Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 24 lutego 2025 14:19
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

POCIĄGI NA REWITALIZOWANEJ LINII NIE POWINNY POWODOWAĆ UTRUDNIEŃ DROGOWYCH

(Zawiercie) O pracach związanych z rewitalizacją linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie radni rozmawiali z dyrektorem Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Częstochowie Helmutem Klabisem. Prace powinny zakończyć się w lutym 2023 roku. Przystanki kolejowe, które będą działać po rewitalizacji tej linii to np. stacja w Kądzielowie, Porębie i Siewierzu. Inwestycja pozwoli też na dojazd pociągiem do lotniska w Pyrzowicach, bez konieczności korzystania z innych środków transportu po wyjściu z pociągu na stacji docelowej. Radni Golenia i Myszkowski pytali, czy przejazdy kolejowe nie będą powodowały korków w Zawierciu.
Podziel się
Oceń

Radni zapoznali się z informacją na temat rewitalizacji linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie podczas lutowej sesji (24.02). Jak mówił dyrektor Helmut Klabis, wartość inwestycji to ok. 660 milionów złotych netto, do czego doliczyć jeszcze należy nadzór inżynierski – ok. 10 mln zł. Prace mają zostać wykonane w ciągu 28 miesięcy, to oznacza, że prace mogą się zakończyć za dwa lata – w lutym 2023 roku (umowę z wykonawcą podpisano pod koniec października 2020 r.). Linia nr 182 obejmuje stację Zawiercie i kończy się za Tarnowskimi Górami. Prędkość, z jaką mają poruszać się pociągi po rewitalizacji linii to 140 km/h dla pociągów osobowych i 80 km/h dla pociągów towarowych. W ramach prac wykonane zostanie miedzy innymi 85 rozjazdów, dostosowanie układów torowych, powstaną też nowe stacje. Jak wyjaśniał Helmut Klabis, tory mają zostać wydłużone o ok. 750 metrów na wszystkich mijankach, co pozwoli na wykorzystywanie linii do ruchu towarowego – m.in. połączy stacje Tarnowskie Góry z Łazami i Dąbrową Górniczą.
Złagodzone mają zostać łuki tak, aby pociągi mogły jeździć tą trasą z planowaną prędkością 140 km/h. Wśród prac związanych z branżą drogową, dyrektor PKP PLK w Częstochowie wymienił likwidację siedmiu i przebudowę trzydziestu dwóch przejazdów, budowę jednego nowego oraz zmianę lokalizacji jednego przejazdu.
Rewitalizacja linii Tarnowskie Góry – Zawiercie łączy się też z przebudową przystanków lub ich nową lokalizacją. W istniejących lokalizacjach zmodernizowane będą stacje w Siewierzu i Porębie. Nowym przystankiem będzie Zawiercie Kądzielów. H. Klabis nie wykluczał, że może w przyszłości powstaną kolejne przystanki, np. drugi w Porębie.
Do końca kwietnia powinny zakończyć się prace projektowe. Zimą rozpoczęto już wycinkę drzew i krzewów, a roboty budowlane prowadzone są na odcinku od łącznicy do Łaz.
- Musimy cały czas utrzymywać łączność z dwoma bocznicami, więc najpierw modernizujemy połączenie do Łaz. Następnie przerzucimy ruch i rozpoczniemy przebudowę stacji Zawiercie, to nastąpi chyba od maja – mówił dyrektor Helmut Klabis.
Radny Mariusz Golenia pytał, czy PKP analizowało skrzyżowanie linii kolejowej z DW 796, czyli drogą, na której będzie zjazd z obwodnicy w Kuźnicy Masłońskiej. M. Golenia chciał wiedzieć, czy nie pojawią się korki na tej ulicy, gdy będzie zamykany przejazd.
Dyrektor Klabis wyjaśniał, że w czasie, gdy tworzone były projekty budowlane, obwodnica Zawiercia była w odległych planach. PKP nie mogło tego ująć w swoim projekcie w tamtym czasie. Przejazd w Kądzielowie będzie z rogatkami, a wstrzymanie ruchu ma trwać ok. 20-25 sekund w przypadku pociągów, jadących w kierunku Zawiercia i maksymalnie 40 sekund w przeciwnym kierunku.
- Przewidziano ok. 40-50 pociągów dobowo, co wskazuje, że w ciągu doby to zamkniecie będzie trwać może ok. 20 minut. Na zwykłym skrzyżowaniu zamknięcie czasami trwa ok. 2 minut. Nie powinny się tam tworzyć żadne korki – uspokajał dyrektor Helmut Klabis.
O podobną kwestię pytał radny Michał Myszkowski, który mówił o przejeździe przy ul. Obrońców Poczty Gdańskiej: - Kiedyś była mowa o tym, że tam pociąg będzie przejeżdżał co 20 minut. Mając na uwadze przejazd pociągu co 20 minut i zamykanie rogatek, to może być korkowanie. Tym bardziej, że od przejazdu do ronda jest odległość 100 metrów.
Dyrektor PKP PLK zapewniał, że całkowity czas zamknięcia przejazdu w ciągu doby powinien wynieść ok. 20 minut. Linia nie ma aż tak dużej przepustowości, maksymalnie może nią jeździć ok. 60 pociągów. To, czy przejazd będzie zamykany częściej, czy rzadziej będzie też zależało od pory dnia – rano lub popołudniu ruch pociągów będzie większy, niż nocą. H. Klabis powtórzył, że nie powinny tworzyć się korki na drodze.
Pytania miał też radny Witold Grim, który zainteresował się tym, jaka będzie odległość od peronu do terminali w Pyrzowicach. -Jak ktoś zna lotnisko, to jest tam budowany nowy hotel. To będzie naprzeciwko tego hotelu, po drugiej stronie drogi. Jak jest przejazd kolejowy przed lotniskiem, ten drugi taki pomocniczy, to od tego przejazdu będą się zaczynały rozjazdy i w stronę Zawiercia w pierwszej kolejności to będą właśnie perony o długości 200 metrów. Będą dwa perony - jeden dwukrawędziowy, jeden jednokrawędziowy taki do postoju, ewentualnie dla pociągów, które będą rozpoczynały, kończyły bieg. A za nim, w stronę Zawiercia, będzie ta część stacji towarowa. My planujemy, że będzie zejście dołem na pasy i przejście przez drogę. Natomiast będzie możliwość też z tego tunelu ewentualnie przebicie go, czy przedłużenie pod drogą i ewentualnie wejście bezpośrednio na teren parkingu i później dalej do terminala – tłumaczył dyrektor Klabis.
Odległość do hali to ok. 200 metrów. Jeśli ktoś zechce dotrzeć na lotnisko pociągiem, to na miejscu nie będzie musiał korzystać z dodatkowego transportu – z peronu dojdzie na lotnisko pieszo.
Dyrektor poinformował też, że trwają prace nad rozwiązaniem, by do Zawiercia od Katowic była linia 4-torowa. Kolej chce przebudować linię tak, by były dwa tory szybkie i dwa aglomeracyjne. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu pociągów i zwiększy przepustowość linii. (es)


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: wojtasTreść komentarza: stać ich na sponsoring a nie stać na ekrany/osłony na oświetlenie, które przeszkadza mieszkańcom ulicy Myśliwskiej. To wiele pokazuje o intencjach kierujących tym przedsiębiorstwem. A do tego jakby prezentowali podejście w postaci -"wybudowaliśmy wam zakład na 200 miejsc pracy więc morda w kubeł"Data dodania komentarza: 21.02.2025, 12:36Źródło komentarza: Elemental został sponsorem szczypiornistów CMC Virtu VIRET. To tę firmę mieszkańcy ulicy Myśliwskiej zamierzają pozwać o odszkodowanie J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Czyta pan to w internecie na smartfonie z Androidem, więc proszę ostrożnie te buty pucować bo jeszcze ekran się zaryzuje! A tak na poważnie to można jeszcze dodać, że mówił jeszcze Mentzen, że nie zgadza się na wysyłanie polskich żołnierzy na Ukrainę. Typowy pacyfizm rosyjski typu: nie nasza wojna, przestępcy z Ukrainy zabierają nam pracę i kobiety i podobne bzdury. Niedawno jeden z konfederatów chciał zostać radnych w Żarkach, bez powodzenia, a na ulotce pisał, że będzie łapał pedofili uczących w żareckich szkołach (wyśmiano go w szkole za te pomysły), straszył wzrostem przestępczości powodowanej przez "obcych". Poprosiliśmy o dane policji, ta nie odnotowała żadnego wzrostu w gminie Żarki przestępczości której sprawcami byliby obcokrajowcy. O pacyfiźnie wielu osób, zwykle z Konfederacji, którzy "nie będą umierać za Kijów" pisałem w innym artykule, niestety też tylko w sieci, więc do "podcierania" musi Pan użyć ponownie smartfona. Było tam o chlubnych tradycjach polskiego oręża, gdy pogoniliśmy Ruskich do Moskwy (1610) i pod Kijów (25.041920). To fakty historyczne. A teraz spekulacja: z rządzami tchórzy i ruskich agentów spod różnych pacyfistycznych partyjek w Polsce to raczej Putin nas zajmie do Odry lub dalej.Data dodania komentarza: 7.02.2025, 10:40Źródło komentarza: Sławomir MENTZEN ODWIEDZIŁ Myszków i Zawiercie jako pierwszy z kandydatówAutor komentarza: DamianTreść komentarza: Kurier Zawierciański nadaje się jedynie do wytarcia ubłoconych butówData dodania komentarza: 6.02.2025, 22:01Źródło komentarza: Sławomir MENTZEN ODWIEDZIŁ Myszków i Zawiercie jako pierwszy z kandydatówAutor komentarza: DamianTreść komentarza: kandydat, m. in. atakując osoby LGBP, konkurenta Rafała Trzaskowskego nazwał „Tęczowym Trzaskowskim”. Popiera dobrowolny ZUS (a więc i dobrowolność życia bez emerytury i bezpłatnej służby zdrowia), uproszczenie podatków. (JotM) Ktoś kto streścił Sławomira Mentzena to ignorant i bezmózg, kurier Zawierciański nadaje się jedynie do wytarcia ubłoconych butówData dodania komentarza: 6.02.2025, 16:50Źródło komentarza: Sławomir MENTZEN ODWIEDZIŁ Myszków i Zawiercie jako pierwszy z kandydatówAutor komentarza: krisTreść komentarza: gdzie tu są bluzgi w pozostałej części. Jako człowiek operujący zawodowo słowem pisanym raczej powinien pan znać definicję wyrazu "bluzgi, bluzgać". I na koniec zupełnie bezpodstawnie przyrównuje mnie pan prawicowych zacofanych prymitywów. Czyli chce mnie obrazić i jednocześnie zarzucić coś co nie ma miejsca. Mógłbym powiedzieć tym samym manipulacyjnym, zaczepnym, pasywno-agresywnym sposobem - że postępując w ten sposób widzi pan tylko lewicowy wykolejony punkt widzenia, czegoś czego niema, który teoretycznie walczy o wolność dla każdego i różnorodność, ale w praktyce... pod warunkiem że ta różnorodność jest z naszej lewicowej bańki i odpowiada tylko naszym poglądom. A resztę należy cenzurować, bo to prymitywy zacofane. Jak łaskaw był pan to podkreślić.Data dodania komentarza: 5.02.2025, 09:50Źródło komentarza: Wicepremier Gawkowski myli się w ocenie zagrożeń bezpieczeństwaAutor komentarza: MieszkaniecTreść komentarza: Troszkę pogubili się zwolennicy wspólnoty. Jak się podejmuję budowy domu to myślę czy ją dowozić będę beczkowozem czy z wodociągu pod warunkiem, że podejmę wysiłek i udam się do RPWiK aby uzyskać przyłącze. Światło, gaz , podobnie. Chyba,że dogadam się z sąsiadem, który użyczy mi dostępu do swoich ujęć. Ale kto ma takie rzeczy podpowiedzieć jak się całe życie mieszka w bloku gdzie wszystko załatwia Spółdzielnia. A swoją drogą ciekawe dlaczego połowa sąsiadów nie przyswoiła sobie argumentacji wspólnotowców.Może warto przedstaawić czytelnikom inne argumenty. No chyba że ktoś uważa że ich już słuchać nie wartoData dodania komentarza: 4.02.2025, 23:55Źródło komentarza: Nie chcą spółdzielni, założyli pierwszą w wieżowcu wspólnotę. SM Hutnik kara ich zapowiedzią odcięcia wody
Reklama
Reklama
Reklama