Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 23 grudnia 2024 00:21
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

BUDŻET GMINY NA ROK 2021 ZATWIERDZONY JEDNOGŁOŚNIE – „UCHWAŁA ŚMIECIOWA” 10 GŁOSAMI

(Szczekociny) 29 grudnia odbyła się Sesja Rady Miasta i Gminy Szczekociny. Uczestniczyło w niej 14 radnych, a jej clou było rozpatrzenie uchwały w sprawie przyjęcia budżetu gminy na rok 2021 oraz uchwały dotyczącej ustalenia wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Pierwsza z powyższych uchwał została zatwierdzona jednogłośnie, a druga 10 głosami „za”, przy 4 „przeciwnych”.
Podziel się
Oceń

JAK JEDEN MĄŻ ZA BUDŻETEM NA ROK 2021
Zanim doszło do głosowania w sprawie dwóch najważniejszych uchwał, radni pochylili się między innymi nad uchwałą tyczącą się zmiany w budżecie Miasta i Gminy na rok 2020. Po stronie dochodów kwota ogólna została zmniejszona o 3 876 462 zł, a kwota wydatków o 10 266 207 zł. Uchwała została przyjęta jednogłośnie „za”. 
Zanim doszło do głosowania nad uchwałą w sprawie przyjęcia budżetu gminy na rok 2021, głos zabrała jeszcze przewodnicząca rady, Jolanta Wójcik, która zaznaczyła, iż projekt budżetu był omawiany na komisjach stałych i został przyjęty - ale sformułowany został też wniosek o wprowadzenie do niego autopoprawki, a Regionalna Izba Obrachunkowa wydała pozytywne opinie, lecz z uwagami. 

I tak projekt budżetu – już po autopoprawce - został skonstruowany następująco: dochody wyniosą – 49 977 515 (z czego dochody bieżące to: 36.117.811 zł a dochody majątkowe: 13.859.704 zł); wydatki – 58 787 515 z (z czego wydatki bieżące to: 35 078 623 zł, a wydatki majątkowe: 23 708 892 zł); rozchody – 1 037 700 zł; przychody – 9 847 700 zł; a deficyt – 8 810 000 zł. Źródłami finansowania deficytu będą przychody wynikłe z kredytów długoterminowych (3 140 284 zł) i przychody z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu (5 669 716 zł). 

Następnie treść autopoprawki została wytłuszczona przez burmistrza Jacka Lipę. I tak asumptem jej wprowadzenia było pozyskanie dodatkowych środków w kwocie 4 100 000 zł na wydatki majątkowe, które dedykowane będą dwóm zadaniom inwestycyjnym tj. zadaniu pod nazwą „Termomodernizacja i rozbudowa budynku Przedszkola w Szczekocinach” oraz zadaniu pn. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Szczekocinach – rejon ulic: Dębowa, Leśna i Żarnowiecka”. Jak dodał burmistrz, autopoprawka dotyczy również zmiany w zakresie wydatków majątkowych. – Jest to zmiana wynikająca z ustaleń Komisji Stałej. I tak zmniejszam plan wydatków na zadanie pd. „Przebudowa Stadionu Miejskiego w Szczekocinach o kwotę 125 000 zł do kwoty 25 000 zł, bo kwota ta pozwoli mi przystąpić do opracowania dokumentacji projektowej na to zadanie, i umożliwi składanie wniosków do właściwego ministra, celem pozyskania funduszy zewnętrznych na jej realizację. Zwiększam nadto wydatki na zadanie pd. „Modernizacja boiska na działce 2053/1 przy ulicy Śląskiej o kwotę 30 000 zł do ogólnej kwoty 50 000 zł, a także zmniejszam plan wydatków na zadanie pd. „Budowa skateparku w Szczekocinach” o kwotę 175 000 zł do ogólnej kwoty 25 000 zł. To działanie także pozwoli mi na opracowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia procesu inwestycyjnego. Wynika zresztą też z niewiedzy organu wykonawczego (na tę chwilę), co do lokalizacji tego zadania. […] Możliwą lokalizacją jest działka przy Zespole Szkół w Szczekocinach, i byłby to logiczny kierunek... Autopoprawka wynika nadto z wprowadzenia nowego zadania pd. „Budowa drogi Gminnej: ulica Wspólna w Szczekocinach” w kwocie 120 000 złotych, ponadto zadania pd. „Modernizacja sali gimnastycznej w budynku Szkoły Podstawowej w Szczekocinach” w kwocie 50 000 zł, zadania pt. „Modernizacja sali gimnastycznej w budynku Szkoły w Rokitnie” w kwocie 50 000 zł, i zadania pod nazwą: „Budowa placu zabaw przy szkole w Goleniowach” w kwocie 50 000 zł […].
Prócz tego burmistrz poinformował, między innymi, że poprawiony zostanie stan techniczny drogi powiatowej w miejscowości Starzyny, oraz że planuje „przejąć” ulicę Paderewskiego w Szczekocinach, bo straciła ona, jego zdaniem, charakter drogi powiatowej; celem J. Lipy jest w niedalekiej przyszłości jej kompleksowa naprawa.  
Po jednogłośnym zatwierdzeniu uchwały budżetowej głos jeszcze raz zabrał burmistrz, który podziękował radzie za zaufanie i zwrócił uwagę, iż jest to sytuacja bez precedensu. Powiedział też: Nasz budżet systematycznie się zwiększa. Jesteśmy skuteczni w pozyskiwaniu środków zewnętrznych. Nie byłoby to możliwe bez wielkiego zaangażowania moich pracowników: pani skarbnik, pana sekretarza, wszystkich pracowników mi podległych, za co chciałbym im serdecznie podziękować; także Wysokiej Radzie. […] Gdy wnioski, które już złożyłem, zyskają pozytywne rozstrzygnięcia, to jeszcze kilka dodatkowych milionów do budżetu dojdzie. […] Zrobię wszystko, co w mojej mocy, żeby wykonać budżet w całej rozciągłości, i jeszcze więcej. Jeszcze raz dziękuje za jego przyjęcie, bo jest to budżet zrównoważony, odpowiedzialny, dobrze skonstruowany, i będę miał wielki zaszczyt i honor wykonać go w imieniu Rady.

UCHWAŁA ŚMIECIOWA ZARZEWIEM DYSKUSJI  I PYTAŃ
Kolejna „duża” uchwała podjęta podczas sesji tyczyła się „sprawy śmieci”: wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty. Jej treść mówi: iż opłata wynika z iloczynu liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i stawki ustalonej opłaty od jednej osoby, a więc 33 zł, jeżeli odpady są zbierane i oddawane w sposób selektywny, i 66 zł, jeśli działanie to nie ma miejsca. Projekt uchwały był zarzewiem dość długiej dyskusji.

J. Lipa powiedział: […] Mamy ustalić dzisiaj stawkę, która zwiększa kwotę, jaka jest aktualnie, bo jest to nasz prawny obowiązek. System gospodarki odpadami z treści ustawy jest systemem samofinansującym się. W roku 2019 gmina Szczekociny dopłaciła do systemu gospodarki odpadami 504 000 zł. Nie wiem, ile będzie w tym roku, bo zostało jeszcze kilka dni. […] Aktualnie gmina płaci za tonę 909,36 zł, a z oferty, którą otrzymaliśmy w przetargu, wynika, że wykonawca chce 1195 złotych. Jakkolwiek byśmy nie roztrząsali problemu śmieciowego, nie rozwiążemy go. Jest taki a nie inny system. Nasz projekt uchwały pozwala wszak na samofinansowanie się tego systemu. W trosce o mieszkańców wprowadziliśmy możliwość wyposażenia nieruchomości w kompostowniki, po to, żeby opłata była na proponowanym poziomie, bo powinna być jeszcze wyższa. Szczerze wierzę w to, iż mieszkańcy, nie tylko miasta, ale również wszystkich sołectw zrobią wszystko, żeby zmniejszyć liczbę śmieci. Bez zmniejszenia ich liczby, nie będzie możliwa zmiana stawki za ich gospodarowanie. Jako mieszkańcy produkujemy 2,5 miliona kilogramów nieczystości. Każdy mieszkaniec naszej gminy (w ostatnim roku) wyprodukował blisko 400 kilogramów śmieci, a średnia polski tj. 332 kilogramy. Jeżeli nie będzie odpowiedniego działania mieszkańców i kompostowania odpadów, będziemy musieli siąść na jednej z kolejnych sesji, i podjąć uchwałę o zwiększeniu wysokości opłaty. Aktualna stawka nie pozwala na samofinansowanie się. Brakowałoby nam blisko 1,5 miliona złotych […]. Nie mam też wpływu na to, że w postępowaniu przetargowym bierze udział jedna firma. Postępowanie jest jawne i każdy przedsiębiorca może wziąć w nim udział. Ale to się nie dzieje. […] Sposobem na zmniejszenie opłaty – do czego nasza gmina nie jest w stanie się przygotować ad hoc – jest też powołanie własnej spółki komunalnej. Proszę wszakże nie oczekiwać ode mnie, że zrobię to z dnia na dzień. Jest to proces, który powinien zostać zainicjowany, co najmniej kilka lat temu. Proszę mi wierzyć, że nie sprawia mi satysfakcji wprowadzanie kolejnych podwyżek […]. Proszę też nie porównywać stawki za śmieci do gminy Żarnowiec, Irządze etc. – mieszkańcy tych gmin produkują o połowę mniej nieczystości niż my. Poza tym ich systemy różnią się od naszego. Niektóre gminy nie przejęły obowiązku wyposażania nieruchomości w pojemniki, kosze, co zrobiła nasza gmina. […] Jeśli uchwałą nie zostanie zaakceptowana, kolejne postępowania mogą jeszcze zwiększyć stawkę opłaty. […] Chciałem ponadto poinformować państwa, że złożyłem wniosek na budowę - z prawdziwego zdarzenia - Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Opiewa on na kwotę 1 100 000 zł. […] Zaznaczam też, że nie zdołam wyposażyć wszystkich gospodarstwach domowych w kompostowniki w ciągu jednego roku. Zacznę od rodzin, w których występuje niepełnosprawność i są niskie dochody […].

Radny Andrzej Skrobich powiedział z kolei: -Jestem po rozmowie z radnym z Koniecpola. Oni mają stawkę 18 złotych od osoby i 2 zł upustu za kompostowanie; mają swoją firmę. Radzę się wybrać do Koniecpola, do Zawiercia, bo tam też jest taniej i tworzy się jakaś firma, która będzie przerabiać śmieci, i proponuje odłożyć dzisiejsze głosowanie. (Wniosek formalny radnego został odrzucony.)
Ponadto, radny Dariusz Czyż zaakcentował, że nowa 3-letnia umowa powinna okazać się korzystna. „Będziemy jedną z najtańszych gmin, jeśli chodzi o odbiór odpadów” – powiedział.

Finalnie uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty została zatwierdzona 10 głosami „za”; 4 osoby były przeciwko. Uchwała wejdzie w życie z dniem 1 lutego 2021 roku.
Pod koniec sesji burmistrz odpowiedział jeszcze na „wolne” pytania radnych. I tak, w kontekście pytania o szczepienia, powiedział: -Rozeznam się, które z naszych Zakładów Opieki Zdrowotnej przystąpiły do programu szczepień. Na razie nie dysponuję taką wiedzą. Czy będzie to kwestia załatwiana mobilnie, będę informował mieszkańców. Wiem, iż jest duże zainteresowanie w tym przedmiocie. Sam uważam, że jedynym roztropnym kierunkiem jest zaszczepienie się. 

Oprócz tego jeszcze raz pojawiła się też kwestia stawki za odpady, a konkretnie pytanie o jej zmniejszenie w przypadku rodzin wielodzietnych. – Salomonowego wyjścia z tej sytuacji nie ma. Rodziny wielodzietne mają oczywiście argument do tego, żeby je wspierać. Także emeryci i renciści. W decyzjach takich jak ta zawsze ktoś będzie pokrzywdzony. Jeśli będziemy wprowadzać ulgi, to będzie musiała za to zapłacić ta grupa, która tych ulg nie ma. Rodziny wielodzietne mają wsparcie z budżetu państwa, mają stosowne środki pomocowe. Nie mają ich za to osoby produktywne, pracujące. Również emeryci i renciści mają w ostatnim czasie dodatkowe emerytury […] – wyraził swoje zdanie J. Lipa.

Lipa jak  „Adam Słodowy”
Burmistrz powiedział w dodatku: -Sam mam kompostownik zbudowany z europalet, i spełnia on wymogi określone w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminach. Nie kosztowało mnie to nic, poza poświęceniem godziny na to, żeby go przygotować.


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: XyzTreść komentarza: Zawierciański SOR to patologia i piszę to jako mieszkaniec Zawiercia, który miał do czynienia z nikiData dodania komentarza: 20.12.2024, 01:01Źródło komentarza: KTÓREMU Z RADNYCH NIE PODOBA SIĘ „TĘCZOWY PIĄTEK”?Autor komentarza: RealTreść komentarza: Precz z hejtem. Internetowi hejterzy to tchórze. Za maską internetu obrażają. Tylko to potrafią - taka forma dowartościowania się.Data dodania komentarza: 19.12.2024, 20:49Źródło komentarza: PRZECIWNICY KOPALNI ZACZĘLI NĘKAĆ PRACOWNIKÓW RATHDOWNEYAutor komentarza: Anna KowalskaTreść komentarza: Świetny artykuł! Umowy o dzieło często są mylone z umowami zlecenia, co powoduje wiele niejasności dla freelancerów. Warto wiedzieć, że można wystawiać faktury VAT bez własnej firmy, co znacznie ułatwia prowadzenie działalności. Polecam przeczytać więcej na ten temat tutaj: https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/Data dodania komentarza: 16.12.2024, 11:47Źródło komentarza: Nowe przepisy mają zmienić sytuację, w jakiej znaleźli się ludzie zatrudnieni przez platformy cyfrowe. Wprowadzają domniemanie stosunku pracyAutor komentarza: abcTreść komentarza: no cóż zrobić, lata lecą, kilkadziesiąt lat przemian, a edukacja w Polsce, haha, leży... ważniejsze są tik toczki i pół dnia z nosem w smartfonie.Data dodania komentarza: 27.11.2024, 08:43Źródło komentarza: Masz IPhone? W ING z niektórych usług nie skorzystasz! J Autor komentarza: RedakcjaTreść komentarza: Mamy rok 2024, jak Pan (lub Pani) raczył odszukać w historii, bank działa od 1991r, to już 33 lata, czyli kilkadziesiąt. W dla liczb w przedziale 20-90 liczebniki główne wszystkie można nazwać, że to jest "kilkadziesiąt". Ale nie każdy, haha, to zrozumie. PozdrawiamyData dodania komentarza: 26.11.2024, 09:11Źródło komentarza: Masz IPhone? W ING z niektórych usług nie skorzystasz!Autor komentarza: ha_haTreść komentarza: od kilkudziesięciu lat !!! hahaha... Bank Śląski jest u nas od 1991 r a ing od 1996... od kiedy to kilkadziesiąt?Data dodania komentarza: 25.11.2024, 13:53Źródło komentarza: Masz IPhone? W ING z niektórych usług nie skorzystasz!
Reklama
Reklama