(Zawiercie, Poręba) Jednym z tematów, który – można powiedzieć, że już od lat – niezmiennie interesuje mieszkańców jest długo wyczekiwana obwodnica Poręby i Zawiercia. Za tę inwestycję odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która poinformowała niedawno, że pierwszy przetarg na budowę obwodnicy zostanie ogłoszony prawdopodobnie w listopadzie br.
„Gdzie ta obwodnica?” – to pytanie niejednokrotnie słyszeliśmy od mieszkańców powiatu, przy wielu różnych okazjach. Jak wyjaśnia GDDKiA, obecnie znajduje się etapie koncepcji programowej dla budowy obwodnicy.
- Ta dokumentacja ma na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych, przedstawienie wariantowo m.in. niwelety, węzłów, skrzyżowań, obiektów inżynierskich. Na tym etapie analizowane są uwarunkowania techniczne, ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. Tak przygotowana dokumentacja stanowi podstawę do podjęcia decyzji o wyborze optymalnych rozwiązań technicznych. Po dokonaniu przez Oddział akceptacji ostatecznych rozwiązań technicznych, w listopadzie 2018r. planuje się ogłosić postępowania przetargowe w systemie „Projektuj i Buduj” – przekazał nam Marek Prusak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Długo wyczekiwana inwestycja stanowi szansę na odciążenie DK78, na co liczy wielu kierowców i mieszkańców. Początkowo zadanie było dzielone na dwie części; w tej chwili obwodnica zostanie podzielona na trzy odcinki, które GDDKiA planuje realizować jednocześnie. Są to: odcinek I Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów), odcinek IIa - m. Zawiercie (Kromołów – Żerkowice), odcinek IIb - rondo w Żerkowicach.
Obwodnica planowana w ciągu drogi krajowej nr 78 ma mieć długość 24,3 km. Ma to być droga o dwóch pasach ruchu (3,5 m każdy), a jej prędkość projektowa to 80 km/h. Jak czytamy w opisie inwestycji zamieszczonym na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad droga przebiegać będzie przez Siewierz, Porębę, Łazy, Zawiercie oraz Ogrodzieniec.
- Zostaną wybudowane trzy węzły, dwa skrzyżowania, obiekty mostowe w tym: 2 mosty, 12 wiaduktów w ciągu drogi krajowej. Ponadto wybudowane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska oraz elementy odwodnienia drogi – przekazywała jeszcze w 2015 roku GDDKiA.
Planowane obiekty to m.in. wiadukt nad ul. Kolejową w Porębie, wiadukt nad DW nr 796 w Łazach, wiadukt nad linią kolejową PKP oraz nad ul. Grunwaldzką w Zawierciu, wiadukt w ciągu DK78 nad linią kolejową w Ogrodzieńcu, wiadukt nad ul. Harcerską i Karlińską w Zawierciu, czy też most nad Czarną Przemszą w Łazach. Jak podkreśla Marek Prusak z GDDKiA, po przyjęciu ostatecznych rozwiązań technicznych ilości obiektów inżynierskich, skrzyżowań i węzłów może się jeszcze zmienić. Planowany przebieg obwodnicy nie ulega zmianie. Przedstawiciel GDDKiA poinformował również, że póki co planuje się budowę wszystkich trzech odcinków obwodnicy w tym samym czasie. (es)
Napisz komentarz
Komentarze