(Zawiercie) Miało być dumą i chlubą. Połączenie autobusowe z portem lotniczym w Pyrzowicach zostało zawieszone. Dla radnych z Zawiercia, to prawdziwy szok, bo żadne znaki na niebie i ziemi nie wskazywały na to, że linia przestanie funkcjonować. – Nikt nawet nas nie informował o istnieniu takiej linii - wspomina radna miejska Ewa Mićka (PO). Od dawna do naszej redakcji docierały nieoficjalne informacje, że połączenie cieszyło się małym zainteresowaniem pasażerów, ale o likwidacji flagowego przedsięwzięcia nie było oficjalnie mowy.
Dyrektor zawierciańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej Marek Machelski podkreślał, że wykonywał kursy do Pyrzowic na podstawie porozumienia z prywatnym przewoźnikiem. Do Urzędu Miejskiego w Zawierciu wysłaliśmy pytania: Ile wynoszą zyski z tytułu nowej linii autobusowej do Pyrzowic? Czy będzie ona funkcjonowała nadal i na jakich zasadach?
- ZKM jako zakład budżetowy nie otwiera własnych rentownych lub nierentownych linii komunikacyjnych. Linia Zawiercie–Pyrzowice utworzona została staraniem spółki GTL Service, Przedsiębiorstwa Wielobranżowego z Bytomia Marek Rożeń oraz władz Miasta Zawiercie. Ze strony władz miasta głównie, jako cel promowania miasta. Koszty utrzymania linii ponosi GTL service, a ZKM jest wyłącznie wykonawcą usługi transportowej na ogólnych zasadach wynajmu – czytamy w informacji nadesłanej do nas przez Urząd Miejski w Zawierciu 28 sierpnia.
Za usługę dzierżawy kierowcy i autobusu ZKM dostawał około 30 tysięcy złotych miesięcznie netto.
- Będziemy zastanawiać się nad uruchomieniem tej linii w kwietniu przyszłego roku – dodaje w rozmowie telefonicznej Marek Machelski.
1 lipca spółka GTL-SERVICE uruchomiła połączenie komunikacji pasażerskiej na linii Katowice Airport-Zawiercie, z przystankami w Mierzęcicach, Siewierzu i Porębie. Linia autobusowa A1 Airportbus miała stanowić przyśpieszone połączenie pięciu gmin. Dzięki nowej linii powstała możliwość szybszego dotarcia do lotniska pasażerów podróżujących z północnych rejonów Województwa Śląskiego, czy też z okolic Łodzi i Warszawy (poprzez przesiadkę w Zawierciu). Realizacją połączenia zajął się Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu w ramach obsługi transportowej przedsiębiorstwa PHU „ROŻEŃ”.
- Dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej twierdzi, że wykonywał kursy do Pyrzowic na podstawie porozumienia z prywatnym przewoźnikiem i traktował je jedynie jako działania promocyjne. Niedawno radni miejscy przeznaczyli środki na zakup autobusu i miał on również obsługiwać trasę do Pyrzowic. Dziś dowiaduję się, że połączenie zostaje zlikwidowane. Skoro, jak twierdzi dyrektor ZKM, nie ponosił kosztów tego połączenia, dlaczego je zlikwidował? Dlaczego opowiada się nam, radnym bzdury o zakupie autobusu na cel, który za chwilę przestaje istnieć? Do tej chwili nie otrzymałam jeszcze informacji ile ta „promocja” nas kosztowała, kto płacił kierowcom, ile kosztowało nas paliwo, czy wydrukowanie ulotek. Mam wiele wątpliwości, czy zakład budżetowy, jakim jest ZKM ma prawo podpisywać porozumienie z prywatnym przewoźnikiem i wykonywać usługi na jego rzecz bez uchwały Rady Miasta. Dyrektorowi chyba coś się pomyliło. ZKM powinien zajmować się zaspokojeniem potrzeb mieszkańców gminy Zawiercie związanych z transportem zbiorowym, a nie promocją miasta. Jestem jak najbardziej za takim połączeniem, tak samo jak za stworzeniem linii Zawiercie –Kraków, jednak w mojej ocenie nie leży to w kompetencjach ZKM-u – denerwuje się Ewa Mićka.
Podstawą do likwidacji połączenia stał się brak ekonomicznego uzasadnienia jego dalszego funkcjonowania.
- Z dniem 16.09.2013 roku decyzją Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Marek Rożeń sp. z o.o. w związku z niedostatecznym wykorzystaniem usługi autobusowego transportu drogowego a tym samym brakiem ekonomicznego uzasadnienia jej dalszej realizacji linia A1 relacji Zawiercie - MPL Katowice w Pyrzowicach zostaje zawieszona. Rozważana jest możliwość przywrócenia linii A1 w sezonie 2014 r. – ta informacja pojawiła się na stronie Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu i była wielkim zaskoczeniem.
NIE MA NA PODWYŻKI
Teraz ZKM ma nowe plany. Chce wprowadzić „system usługi informacji zarządczej”. Brzmi skomplikowanie. System w zależności od opcji ma pozwolić między innymi na:
- śledzenie pojazdów za pomocą, których wykonywany jest regularny przewóz osób,
- analizę statystyczną danych uzyskiwanych ze śledzenia pojazdów (może służyć doskonaleniu rozkładów jazdy na podstawie zebranych informacji).
System na bieżąco sprawdza aktualne położenie i prędkość pojazdów. Uwzględnia także korki i inne utrudnienia w ruchu w mieście.
- Dla pasażerów będzie to internetowy system odczytywany za pomocą telefonu komórkowego, dzięki któremu dowiedzą się dokładnie za ile minut nasz pojazd pojawi się na przystanku. Jeżeli pojazd ma przyjechać w ciągu najbliższych 30 minut, na ekranie pojawi się rzeczywisty czas oczekiwania. W przypadku, gdy na autobus trzeba czekać dłużej, system poinformuje o godzinie odjazdu podanej w rozkładzie – mówi Łukasz Czop rzecznik prasowy zawierciańskiego magistratu.
Jak tłumaczy miasto rozwiązanie wprowadzone będzie na zasadzie dzierżawy w celu sprawdzenia jego przydatności. Sama miesięczna opłata licencyjna to na razie ogółem około 360 zł (netto). Zakup komórek do autobusów to koszt 1,00 zł za szt. Wszystko nadal się kalkuluje.
- W przypadku sprawdzenia się systemu zostanie on zakupiony na własność – dodaje Ł. Czop. Zakup może kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Kierowcy przewoźnika pytają, kiedy zamiast nowego systemu dostaną podwyżki. Czekają na nie od lat. Związki zawodowe nie składają broni.
- Podwyżki płac, choć planowane uzależnione są w dużej mierze od sytuacji na rynku niezależnej od ZKM (…). ZKM wypracowuje coraz większe przychody, których część chce przeznaczyć na realizację podwyżek płac dla pracowników – wyjaśniał pod koniec ubiegłego miesiąca zakład.
W roku 2013 na umowę o pracę w ZKM zostało zatrudnionych 6-ciu kierowców, 1 mechanik i 1 spawacz. W tym 1 kierowca, mechanik oraz spawacz w ramach zobowiązań wynikających z programu unijnego zakupu nowych autobusów. Pozostali przyjęci to kierowcy pracujący od 2012 roku na umowę zlecenie. Ogólny stan zatrudnienia na pełnym etacie w ZKM w 2012 roku wynosił 90 osób i tyle samo pracowników ma ZKM dzisiaj.
NIE TYLKO PYRZOWICE
ZKM tnie kursy. Rozkład linii 2 został od sierpnia zgodnie ze wcześniejszymi ustaleniami skorygowany, co do ilości wykonywanych połączeń (do poziomu, który pozwoli na nieprzekroczenie limitu kosztów przeznaczonych w budżecie gminy Poręba na realizację zadań przewozowych). Rozkład różnił się tylko dwoma połączeniami w dni robocze w godzinach poza szczytem i trzema w dni wolne od pracy. Poręba z płatnościami za czerwone zalega.
- Zaległość Poręby wobec gminy Zawiercie (stan z 11.09.2013) wynosi ponad 90 tysięcy złotych i obejmuje dwa ostatnie miesiące, czyli lipiec i sierpień – tłumaczy Łukasz Czop.
UDA SIĘ WYMIENIĆ „TRUPY”?
Zawierciański przewoźnik chce również w najbliższym czasie unowocześnić tabor i pozbyć się starych autobusów. ZKM posiada 27 autobusów, z czego 8 to autobusy wyprodukowane przed 2000 rokiem. - Planujemy w latach 2013-2018 wymianę wszystkich autobusów wyprodukowanych przed rokiem 2000 na autobusy niskopodłogowe – informuje ZKM.
Monika Polak-Pałęga
Napisz komentarz
Komentarze