(Zawiercie) ETCS (European Train Control System), czyli Europejski System Sterowania Pociągiem, to nowoczesny system zarządzania ruchem kolejowym, który umożliwi skrócenie podróży. Na trasie z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia zakończono już jego montaż i otrzymano pozwolenie na eksploatację. Wdrożenie systemu pozwoli w przyszłym roku na wprowadzenie prędkości eksploatacyjnej 200 km/h i na podwyższenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Wartość zrealizowanego projektu to blisko 17 mln 650 tys. euro.
Polskie Linie Kolejowe w listopadzie otrzymały pierwsze w Polsce zezwolenia na eksploatację Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem poziomu 1. System opiera się na tzw. sygnalizacji kabinowej, która pozwala na zobrazowanie na pulpicie w kabinie maszynisty sytuacji panującej na linii kolejowej. ETCS także pozwala na rozpędzenie pociągów powyżej 160km/h. Przy takiej prędkości maszynista nie jest w stanie samodzielnie zidentyfikować wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się na trasie – w części zadań będzie wyręczał go system ETCS. Urządzenia przytorowe generują informacje dotyczące m.in. maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku toru. System kontroluje również reakcję maszynisty na nadawane komunikaty i odpowiednio reaguje - np. w przypadku zignorowania sygnału „stój” przez maszynistę, pociąg zostanie wyhamowany automatycznie. Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) jest pierwszą linią w Polsce wyposażoną w europejski system ETCS poziomu 1. Realizacja projektu rozpoczęła się w 2009 roku i wiązała się z montażem ponad 1200 balis. Są to urządzenia elektromagnetyczne, które odpowiadają za komunikację z przejeżdżającymi pociągami i przekazywanie sygnałów do kabiny maszynisty. Wdrożenie systemu pozwoli na szybszą jazdę pociągów przy podniesionym poziomie bezpieczeństwa. W 2014 roku pociągi na odcinku Zawiercie – Olszamowice przyspieszą do 200 km/h, a w 2015 roku na pozostałym odcinku Idzikowice - Grodzisk Mazowiecki. Podróż z Warszawy do Krakowa albo do Katowic będzie wówczas trwała niewiele ponad 2 godziny. Inwestycja pn. „Projekt i zabudowa systemu ETCS poziom 1 na odcinku linii kolejowej E 65, CMK, Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie” współfinansowana jest w 50% przez Unię Europejską. (JB)
Napisz komentarz
Komentarze