Okoliczne gminy mają różne, nieraz bardzo rozbieżne ceny wywozu odpadów komunalnych lub budowlanych. Niektóre w naszej okolicy, na przykład Częstochowa, wynagradzają mieszkańcom podwyżki wywozu odpadów komunalnych, które nastąpiły w ubiegłym roku i oferują pewne usługi za darmo. Takimi usługami są na przykład wywóz odpadów budowlanych, bezpłatny odbiór elektrośmieci lub odpadów ponadgabarytowych. W Zawierciu można oddać do PSZOK tylko 240 kg gruzu na osobę rocznie, i to pod warunkiem, że zawieziemy odpad samodzielnie. Z odbiorem, może to kosztować aż 950 zł! Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w stolicy powiatu myszkowskiego.
Zawiercie nawet kilkusetkrotnie droższe
Do redakcji Kuriera Zawierciańskiego zgłosił się pan Stanisław – mieszkaniec Zawiercia, emeryt. Około miesiąc temu, wynajmował on tzw. kolebę na odpady budowlane, mieszczącą 5,5m3 odpadów. Od dyspozytora Biura Obsługi Klienta w Zawierciu w rozmowie telefonicznej usłyszał, że usługa wynajęcia koleby na okres 4 dni kosztuje 450 zł. Jednak na fakturze wystawionej za usługę wynajęcia pojemnika, widnieje kwota faktyczna, zgodna z cennikiem, czyli 950,40 zł. To bardzo wysoka cena! Dla porównania w Częstochowie miasto bezpłatnie, raz do roku odbierze od mieszkańca miasta Częstochowa 5m3 odpadów budowlanych zupełnie za darmo. Bezpłatną usługą w Częstochowie jest również odbiór elektrośmieci lub odpadów ponadgabarytowych.
Podobne usługi świadczy myszkowski PSZOK z tą różnicą, że mieszkańcy Myszkowa otrzymują o wiele więcej. Bez opłat raz do roku miasto może podstawić na teren posesji kontener na odpady budowlane o pojemności 1100 litrów. To duże udogodnienie dla mieszkańców, które występuje w niewielu gminach! Poza tym, w Myszkowie wszelkie odpady przywożone do PSZOK przez mieszkańców jednorazowo (elektrośmieci, meble, okna itp.) mogą być oddawane w dużych ilościach, bez opłat, dostarczone samochodem maksymalnie do 3,5 tony. Dotyczy to również gruzu, który bywa przywożony do PSZOK na ul. B. Prusa przyczepkami. PSZOK nie przyjmie gruzu jedynie wtedy, gdy przywieziemy go samochodem ciężarowym o masie dopuszczalnej powyżej 3,5 tony.
W Zawierciu każdy mieszkaniec może raz do roku, samodzielnie oddać do PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) przy ul. Krzywej 240 kg odpadów budowlanych , 10 kg styropianu lub 20 kg papy na 1 mieszkańca. Dla domu jednorodzinnego lub mieszkania przysługuje możliwość oddania 8 sztuk opon na rok. Jeśli chcemy oddać większe ilości – musimy zapłacić. To zupełnie inna sytuacja niż w zdecydowanej większości okolicznych gmin! W Zawierciu koszt wynajęcia koleb o wielkości od 4-7m3 to od 529 do nawet 1198 zł za cztery dni korzystania z kontenera. Cennik nie jest upubliczniony i można dostać go tylko indywidualnie.
Sytuacja w innych miastach
W Porębie MPWiK oferuje odebranie worka z gruzem o pojemności 1m3 (tzw big-bag) za 120 – 135 złotych lub z papą za 200 – 216 zł. Wyższa cena jest dla tych klientów, którzy muszą nabyć nowy worek od MPWiK. Tą samą ilość odpadów budowlanych można oddać samodzielnie do PSZOK w Porębie bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Dobrym przykładem w zakresie gospodarowania odpadami jest miasto Katowice. Tam w ramach opłaty za wywóz i gospodarowanie odpadami komunalnymi każdy mieszkaniec może dostarczyć 500 kg odpadów budowlanych oraz 1m3 odpadów biodegradowalnych na dzień do Gminnego Punktu Zbierania Odpadów. W Dąbrowie Górniczej do punktów zbierania odpadów każdy mieszkaniec może oddać 1000 kg odpadów budowlanych i rozbiórkowych w ciągu roku. Równie dobrze mają mieszkańcy gminy Poraj, którzy co miesiąc mogą do tamtejszego PSZOK-u oddać 1m3 segregowanych odpadów budowlanych.
Kolejne podwyżki na horyzoncie
Niektóre miasta i gminy na sierpień 2020 zapowiedziały podwyżki opłat za wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Skąd wynikają? Wiąże się to przede wszystkim ze wzrostem kosztów jakie ponoszą firmy odpowiadające za wywóz i gospodarowanie odpadami.
Urząd Gminy Łazy, który niedawno poinformował o podwyżkach opłat od 1 sierpnia 2020 roku, wyjaśnia wzrost kosztów jakimi obciążony jest zakład przetwarzania odpadów.
„Wyższe ceny paliw i energii elektrycznej, wzrost wymagań technicznych w stosunku do miejsc magazynowania odpadów, w tym -uruchomienie systemów przeciwpożarowych i monitoringu jako reakcja na liczne pożary na wysypiskach śmieci, ustawowe ograniczenie magazynowania odpadów do 1 roku (było 3 lata), konieczność zwiększenia poziomu odzysku odpadów do 50% w roku 2020 (…), wzrost opłaty za składowanie odpadów (Opłata Marszałkowska ) do 270 zł w roku 2020 (…), spadek cen i popytu na surowce wtórne i brak odpowiedniej liczby instalacji do zagospodarowania odpadów, wprowadzenie przez ustawodawcę systemu Bazy Danych Odpadowych (BDO)” – to główne składniki kosztów ponoszonych przez zakłady gospodarujące odpadami.
W okolicznych miastach takich jak Łazy, Myszków lub Poraj ostatnie podwyżki wywindowały ceny wywozu śmieci na naprawdę wysoki poziom. W Myszkowie opłata za mieszkańca wynosi 29,4 zł, w Łazach to 25 zł, z kolei w Poraju 23,5 zł. Równie wysokie kwoty mogą pojawić się w większości okolicznych miast. W Zawierciu kwota nieuchronnej podwyżki byłą już tematem dyskusji na wielu sesjach i komisjach, ale ciągle obowiązuje mieszkańców kwota 19,50 zł za odpady segregowane. Ile dokładnie wyniosą podwyżki? – o tym powinniśmy dowiedzieć się w najbliższych tygodniach. Wśród radnych najczęściej wymieniana była kwota w granicach aż 28 zł /osobę.
Choć Zawiercie na dzień dzisiejszy nie ma najwyższej kwoty za odbiór odpadów segregowanych, to podwyżka jest nieuchronna. Mieszkańcy Zawiercia zdecydowanie mają jednak najgorsze warunki usług dodatkowych, polegających na tym, co i na jakich warunkach mogą oddać do PSZOK. Przykład Zawiercia jest w pewnym sensie przeciwieństwem stolicy sąsiedniego powiatu. Myszków ofertuje swoim mieszkańcom o wiele więcej usług za darmo chociażby podstawienie kontenera 1,1m3 raz na rok na posesję lub wywóz odpadów do PSZOK w o wiele większych ilościach niż w gminach sąsiednich. W porównaniu z Zawierciem to istna przepaść.
Piotr Suszek
Napisz komentarz
Komentarze