(Chruszczobród) Zapadła ostateczna decyzja o zamknięciu wiaduktu w Chruszczobrodzie. Wiadukt nad torami kolejowymi, w ciągu DW 796 w Chruszczobrodzie będzie rozebrany, a na jego miejsce ma zostać wybudowany nowy. Na tę inwestycję mieszkańcy czekali od lat, ale teraz muszą uzbroić się w cierpliwość. 24 lutego punktualnie w samo południe stary i zniszczony wiadukt będzie całkowicie zamknięty. Od poniedziałku kierowcy jadący z Zawiercia do Dąbrowy Górniczej muszą korzystać z objazdów.
Także most nad rzeką Mitręgą będzie rozebrany i wybudowany od nowa. Wiadukt w Chruszczobrodzie na drodze wojewódzkiej nr 796 nie nadaje się do niczego innego jak tylko do rozbiórki. Mimo znaku ostrzegającego przed uszkodzeniami kierowcy nie zwalniają. Ogromne koleiny i dziury mogą doprowadzić do tragedii. Już gołym okiem widać, że obiekt jest w katastrofalnym stanie. Wiadukt w Chruszczobrodzie jest wyeksploatowany. Początkowo planowano, by na czas budowy urządzić przejazd przez tory dla ruchu lokalnego (dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i autobusów liniowych). Była na to zgoda kolei. Jednak z powodu przygotowań do wprowadzenia na tę linię kolejową pociągów Pendolino, kolej wycofała swą zgodę na tymczasowy przejazd kolejowy. Ustanowione zostanie tylko przejście dla pieszych obsługiwane przez kolej. Autobusy kursujące na linii Zawiercie – Siewierz będą kończyły swe kursy przed linią kolejową z obu stron, a pasażerowie będą przechodzić przejściem przez tory i przesiadać się do drugiego pojazdu.
TRZEBA SIĘ RATOWAĆ OBJAZDAMI
- Objazd wytyczono drogami krajowymi, od Dąbrowy Górniczej S1, DK1 i DK78 do Zawiercia. Początkowo planowano urządzić na czas przebudowy wiaduktu tymczasowy przejazd przez tory kolejowe. Jednak PKP Polskie Linie Kolejowe, już w trakcie trwania inwestycji, cofnęły zgodę na utworzenie takiego przejazdu. Tym samym powstał problem przerwania komunikacji autobusowej na linii 637 (utrzymywana przez KZK GOP- przyp. red.) - informuje Ryszard Pacer z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Ostatecznie ZDW w Katowicach ustaliło, że na czas rozbiórki starego i budowy nowego wiaduktu, autobus linii 637 kursować będzie wahadłowo między Zawierciem a Chruszczobrodem i Chruszczobrodem, a Dąbrową Górniczą. Pasażerowie przesiadać się będą z autobusu do autobusu, przechodząc przez linię kolejową przejściem dla pieszych.
Mieszkańcy Chruszczobrodu też znają skrót, który pozwoli się im przedostać do Tucznawy. Jest to jednak skrót dosyć ryzykowny, bo prowadzi polną i trudną drogą z Chruszczobrodu od kościoła w kierunku na Bugaj.
URZĄD Z POMOCĄ DLA TRZEBYCZKI
W najgorszej sytuacji będą mieszkańcy małej wsi Trzebyczka. Z pomocą dla miejscowości już ruszył Urząd Miejski w Łazach. Chodzi o zminimalizowanie utrudnień w ruchu lokalnym.
- Dzięki zgodzie Lasów Państwowych przygotowaliśmy drogę przez tereny leśnie dla mieszkańców Trzebyczki. Droga prowadzi do Wiesiółki. Przejazd został utwardzony z myślą o mieszkańcach wsi i z myślą o służbach ratunkowych takich jak pogotowie, czy straż pożarna –mówi burmistrz Łaz Maciej Kaczyński.
Wieś nie zostanie odcięta od świata, choć jakiś czas temu mieszkańcy obawiali się remontu wiaduktu. Wszyscy są świadomi tego, że inwestycja jest konieczna i priorytetowa.
- Burmistrz załatwił wszystko bardzo szybko. Jesteśmy bardzo zadowoleni. Urząd nie zostawił nas samych. Jeżeli nie byłoby pozwolenia na przejazd drogą leśną, to nikt by do nas po prostu nie dojechał. Jesteśmy wdzięczni za to, że trasa została utwardzona. Gdyby nie ta pomoc, to Trzebyczka zostałaby odcięta od reszty powiatu, a do naszej wsi można byłoby dojechać tylko od strony Dąbrowy i to okrężną drogą – przyznaje sołtys Trzebyczki Adam Kijewski.
Problem został rozwiązany. Teraz wszyscy odliczają czas do zamknięcia wiaduktu, głównej trasy, która prowadzi do Dąbrowy Górniczej.
PRZEBUDOWA POTRWA AŻ DO LISTOPADA
Jak wylicza Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach koszt nowego wiaduktu to ponad 6 mln zł. Wiadukt wybuduje firma IMB Podbeskidzie ze Skoczowa. Obie inwestycje, budowa mostu i wiaduktu w Chruszczobrodzie finansowane są z budżetu samorządu województwa śląskiego.
Także most nad rzeką Mitręgą, w ciągu tej samej DW 796 będzie rozebrany i wybudowany od nowa. Na czas budowy, powstanie most tymczasowy dla ruchu lokalnego i autobusów liniowych. Tu zamknięcia nie będzie, więc mieszkańcy mogą odetchnąć z ulgą. Wykonawcą jest firma Mosty Chrzanów. Koszt tej inwestycji, to 2,1 mln złotych.
Termin zakończenia przebudowy mostu i wiaduktu planowany jest na 31 października. Po tym okresie będzie trwała jeszcze procedura odbioru. Otwarcie wiaduktu może nastąpić pod koniec listopada.
Monika Polak-Pałęga
Napisz komentarz
Komentarze