktury, które narzucił producent PESA Bydgoszcz, to jest szansa, że Elfy będą także serwisowane w czasie gwarancji w Łazach – zapowiadał wiosną tego roku Maciej Kaczyński burmistrz Łaz.
Nowy rozkład jazdy będzie obowiązywał od 1 października do 10 grudnia 2011 roku. Od poniedziałku do piątku Koleje Śląskie uruchomią pomiędzy Gliwicami i Częstochową średnio 84 połączenia. W weekendy będzie ich 42. W soboty i niedziele będą kursowały dwa przyspieszone pociągi do Wisły Głębce: „Wisełka” oraz „Stożek”.
Jak zapewniają władze KŚ nowy przewoźnik uruchomi podobną ilość pociągów, co Przewozy Regionalne. Połączenia będą obsługiwane przez tabor złożony z ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) ELF, trzy EZT typu FLIRT, dwa typu EN57KM oraz dwa składy złożone z wagonów przedziałowych drugiej klasy i lokomotywy elektrycznej.
ZMIENI SIĘ KOMFORT JAZDY
Ceny biletów Kolei Śląskich będą nieco tańsze od proponowanych obecnie przez Przewozy Regionalne. Jak podają KŚ najtańszy jednorazowy bilet, który pozwoli na odbycie podróży do pięciu kilometrów, kosztował będzie 2,80 zł, a jednorazowy normalny bilet Kolei Śląskich z Gliwic do Częstochowy będzie kosztował 19 zł. Na 11 wybranych liniach (L11–17, L61–64) będą obowiązywały specjalne ceny. Bilety liniowe jednorazowe w aglomeracji śląskiej (taryfy TL 1–4) są ważne przez 120 minut, natomiast w pociągach kursujących do Wisły (taryfy TL 5–8) przez 240 minut.
Bilet „SilesiaWeekend”, bilet „Rodzinny”, bilet dla dzieci i młodzież do 26 roku życia, bilet „SENIOR 65+” – to tylko niektóre z proponowanych dodatkowo cennikowych ulepszeń.
Zmieni się komfort jazdy. Dynamikę pojazdu, czyli wszystkie możliwe sposoby hamowania (w szczególności te nagłe) sprawdzili na własnej skórze 19 maja uczestnicy jazdy testowej nowego Elfa EN76 numer 003.
Na trasie Katowice – Włoszczowa Północ pociąg osiągał prędkość 160 km/h na godzinę. Już wtedy istniały plany, by tego typu flagowe składy kolejowe Kolei Śląskich nie tylko stacjonowały w Łazach, ale by powstało tu także zaplecze techniczne dla nowoczesnych pojazdów.
W wersji bazowej ELF może poruszać się z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wybrane konfiguracje mogą być przystosowane do jazdy z prędkością 190 km/h lub 130 km/h. Maksymalna ilość pasażerów na pokładzie wynosi 450 osób. Uruchomienie tego typu pojazdów nie jest takie proste, bo żeby nimi jeździć trzeba mieć załogę, która jest przeszkolona.
SPRZEDAŻ BILETÓW
Od 1 października Koleje Śląskie wprowadzą własną sieć sprzedaży biletów (będzie je można kupić także przy pomocy telefonu komórkowego w ramach systemu CallPay).
Ruszy siedem kas biletowych w budynkach dworców (Częstochowa ul. Piłsudskiego, Poraj, Łazy, Będzin Miasto, Sosnowiec Główny, Chorzów Batory, Zabrze), cztery własne kontenery kasowe (Gliwice, Katowice ul. Konopnickiej i pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej oraz Dąbrowa Górnicza) oraz dwa kontenery dzierżawione od innych przewoźników (stacje Myszków i Zawiercie).
Biletomaty zainstalowane zostaną na stacjach Częstochowa, Częstochowa Raków, Myszków, Zawiercie, Łazy, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec Główny, Katowice, Chorzów Batory, Ruda Chebzie, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice. Bilet będzie można kupić również w pociągu u konduktora.
Po negocjacjach z Przewozami Regionalnymi zakończono również rozmowy na temat wzajemnego honorowania biletów.
- 15 sierpnia uruchomiliśmy pierwszy pociąg pasażerski, który przewiózł pielgrzymów do Częstochowy z Gliwic i powrócił szczęśliwie do Gliwic. 17 września uruchomiliśmy pierwsze pociągi relacji Łazy-Wisła Głębce- Łazy – mówi Marek Worach prezes Kolei Śląskich.
Więcej: na www.kolejeslaskie.com (mpp)
Napisz komentarz
Komentarze