25 stycznia wydane zostało obwieszczenie wojewody śląskiego informujące o tym, że na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wszczęto postępowanie administracyjne ws. wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej „Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78, odc. Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów)”. Kilka dni później, 29 stycznia, wydane zostało kolejne obwieszczenie, z którego dowiadujemy się, że wojewoda zawiesił wyżej wymienione postępowanie w związku z obowiązkiem przeprowadzenia oceny oddziaływania inwestycji na środowisko w ramach prowadzonego przez wojewodę śląskiego postępowania.
Czy oznacza to, że inwestycja (wyczekiwana od tylu lat przez mieszkańców) jest zagrożona? Szczegóły podaje rzecznik wojewody śląskiego Alina Kucharzewska, która wyjaśnia, że Wojewoda wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (czyli ZRID) w ciągu 90 dni od dnia złożenia wniosku (zgodnie ze specustawą drogową). Nie wlicza się do tego przewidzianych prawem terminów potrzebnych do określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, czy też opóźnień z winy strony lub powodów niezależnych od organu.
Wniosek o wydanie ZRID na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia zawierał między innymi prośbę o ponowną ocenę oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Wojewoda przekazał wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach, aby przeprowadzona została ocena oddziaływania inwestycji na środowisko.
- Wojewoda Śląski zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji ZRID do czasu zakończenia działań przez RDOŚ. Rezultatem przeprowadzonego postępowania przez RDOŚ będzie postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, które jest wiążące dla Wojewody w dalszym procedowaniu wniosku o wydanie decyzji ZRID, trzeba jednak podkreślić, iż zawieszenie postępowania nie stanowi zagrożenia dla dalszego rozpatrywania wniosku – przekazuje Alina Kucharzewska.
Ponowną ocenę przeprowadza się dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W ramach postępowania o wydanie decyzji ZRID ocenę taką przeprowadza się: gdy stwierdzono taką konieczność w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; na wniosek o wydanie decyzji ZRID, którą składa inwestor; jeśli organ wydający decyzję ZRID uzna, że we wniosku o wydanie decyzji dokonano zmian w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko jest standardową procedurą dla tego typu inwestycji. W jej ramach ocenie podlegają rozwiązania projektowe pod kątem zgodności z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. Zagwarantowany jest również udział społeczeństwa (wszystkim umożliwia się dostęp do dokumentacji). Wojewoda nie jest w stanie przewidzieć ram czasowych takiego postępowania – wyjaśnia A. Kucharzewska.
Postępowanie ws. wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, jaką jest budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia zostanie przez Wojewodę podjęte, gdy Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wyda postanowienie ws. uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia.
- Trzeba także dodać, że zgodnie z obowiązującymi przepisami specustawy drogowej, wojewoda wysyła zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku oraz właścicielom i użytkownikom wieczystym na adres wskazany w ewidencji. Pozostałe strony zawiadamia w drodze obwieszczenia. Zatem, Wojewoda zobowiązany do ustalenia stron postępowania i ich skutecznego zawiadomienia o prowadzonym postępowaniu na adres wskazany w ewidencji, wystąpił 7 stycznia 2021 r. do właściwych starostów o przekazanie aktualnych danych z ewidencji gruntów. Trzeba podkreślić, iż przedmiotową inwestycją objętych jest ponad 1430 działek. Ustalono już ponad 2 tys. stron tego postępowania. Proces wysyłania zawiadomień, w zależności od terminów uzyskiwania aktualnych danych z ewidencji od starostów stron (czyli tych 2 tys. osób) jest więc czasochłonny – nadmienia rzeczniczka wojewody. (es)
Przypominamy: TO TRWA JUŻ OD 2019 ROKU I NIC
O rozstrzygnięciu przetargu na budowę I etapu obwodnicy Poręby i Zawiercia pisaliśmy w październiku 2019 roku: "Przed kilkoma dniami 21 X 2019 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na budowę I odcinka obwodnicy Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów). Wygrała najtańsza oferta złożona przez konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia z Brzozy oraz Mirbud ze Skierniewic. Cena, jaką zaproponowało konsorcjum wynosi 414,7 mln zł." pisaliśmy w artykule "RUSZY BUDOWA DAWNO WYCZEKIWANEJ OBWODNICY" Wg planów obwodnica ma być wybudowana do końca 2023 roku. A nie widać nawet początku prac, symbolicznej "pierwszej łopaty"
Napisz komentarz
Komentarze