O przyjęciu do szkół ponadpodstawowych zadecydowały liczby uzyskanych przez uczniów punktów rekrutacyjnych. Absolwenci szkół podstawowych mogli zebrać łącznie dwieście punktów; sto z egzaminów ósmoklasisty oraz sto ze świadectwa ukończenia szkoły. Ponadto, dodatkowe punkty można było uzyskać ze osiągnięcia w olimpiadach i konkursach, a także za wyróżnienia na świadectwie. Sporym zastrzykiem punktów były dobre oceny. Dostaje się je za takie przedmioty jak: język polski, matematyka oraz dwa wybrane przedmioty. Jeśli chodzi o punktowanie egzaminów, to wygląda ono następująco: Wyniki egzaminów z języka polskiego i matematyki mnożymy przez 0,35. Natomiast wyniki z języka obcego mnożymy przez 0,3.
LO ŻARKI
Liceum Ogólnokształcące w Żarkach, jak co roku, nie popisało się wysokimi progami punktowymi.
Szkoła otworzyła tylko trzy klasy. Oto punkty jakie trzeba było uzyskać, aby dostać się na poszczególny profil:
j. polski-historia-geografia/wos- 38.15 pkt.
biologia-matematyka-chemia/j. angielski- 38,9 pkt.
geografia-matematyka/j. angielski- 64,5 pkt.
LO MYSZKÓW:
Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sucharskiego w Myszkowie przeprowadziło rekrutację bez ustalenia progów punktowych dla danych klas. Dyrektor szkoły poinformowała nas, że rekrutacja została przeprowadzona samorzutnie, czyli na dany profil dostawały się osoby z najwyższymi średnimi, natomiast reszta „odpadała” do klas lub szkół drugiego wyboru. Progi punktowe jednak zawsze są obecne, są one narzucane przez system. Pani dyrektor po prostu nie chciała nam udzielić takich informacji, gdyż jak podejrzewamy, próg przyjęcia w LO Myszków był bardzo.. baaardzo niski. Podobno przyjęto wszystkIch chętnych.
LO KOZIEGŁOWY:
W tym roku w Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Koziegłowach zostały utworzone tylko dwie klasy. Pani dyrektor podała na informację, że progi punktowe w jej placówce były wyjątkowo niskie, ponieważ zaoferowano w klasach więcej miejsc niż było chętnych. Oto profile i progi punktowe w klasach koziegłowskiego liceum:
j. angielski-matematyka-geografia/J. angielski-matematyka-informatyka– 82,65 pkt.
j. angielski-biologia- chemia/J. angielski- j. polski- historia – 61, 2 pkt.
I i II LO ZAWIERCIE:
I tym razem II Liceum Ogólnokształcące im. Heleny Malczewskiej w Zawierciu zaprezentowało swój wysoki poziom rekrutacyjny. Progi punktowe w tej placówce były wysokie i dostępne raczej dla uczniów z dobrymi wynikami egzaminów. Zwraca uwagę próg wejścia do jednej z klas biologiczno-chemicznej z rozszerzeniem z angielskiego wynosi on 165,15 pkt.
Progi punktowe:
biologia-chemia-j. angielski- 165,15 pkt.
j. polski-historia- j. angielski- 141,6 pkt.
Matematyka-fizyka-informatyka- 114,35 pkt.
matematyka-geografia-j. angielski- 147,5 pkt.
biologia-chemia-j. angielski- 146,4 pkt.
matematyka-geografia-j. angielski - 134,4 pkt.
I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Zawierciu:
pol-hist-wos- 108,2 pkt.
pol-hist-wos dwujęzyczna- 93,55 pkt.
mat-fiz-inf- 95,9 pkt.
biologia-j.angielski-matematyka- 106,50 pkt.
biologia-chemia 93,9 pkt.
matematyka-geografia-j. angielski- 123,85pkt.
biologia- chemia 91,25 pkt.
CZĘSTOCHOWSKIE LICEA:
I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Częstochowie:
j. polski, historia, wos- 153,45 pkt.
j. polski, j. angielski, historia- 156,15 pkt
j. angielski, geografia, j. niemiecki- 154,5 pkt.
j. angielski, geografia, j. włoski- 149,1 pkt.
biologia, chemia, j. angielski- 159,2 pkt.
biologia, chemia, matematyka- 147,25 pkt.
II Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta w Częstochowie:
biologia, chemia, matematyka- 172,6 pkt.
matematyka, fizyka, angielski- 170,1 pkt.
matematyka, fizyka, informatyka- 172,4 pkt.
geografia, matematyka, j. angielski - 166,9 pkt.
j. polski, historia, j. angielski- 158,9 pkt.
j. polski, historia, wos- 148,7 pkt.
oddział międzynarodowy 109,85 pkt.
III Liceum Ogólnokształcące im. dra Władysława Biegańskiego w Częstochowie:
j. angielski, matematyka, informatyka- 165,55 pkt.
j. angielski, matematyka, geografia- 160,65 pkt.
j. polski, j. angielski, WOS- 155,25 pkt.
j. polski, j. angielski, historia- 149,60 pkt.
j. angielski, biologia, chemia- 161,15 pkt.
j. angielski, biologia, chemia- 156,80 pkt.
IV Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Częstochowie:
j. polski, historia, j. angielski- 152,65 pkt.
j. polski, historia, WOS- 143,1 pkt.
matematyka, informatyka, fizyka- 157,00 pkt.
biologia, chemia, matematyka- 161,9 pkt.
biologia, chemia, j. angielski- 154,25 pkt.
matematyka, geografia, j. angielski - 161,7 pkt.
klasa sportowa- 101,65 pkt.
V Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Częstochowie:
profil filmowy- .143,05 pkt
profil dziennikarski- 136,35 pkt.
profil biologiczno-chemiczny- 147,85 pkt.
profil społeczny- 140 pkt.
profil psychologiczny- 141,25 pkt.
profil politechniczny- 149,40 pkt.
profil medyczny- 144,65 pkt.
VII Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie:
biologia, chemia, j. angielski- 160,05 pkt.
j. polski, historia, j. angielski- 154,70 pkt.
j. polski, historia, wos- 146,20 pkt.
matematyka, fizyka, informatyka- 157,00 pkt.
j. polski, geografia, wos- 149,40 pkt.
matematyka, geografia, j. angielski - 167,05 pkt.
biologia, chemia, matematyka- 155,35 pkt.
biologia, chemia, matematyka- 161,15 pkt.
IX Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Częstochowie:
biologia, chemia, j. angielski- 163,35 pkt.
biologia, chemia, matematyka- 163,5 pkt.
matematyka, informatyka, fizyka- 163,35 pkt.
matematyka, informatyka, j. angielski- 169,85 pkt.
matematyka, geografia, j. angielski- 162,25 pkt.
j. polski, j. angielski, WOS- 152,45 pkt.
klasa sportowa z programem piłki siatkowej -j. angielski, biologia, geografia- 135,45 pkt.
Czasami wybór szkoły nie jest uwarunkowany wynikami egzaminów, lecz maja na to wpływ też inne czynniki. Jednym z nich i jednocześnie najbardziej popularnym jest problem uczniów z małych miejscowości z dojazdem do lepszych placówek. Dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie darmowych busów, gwarantujących każdemu dziecku dojazd do każdej placówki. Młodzież jest również bardzo podatna na wpływ rówieśników. Często ważniejsze dla nich samych jest pójście do jednej szkoły z najlepszą koleżanką czy kolegą, niż własna przyszłość.
W tej sytuacji, rodzic powinien porozmawiać ze swoim dzieckiem i uświadomić mu, że jego przyszłość i edukacja są ważniejsze często tymczasowe relacje z koleżankami/kolegami. Wybór liceum to bardzo ważna sprawa, ma wpływ na całe nasze życie i naszą karierę zawodową, dlatego powinien on być bardzo dobrze przemyślany.
Aleksandra Makieła
Napisz komentarz
Komentarze