(Zawiercie) W październiku ubiegłego roku oddano do użytku trzy zawierciańskie ronda w ramach projektu „Przebudowa ciągu dróg powiatowych Zawiercia poprawą dostępności do drogi krajowej 78”. Początkowo szacowana wartość inwestycji wynosiła ok. 23 mln zł. Cena po zakończeniu procedury przetargowej stanowiła połowę tej kwoty, bo 12 mln 581 tys. 592 zł. Inwestycję w 85% pokrył Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w ramach RPO WSL. W czerwcu przeprowadzono kontrolę, która wykazała nieprawidłowości. Będą one kosztowały powiat ponad pół miliona złotych.
Pierwsze naruszenie dotyczy zamówienia publicznego z zakresu przebudowy ciągu dróg powiatowych.
- Zamawiający przedłużył termin składania ofert z dnia 15.12.2009 r. na 21.12.2009 r. w związku z modyfikacją SIWZ (specyfikacja istotnych warunków zamówienia), skutkującą koniecznością zapewnienia wykonawcom niezbędnego czasu na wprowadzenie zmian w ofertach. Beneficjent dopełnił obowiązku zamieszczenia informacji o zmianie terminu składania ofert na stronie internetowej oraz w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego, jednakże informacji tej nie upubliczniono poprzez zamieszczenie ogłoszenia o zmianie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych – wyjaśnia Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Sytuacja jest naruszeniem zasady równego traktowania i przejrzystości. Istotna informacja dla danego postępowania, jak np. zmiana terminu składania ofert (będąca elementem ogłoszenia o zamówieniu), powinna być upubliczniona w sposób traktujący równo wszystkich wykonawców chcących ubiegać się o zamówienie (tj. poprzez zamieszczenie informacji o zmianie z zachowaniem tych samych standardów jak przy pierwotnej publikacji ogłoszenia o zamówieniu).
- Wykonawcy, którzy powzięli informację o zamówieniu ze strony internetowej zamawiającego lub miejsca publicznie dostępnego w siedzibie zamawiającego byli w uprzywilejowanej sytuacji w stosunku do wykonawców, którzy informację tę uzyskali z Biuletynu Zamówień Publicznych – dodaje Trólka.
Instytucja Zarządzająca RPO WŚL w związku z tym nałożyła 5 % korektę finansową w wysokości 534 717, 68 zł. Oznacza to, że wydatki w tej kwocie nie będą podlegać refundacji ze środków Unii Europejskiej.
Inna sprawa tyczy się zamówienia dotyczącego pełnienia funkcji nadzoru inwestorskiego.
- Wykonawcy, aby potwierdzić, iż posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie, musieli wykazać wykonanie co najmniej jednej usługi polegającej na pełnieniu nadzoru inwestorskiego przy budowie o wartości minimum 15.000.000,00 zł brutto, zawierającej w swoim zakresie budowę ronda – sugeruje Trólka.
Nadmiernie rygorystyczne określenie warunku udziału w postępowaniu uniemożliwia uczciwą konkurencję na rynku tego konkretnego zamówienia publicznego.
Korekta finansowa kosztów kwalifikowanych przedmiotowego zamówienia wynosi 3 992,45 zł.
- Jesteśmy na etapie wyjaśniania tej sprawy. Na pewno nie oddamy pieniędzy za darmo. Obecnie jesteśmy na etapie nie akceptowania protokołu z kontroli – mówi starosta Rafał Krupa.(mpp) (JB)
Napisz komentarz
Komentarze