Podczas Komisji Oświaty 12 lipca 2021, której przewodniczy podający się za radnego Dariusz Bednarz radni nie zadali żadnych istotnych pytań do tego kontrowersyjnego pomysłu. Gabriel Dors tłumaczył osobom podającym się za funkcjonariuszy publicznych, że „w uchwale nie ma żadnych podtekstów”, że celem jest poprawa efektywności pracy Poradni Psych-Pedagogicznej, która -jak przyznał- działa źle. Wspomniał o konflikcie pracowników z poprzednią dyrektor Bożeną Gwizdek (przeniesiona do PCPR na stanowisko zastępcy dyrektora), ale stwierdził też, że nie poprawiło to sytuacji w Poradni: „-Problemem poradni jest bardzo wysoka, dużo wyższa niż w innych jednostkach powiatu, czy szkołach absencja chorobowa terapeutów i psychologów. Średnia roczna absencja pracowników wynosiła w Poradni w 2020 roku 48 dni, a rekord to aż 109 dni nieobecności. Nie jest lepiej w 2021 roku, do czerwca, to średnio 22 dni nieobecności ale są nieobecności po 77, 70, 38, 29 i 25 dni u poszczególnych pracowników. Pracuje tam 13 osób. Odbierałem nieprzyjemne telefony od rodziców, którzy mówili o odwoływanych z dnia na dzień wizytach.”
Dalej Gabriel Dors tak uzasadniał projekt utworzenia drugiej poradni: -Dyrektorem Poradni nr 2 będzie dyrektor ZSS im. M. Grzegorzewskiej. Nie będzie też dodatkowych kosztów administracyjnych.
-Jak to się nie uda, do nie mamy już innego pomysłu -mówił Dors na koniec obrad komisji, potwierdzając tym samym, że nie jest pewien, czy powołanie drugiej w Zawierciu Poradni Psych.-Pedagogicznej poprawi jakość tych usług.
A głównym zadaniem poradni jest udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wystawiania diagnoz, opinii i orzeczeń, które mogą np. decydować o tym, czy dziecko będzie się uczyć w szkole, kolokwialnie mówiąc „normalnej” czy specjalnej. Dzieci i młodzież różnymi dysfunkcjami intelektualnymi w orzeczeniu mogą mieć wskazane np. zalecenie nauki w szkole specjalnej. Takiej np. jak ZSS im. Grzegorzewskiej.
O tym, że istnieje ryzyko, że pracownicy PPP nr 2 która będzie częścią Zespołu Szkół Specjalnych, będą naciskani, aby wydawać orzeczenia napędzające uczniów do ZSS mówiła nam anonimowo jedna psycholożek, pracująca w PPP od teraz „nr 1”: -Na sesji nie dopuszczono nas do głosu. Obawiamy się tego, że będą naciski, żeby wydawać orzeczenia korzystne dla Zespołu Szkół Specjalnych, który ma mało uczniów, a za dużo nauczycieli. Pracuje tam też nasza była dyrektorka Bożena Gwizdek, więc pewnie zacznie też pracować w tej PPP nr 2. Mówił o tym starosta Dors sesji wprost, nie o niej, ale że w nowej poradni będą pracować też nauczyciele zatrudnieni w ZSS.
Uczestnicy obrad Rady Powiatu Zawierciańskiego podający się za radnych niespecjalnie dopytywali się o sens tworzenia nowej poradni. Jedynie Jarosław Kleszczewski mówił właśnie o takich obawach, zagrożeniu, że PPP 2 tworzona przy Zespole Szkół Specjalnych zacznie orzekać tak, by napędzać uczniów szkole specjalnej. Właśnie dlatego nazwaliśmy tę uchwałę LEX debilizm, gdy istnieje ryzyko, że część dzieci, które mogłyby uczyć się w zwykłej szkole, będzie „wpychane” do szkoły specjalnej.
Gabriel Dors, starosta próbował uspokajać, że przecież zespół orzekający „jest niezależny” I powtórzył to co, mówił na Komisji Oświaty, że utworzenie drugiej poradni ma być sposobem na uzdrowienie sytuacji w pierwszej. Niezbyt to wiarygodne, zwłaszcza, że G. Dors dodał też, że nie wiadomo czy to zmiana ostateczna, bo słyszał o pracach ustawowych, że za rok, dwa Poradnie Psych.-Pedagogiczne może zostaną włączone do Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie. Nie słyszeliśmy o takich pomysłach, wydaje się on niedorzeczny, gdyż PCPR ma zadania zupełnie inne niż Poradnie Psych-Pedagogiczne. Tym bardziej jednak wyjaśnienia Gabriela Dorsa pozwalają na spekulacje, że cel jest zupełnie inny. Jaki? O swoich wątpliwościach mówił Jarosław Kleszczewski. W jego przypadku też należy mówić, że nie jest radnym, gdyż mandaty radnych wygasły z mocy prawa 25 stycznia 2019 roku. Na sesji też mówił o swoich obawach, że utworzenie drugiej poradni wcale nie uzdrowi sytuacji, że raczej jest sposobem na likwidację poradni, w której pracownicy kierują liczne pozwy o mobbing, a konflikt z pracownikami wcale nie wygasł.
Starosta Dors mówiąc o problemach, z faktycznie wysoką absencją pracowników PPP ani słowem nie zająknął się nad tym, jakie mogą być jej przyczyny. I dlaczego dostęp dzieci i młodzieży do poradni jest tak utrudniony. Faktycznie z poradni odeszła skonfliktowana z pracownikami dyrektor Bożena Gwizdek, ale jej następca zupełnie nieprzygotowany do tej pracy nie poradził sobie i sam zrezygnował. Dwie terapeutki zostały zwolnione z pracy, choć poradnia już miała zaległości. Były to terapeutki z wieloletnim doświadczeniem, nagradzane, więc raczej nie było merytorycznych powodów do złej oceny ich pracy. Raczej mówiło się o zemście, gdyż należały do grona niepokornych pracowników. Gabriel Dors nie wspomniał też, że jedną z najczęściej korzystających ze zwolnień lekarskich pracownic PPP jest osoba, wobec której toczy się proces karny o fałszowanie dokumentacji. W tym samym Sądzie Rejonowym w Zawierciu toczy się też drugi proces karny, również o fałszowanie dokumentacji. O szczegółach napiszemy wkrótce, gdyż czekamy na odpowiedź Rzecznika Sądu Okręgowego którego pytamy o szczegóły tych spraw. W SR Zawiercie na wokandzie są aż 3 procesy w których pracownicy PPP oskarżają poradnie o mobbing, w czasie gdy dyrektorem była Bożena Gwizdek. Przypomnimy, że gdy ta w pewny okresie przestała być dyrektorem PPP też złożyła pozew o mobbing przeciwko poradni, a gdy Gabriel Dors po dojściu PiS-u do władzy w powiecie przywrócił ją na stanowisko dyrektora, Bożena Gwizdek zawarła ugodę…. Poradnią Psychologiczno -Pedagogiczną reprezentowaną przez dyrektora… Bożenę Gwizdek. Pisaliśmy o tym w artykule „Zawarła ugodę… sama ze sobą!”
Pomysł, że utworzenie drugiej poradni, będzie sposobem na uzdrowienie całej niezdrowej sytuacji, że zakończą się konflikty i procesy a Poradnia Psych-Pedagogiczna zacznie dzięki temu działać sprawnie, jedna lub obie, wydaje się nierealny. Gabriel Dors jako starosta obiecywał już 2 lata temu rozwiązanie problemów i poprawę sytuacji. A jest gorzej. Mówił też na sesji, że możliwe jest, że część pracowników przejdzie z PPP1 do PPP2 tworzonej przy szkole specjalnej. Obawy, że to działanie obliczone na wygaszenie i likwidację PPP1 i wpychanie dzieci do szkoły specjalnej, do której rodzice nie chcą dzieci posyłać, wydają się bardzo uzasadnione. PPP2 nie będzie miała elementarnej wiarygodności, rodzice ich orzeczeniom nie będą ufać. Podający się za radnych Rady Powiatu Zawierciańskiego po prostu uchwalili LEX debilizm!
Na koniec nieco teorii, czym jest, albo raczej był w pierwotnym znaczeniu debilizm, imbecyl, idiota. Były to naukowe określenia stopni upośledzenia umysłowego. Nauka odeszła od tej terminologii, gdyż dawne naukowe słowa nabrały znaczenia potocznego, negatywnego. Stały się wyzwiskami.
Trafnie naszym zdaniem dawne znaczenie tych słów opisał na swoim profilu Centrum dr Ozimek:
Słowa te pierwotnie nie miały obraźliwego charakteru, ponieważ były terminami naukowymi określającymi ludzi upośledzonych umysłowo. Po drugie, każdy z tych wyrazów odnosił się do innej kategorii tych osób:
— debil— był to człowiek upośledzony umysłowo w stopniu lekkim, który będąc dorosłym, reprezentował poziom umysłowy zbliżony do poziomu 12-latka, o IQ w przedziale 55—69 (średnia w dorosłej części populacji wynosi podobno 100);
— imbecyl— był to człowiek upośledzony umysłowo w stopniu średnim, który będąc dorosłym, reprezentował poziom umysłowy zbliżony do poziomu 9-latka, o IQ w przedziale 35—54;
— idiota— był to człowiek upośledzony umysłowo w stopniu ciężkim, który będąc dorosłym, reprezentował poziom umysłowy zbliżony do poziomu 6-latka, o IQ poniżej 35.
Z biegiem czasu wyrazów tych przestano używać w obiegu fachowym, gdyż uznano, iż nie nazywają one konkretnych dysfunkcji intelektualnych, lecz są raczej uciążliwymi etykietkami dla cierpiących na nie ludzi, a ponadto przeniknęły do języka potocznego, gdzie nabrały negatywnego i pogardliwego charakteru, co spowodowało, że przestały się nadawać na terminy naukowe, gdyż te nie powinny wywoływać emocjonalnych konotacji.
Napisz komentarz
Komentarze