(Łazy) Po kilku latach starań i licznych rozmowach ze spółkami kolejowymi urzędnicy z Łaz poinformowali, że gmina przejmuje stary parowóz, który ma stanąć w centrum miasta. Lokomotywa Ty45-421 po niezbędnym remoncie będzie atrakcją dla mieszkańców i przejezdnych. Do tej pory „ciuchcia” niszczała na torach koło lokomotywowni w Łazach.
- Wyremontowany parowóz stanie w okolicach zrewitalizowanego dworca kolejowego. Ma być jedną z atrakcji Łaz, które od samego początku związane są z koleją –przyznaje burmistrz Łaz Maciej Kaczyński.
Lokomotywą dotychczas zajmowali się prywatnie, w wolnym czasie związkowcy z PKP, jednak lokomotywa mimo starań cały czas niszczała. Była także stopniowo rozkradana.
Parowóz stanie w lokomotywowni w Łazach, gdzie rozpocznie się jego remont.
- Na stronie internetowej Łaz zostanie uruchomiona specjalna zakładka informująca o pracach związanych z remontem parowozu. Będzie na niej można znaleźć zdjęcia dokumentujące remont zabytku. Za trzy miesiące planowane jest zakończenie prac remontowych i przenosiny odrestaurowanego pojazdu na bocznicę koło dworca w Łazach – przyznają urzędnicy.
WALCZYLI PRZEZ KILKA LAT
Los lokomotywy Ty45-421 z Łaz przez pewien czas był zagrożony. W 2011 roku parowóz miał trafić do Sosnowca. Nie zgadzały się jednak na to władze Łaz oraz radni i sami mieszkańcy, którzy prowadzili akcję protestacyjną wywieszając m.in. na lokomotywie banery ze swoim sprzeciwem. Decyzją zarządu PKP Cargo S.A parowóz, który do tej pory był symbolem Łaz miał zostać przekazany na rzecz Urzędu Miasta w Sosnowcu. W tej sprawie także gminni samorządowy przemówili wspólnym głosem.
Gmina Łazy zawnioskowała o zmianę decyzji i przekazanie w formie darowizny parowozu na jej rzecz. Niestety nie było możliwości, by parowóz został przekazany nieodpłatnie. Istniała możliwość zakupu „ciuchci” po cenie złomu za około 150 tysięcy złotych. Gmina Łazy będzie lokomotywę dzierżawiła za 1000 złotych rocznie od PKP Cargo. Koszt remontu parowozu, to około 230 tysięcy złotych. Środki te zostaną przekazane z budżetu Łaz. Przetarg na remont lokomotywy wygrała firma Remteam Sp. z o.o. z Warszawy.
W przeszłości lokomotywa została odnowiona w czynie społecznym przy sporym udziale pracowników węzła Łazy i uczniów Zespołu Szkół Kolejowych w Łazach.
Historyczny parowóz Ty45-421 został wyprodukowany w 1950 roku. Producentem pojazdu była pierwsza fabryka lokomotyw w Polsce, Chrzanów. To zmodernizowana wersja, która wyposażona była w stoker służący do automatycznego podawania węgla lub drewna. Łazy, czyli „Miasto Kolejarzy” od zawsze związane było z węzłem kolejowym, dzięki któremu się rozwijało. (mpp)
Napisz komentarz
Komentarze