W Zwolnionych z Teorii chodzi o to, aby młodzież zrealizowała autorski projekt, który poprawi ich otoczenie. Nastolatkowie mają się przy tym nauczyć nowych umiejętności i poznać ciekawych ludzi. Uczniowie za pomocą specjalnej platformy tworzą swój projekt społeczny. Otrzymują wskazówki, które pomagają w realizacji przedsięwzięcia. Zwolnieni z Teorii to olimpiada. Za finalistę uznani będą ci, którzy zbiorą zespół (do 30 listopada 2021r.), przejdą na etap realizacji (do 13 stycznia 2022r.) i zakończą projekt (do 6 kwietnia 2022r.). Finaliści otrzymają międzynarodowy certyfikat z zarządzania. Najlepsze projekty z całego kraju mogą liczyć na nagrodę „Złote Wilki”.
Projekty mogą mieć różnorodny charakter. Inicjatywy mogą być związane z kulturą, sportem, sztuką, przestrzenią miejską. W zasadzie jedynym ograniczeniem dla nastolatków jest ich wyobraźnia. Mogą połączyć projekt ze swoimi zainteresowaniami i hobby.
W praktyce zadaniem, jakie ma do wykonania młodzież jest zbudowanie zespołu (od 2 do 10 osób), stworzenie pomysłu i zrealizowanie go. Może to zająć od 1 do 8 miesięcy, a za ukończenie projektu uznaje się uzyskanie odpowiedniej liczby beneficjentów przedsięwzięcia.
Jednym z wielu zespołów, jakie powstały w okolicznych szkołach średnich jest forUS – dlaNAS. Tworzą go dwie uczennice klasy trzeciej technikum z Zespołu Szkół Nr 1 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Myszkowie – Judyta Kukla oraz Agnieszka Lech. Dziewczęta wpadły na pomysł, by realizować projekt edukacyjny dotyczący osób z niepełnosprawnościami.
- Nazwa projektu to forUS - dlaNAS, chcemy nią podkreślić, że warto edukować się dla samych siebie, i pod tą nazwą można znaleźć nas na Facebooku, Instagramie i Tiktoku. W naszym projekcie poruszamy kwestie związane z życiem codziennym i funkcjonowaniem w społeczeństwie osób z niepełnosprawnościami. Zajmujemy się edukacją dzieci i młodzieży w szkołach na terenie naszego miasta – Myszkowa – wyjaśniają Judyta Kukla i Agnieszka Lech.
Jednym z elementów projektu uczennic ZS Nr 1 w Myszkowie jest nawiązanie współpracy z myszkowską Fundacją „poMOCNA”, która zrzesza rodziców dzieci i dorosłych z niepełnosprawnościami. Celem Judyty i Agnieszki jest walka ze stereotypami dotyczącymi niepełnosprawności oraz zabranie głosu i wyrażenie siebie przez niepełnosprawnych.
- Chcemy, by osoby z niepełnosprawnościami zabrały głos i mogły wyrazić siebie publicznie bez obaw o odrzucenie, czy też niezrozumienie, bo mimo ciągłego rozwoju świata, stereotypy są wciąż widoczne i krzywdzące. Mamy nadzieję, że choć trochę uda nam się wpłynąć na postrzeganie społeczeństwa, na osoby z niepełnosprawnościami – informują Judyta i Agnieszka z zespołu forUS-dlaNAS.
W ramach projektu dziewczęta prowadzą swoją stronę na Facebooku, mają też konto na Instagramie i TikToku. Publikują tam grafiki i informacje między innymi udaru (jako jednej z najczęstszych przyczyn niepełnosprawności), wyjaśniają czym jest niepełnosprawność, wskazując jej rodzaje i przyczyny. Judyta i Agnieszka z zespołu forUS-dlaNAS stworzyły też ankietę „Postawy wobec osób z niepełnosprawnościami”. Jej wyniki mają pomóc dziewczętom w ocenie postaw społeczności względem osób z niepełnosprawnościami. Ankieta jest anonimowa. Ponadto zespół forUS – dlaNAS zaplanował prelekcje dla uczniów szkoły podstawowej nr 1 w Myszkowie, które miały się rozpocząć 10 marca. (es)
Napisz komentarz
Komentarze