Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 19 stycznia 2025 13:20
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

ZKM - MNIEJ KURSÓW, MNIEJ KIEROWCÓW

(Zawiercie) W zawierciańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej trwa walka o każdą złotówkę. Nie od dziś wiadomo, że sytuacja przewoźnika nie jest najlepsza. Od jakiegoś czasu pensje kierowców stoją w miejscu. Właśnie trwają prace nad modyfikacją tras przejazdu. Władze zakładu informują, że na chwilę obecną rezygnują ze współpracy z sześcioma pracownikami zatrudnionymi na umowę zlecenie. Cieszyć się za to warto z nowych autobusów, które do przedsiębiorstwa mają trafić już na przełomie kwietnia i maja.
Podziel się
Oceń

(Zawiercie) W zawierciańskim Zakładzie Komunikacji Miejskiej trwa walka o każdą złotówkę. Nie od dziś wiadomo, że sytuacja przewoźnika nie jest najlepsza. Od jakiegoś czasu pensje kierowców stoją w miejscu. Właśnie trwają prace nad modyfikacją tras przejazdu. Władze zakładu informują, że na chwilę obecną rezygnują ze współpracy z sześcioma pracownikami zatrudnionymi na umowę zlecenie. Cieszyć się za to warto z nowych autobusów, które do przedsiębiorstwa mają trafić już na przełomie kwietnia i maja.


AUTOBUSY TUŻ, TUŻ…


Autobusy są aktualnie na linii produkcyjnej. Cztery z nich polakierowane znajdują się na linii montażu wyposażenia. Silniki zamówione przez firmę „SOLBUS” w przedsiębiorstwie „Cumminss” zostaną dostarczone do Solca w połowie kwietnia i od razu będą montowane. Zakład Komunikacji Miejskiej dostanie siedem nowych autobusów. Z użytku wycofane zostaną cztery najbardziej zdezelowane pojazdy, co znacznie poprawi bezpieczeństwo i wygodę pasażerów. Ruszyć ma również linia do Ogrodzieńca. 4 stycznia prezydent Zawiercia Ryszard Mach podpisał umowę z konsorcjum firm: Lider Trading sp. z o.o. oraz Blue Line sp. z o.o.


26 września minionego roku unieważnione zostało pierwsze postępowanie przetargowe. Zgłosiło się trzech oferentów (choć nie padają nazwy firm, to nieoficjalnie wiadomo, że swoją ofertę przedstawił Solbus, Autosan, firma GRAN). Cena najkorzystniejszej oferty przewyższała kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Wyposażenie w biletomaty zwiększałoby koszt autobusu o 50 do 60 tysięcy złotych, dlatego zaproponowano bileterki, profesjonalne urządzenia fiskalne.


Do drugiego przetargu stanął między innymi AUTOSAN S.A. i VBI BUS POLSKA S.A.


Do Zawiercia trafi sześć dwunastometrowych autobusów (każdy będzie mieścił ponad 100 pasażerów) i jeden dziesięciometrowy (dla  90 pasażerów). Zaoferowana kwota wynosi 5.535.000,00 zł brutto. Projekt współfinansowany jest w 85 % ze środków unijnych.


BĘDĄ CIĘCIA, BO NIE WSZYSTKO SIĘ OPŁACA


- Obecnie ZKM monitoruje wszystkie linie autobusowe pod kątem korzystania z nich przez pasażerów w poszczególnych godzinach kursowania. Wszystkie kursy, które nie są atrakcyjne dla pasażerów będą zawieszane. Linie 5 i 8 są w trakcie dopracowywania tak zwanych kursów okrężnych z przesiadką w Kromołowie – mówi Marek Machelski dyrektor ZKM Zawiercie.


Nowe rozwiązanie planowane jest do wprowadzenia z początkiem maja. To wiąże się z kosztami takimi jak wymiana rozkładów, których jest tyle ile przystanków. - Obecnie prowadzimy działania mające na celu ograniczenie kosztów funkcjonowania zakładu, ale najważniejsze przy tym dla nas jest maksymalne obsłużenie pasażerów w godzinach dla nich odpowiednich. Tak więc nie przewidujemy rewolucyjnych zmian, a jedynie ich modyfikację, bo nieuzasadnione jest kursowanie na dziesięciokilometrowej trasie (w jedną stronę) autobusu przy tak zwanym napełnieniu dwuosobowym, czteroosobowym. Niedopuszczalne jest, aby ZKM wydawał pieniądze na kursy, które dawno przestały mieć rację bytu z uwagi na zbyt małą liczbę pasażerów – dodaje dyrektor.


REDUKCJA ZATRUDNIENIA, PRZYKRA KONIECZNOŚĆ


Nieprzewidywane są zwolnienia kierowców zatrudnionych w ZKM na etacie.


Obecnie kończą się podpisane do 31 marca umowy zlecenia z dziewięcioma kierowcami i ZKM nie przewiduje przedłużenia ich z sześcioma osobami.


- Prowadzimy aktualnie racjonalizację czasu pracy kierowców, co pozwoli nam na modyfikację godzin kursowania autobusów. Należy pamiętać, że ZKM zgodnie z wymogami projektu zakupu nowych autobusów w ubiegłym roku zatrudnił na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony czterech kierowców i dwóch mechaników. Na chwilę obecną na umowę zlecenie pozostanie jeden kierowca z uprawnieniami emerytalnymi. Jest to pracownik, który - można śmiało tak powiedzieć jest wizytówką zakładu i przykładem kierowcy wzorowego zarówno pod względem umiejętności, jak i zachowania wobec pasażerów – komentuje Machelski.


WSIADANIE PIERWSZYMI DRZWIAMI


Od 1 kwietnia do autobusów ZKM będzie trzeba wchodzić wyłącznie pierwszymi drzwiami, usytuowanymi obok kabiny kierowcy. To rozwiązanie ma przynieść dodatkowe oszczędności, bo kierowca może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób.


- Wykonywanie tych obowiązków nie stało dotąd na przeszkodzie w zatrudnianiu firmy zewnętrznej do kontrolowania pasażerów i nic w tym zakresie się nie zmieniło. ZKM robi wszystko, aby wyeliminować gapowiczów z korzystania z przewozów, gdyż takie zjawisko ma zasadniczy wpływ na końcowy efekt ekonomiczny. Dodam tylko, że wszystkie działania, jakie podejmuje obecnie kierownictwo z załogą ma na celu zrównoważenie przychodów z ponoszonymi kosztami – podsumowuje M. Machelski i dodaje, że zakład nie może pozwolić sobie na jazdę z jednym pasażerem. (mpp)


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: emerytTreść komentarza: Śmieci, woda i jeszcze dobijcie człowieka podatkiem !Humanitarna władza wprowadza ulgi ! Nie w Porębie !Jeden ma tysiące pensji a drugi chudą ręcinę i płacą tak samo to MORALNE ? Czym dla burmistrza jest 40zł a dla rencisty .Syty głodnego nie zrozumie !!!!!!!1 i co gorsze nie pomoże.Data dodania komentarza: 9.01.2025, 23:51Źródło komentarza: Porębianie za śmieci zapłacą więcej. A miasto liczy na podatki z więzieniaAutor komentarza: AlojzTreść komentarza: Moja ciotka która tam mieszkała opowiadała że Niemcy lezeli na polach zabici i było ich więcej jak 19, część trupów zakopali głeboko w lesie żeby w odwecie nie spalono wsiData dodania komentarza: 3.01.2025, 16:22Źródło komentarza: Akcja partyzantów w Podlesicach w 1944 rokuAutor komentarza: koloTreść komentarza: ależ naiwność...Data dodania komentarza: 3.01.2025, 13:49Źródło komentarza: CMC ZWALNIA W ZAWIERCIU. A HUTA W CZĘSTOCHOWIE MA WZNOWIĆ PRODUKCJĘAutor komentarza: podpisTreść komentarza: dobra, skończ już lobbysto elementalu, dostaliście zgodę, wybudowaliście zakład, działa. I bez tego ''trzepiecie'' miliardy przychodów rocznie i jeszcze płaczecie, gdy pojawiają się prośby o zmniejszenie uciążliwości dla okolicy. Dla was to byłby niewielki koszt aby coś zmienić, ale musicie się stawiać bo przecież ''Dajecie miejsca pracy i podatki'' więc wam wszystko wolno? Przydałoby się z waszej strony mniej zadufania i więcej współpracy! Stać wasData dodania komentarza: 3.01.2025, 11:03Źródło komentarza: CMC ZWALNIA W ZAWIERCIU. A HUTA W CZĘSTOCHOWIE MA WZNOWIĆ PRODUKCJĘAutor komentarza: Konsultacje , konsultacje baju baju.Treść komentarza: Z tymi konsultacjami społecznymi to będzie jak np. ze Strzępiarką na terenie CMC w Zawierciu. Jak uruchamiano około 20 lat temu to miała pracować tylko do godziny 16 żeby ludzie jako tako mieli trochę spokoju. Teraz od dobrych ok.10 lat już pracuje do godziny 22 a sortownie całą dobę. Od Wart po ulicę Łośnicką jaka jest odległość od zabudowań ? Jest tam chociaż JEDEN ekran akustyczny ?Data dodania komentarza: 3.01.2025, 08:58Źródło komentarza: ELEMENTAL CHCE WYBUDOWAĆ WIATRAKI W MRZYGŁODZIE. FIRMA ŻĄDA ZGODY RADNYCH DO KOŃCA GRUDNIAAutor komentarza: olaTreść komentarza: nareszcie nie będzie takiego zanieczyszczeniaData dodania komentarza: 31.12.2024, 10:43Źródło komentarza: CMC ZWALNIA W ZAWIERCIU. A HUTA W CZĘSTOCHOWIE MA WZNOWIĆ PRODUKCJĘ
Reklama
Reklama